رونمایی از 40 سال شاعری حدادعادل

ماحصل 40 سال تجربه شاعری غلامعلی حدادعادل سیاستمدارِ ادیبِ شاعر بالاخره در قالب کتابی با عنوان «هنوز هم.‌..» از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد. عصر یکشنبه چهره‌های شناخته شده عرصه فرهنگ در حوزه هنری حضور پیدا کرده و این کتاب را رونمایی کردند تا به بیان نقاط قوت شعر حداد پرداخته و تاکید کنند که شعرهای او مانند نقشش در سیاست، زبان و فرهنگ قوی و تاثیرگذار است.
کد خبر: ۸۹۶۹۱۱

به گزارش جام‌جم، آیین رونمایی از مجموعه شعر «هنوز هم...» سروده غلامعلی حدادعادل عصر یکشنبه بسیاری از شعرا، اهالی ادب و مسئولان فرهنگی کشور را به تالار مهر حوزه هنری کشاند تا در آیین رونمایی از کتاب شاعری که مردی ادیب، سیاستمدار، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی‌شناسی هم هست حضور داشته باشند.

در این مراسم حدادعادل، در سخنانی بیان کرد: خدا را شکر می‌کنم که مسلمان و ایرانی هستم، خدا را شکر می‌کنم که فارسی‌زبانم و می‌توانم از میراث هزارساله شعر و نثر فارسی بهره ببرم و خدا را شاکرم که می‌توانم به برکت این زبان با همه اندیشه‌ها و عواطفی که طی این هزار سال و بیشتر در گستره اقلیم زبان فارسی به‌وجود آمده است ارتباط برقرار کنم و از ‌آنها بهره ببرم.

او با بیان این‌که سعی کردم در این دفتر خودم باشم و چیزی را پنهان نکنم، افزود: تمام سروده‌های این مجموعه براساس اعتقاداتم بود. اگر برای امام (ره) و رهبری شعر گفتم با اعتقاداتم گفتم، اگر برای مادرم، همسرم، زبان فارسی و. .. شعر گفتم با اعتقادم همراه بوده است.

سیاستمدار فرهنگی

آن‌طور که پایگاه خبری حوزه هنری نوشته است، دیگر سخنران این مراسم محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری بود. او گفت: از آقای حدادعادل متشکرم که برای انتشار کتابش، حوزه هنری و انتشارات سوره مهر را انتخاب کرد. افتخار ما انتشار فرهنگ، ادب و هنر انقلاب اسلامی است.

او با بیان این که وجه شاعری دکتر حدادعادل برای کمتر کسی پوشیده است، افزود: او از افرادی است که در کنار کارهای بزرگ مدیریتی و سیاسی، همواره نسبت به عرصه فرهنگی اهتمام داشته و سروده‌هایش بارها در دیدار شاعران با رهبر انقلاب خوانده شده است.

مومنی شریف ادامه داد: جا دارد نقل قولی کنم از یکی از بزرگان مبنی بر این که در هیچ دوره‌ای از حکومت‌های ایران، مانند دوران جمهوری اسلامی، شخصیت‌های فرهنگی نداشته‌ایم که در راس حکومت باشند و مسئولان کشور این‌طور ادیب باشند.

او تصریح کرد: البته باید اضافه کنم کمتر کسی است که از حوزه فرهنگ وارد سیاست شود و به فرهنگ پایدار مانده باشد، حدادعادل جزو این معدود افراد است به طوری که یاد نداریم در فعالیت‌های سیاسی‌شان، به حوزه فرهنگ بی‌توجه باشد و همواره به فرهنگ اهتمام داشته و وزن و شأن فرهنگ را رعایت کرده است که امیدواریم در آینده هم اینچنین و این ره، پر رهرو باشد.

مومنی‌شریف در پایان سخنانش درباره مجموعه شعر «هنوز هم...» گفت: این کتاب، مجموعه شعر جامع‌الاطرافی است که به حوزه‌های مختلف اندیشه، نیایش، موضوعات اجتماعی، وعظ و نصیحت و غزل عاشقانه و... پرداخته و بسیار خواندنی است.

شرح شیدایی حداد

در بخش دیگری از این برنامه، فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری در سخنانی درباره مجموعه شعر «هنوز هم...» با بیان آن‌که آنچه از این مجموعه شعر می‌گوید شرح شیدایی و گزارش تماشاست، اظهار کرد: مجموعه شعر آقای حداد از اتفاقات خوب روزگار ماست. این کتاب به طور حقیقی مجموعه‌ای از گونه‌های شعری است که این روزها کمتر می‌توان از آنها سراغ گرفت. همچنین دیگر سخنران این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که در سخنانی گفت: آقای حداد بسیار مقاومند که خلاف اخلاق در دوران آشوب‌های سیاسی به وجودشان وارد نمی‌شود و اجازه نمی‌دهند کژی به فارسی وارد شود. ایشان از جمله مسئولانی است که عاشق ملت و کشورمان هستند و هرگز علم و فلسفه و تاریخ را فراموش نمی‌کنند. ایشان از مسئولینی نیستند که وقتی در نمایشگاه کتاب از آنها سوال می‌کنند آخرین اثری که خواندی چه بود، بگوید پنج سال است کتاب نخوانده‌ام.

قدردان زبان فارسی نیستیم

محمدرضا ترکی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران هم که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی گفت: پرسش دنیای امروز این است چرا داعش که تمام پیرامون ایران و حتی کشورهای غربی را فراگرفته در کشور ما نفوذ نکرده است؟ پاسخش به نظرم باور ما به مکتب اهل بیت(ع) و آغشته بودن فرهنگمان با حافظ و سعدی است. با این حال متاسفم که باید بگویم قدر این نعمت را نمی‌دانیم و متاسفانه تکنوکرات‌های حاکم بر کشورمان هم قدر فرهنگ و ادب و شعر فارسی را درک نمی‌کنند و نمی‌دانند اگر اینها نبود چه سرنوشت تلخی داشتیم.

ترکی در ادامه با اشاره به دفتر شعر دکتر حدادعادل افزود: زبان روان و شیوه سهل به کار بردن واژه‌ها به اشعار این دفتر همچون یک جویبار زلالی داده است. تمامی این اشعار در اوج سلامت زبان سروده شده است. آقای حداد در کوره ذوقشان واژه‌ها را ذوب کرده و در نهایت اعتدال، غزلی ناب سروده‌اند که گاهی نیز با چاشنی طنز آمیخته شده است و اگر فردی بخواهد حدادعادل را بدون تعارف ببیند باید به این اشعار مراجعه کند. ایشان به ضرورت و با وظیفه وارد پوست شیر سیاست شده و مطمئنیم که اگر خواست خودشان بود، ترجیح می‌داد تنها به فلسفه و ادبیات بپردازد.

شاعرانگی با ملاحت هندی‌وار

بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه و شاعر هم آخرین سخنران این مراسم بود که پشت تریبون حاضر شد و گفت: حسن سلیقه و صبر 40 ساله آقای حداد را در منتشر نکردن این اشعار که منجر به نقش کردن چنین دفتر زلال و ظریفی شد، تبریک می‌گویم. این کتاب، دفتری است دیوان‌وار، خواندنی و ماندنی و من در مقابل آن احساس احترام و مسئولیتی بالا حس می‌کنم.

این استاد ادبیات همچنین توجه آقای حداد به انتخاب اسمی نو و تازه برای کتابش، توجه فراوان به ردیف در شعر و آسانی بیان، پرداخت به معنا بیش از مضمون، ملاحت هندی‌وار داشتن در شعر و طنز را از ویژگی‌های این کتاب دانست و ابیاتی را به عنوان مثال از این تعاریف قرائت کرد.

محمد حمزه‌زاده قائم‌مقام حوزه هنری، علیرضا قزوه، افتخار عارف، عباسعلی براتی‌پور و محسن پرویز در این نشست حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها