سالی که گذشت، از سال‌های پرخبر در حوزه سیاسی بود. از بهار سال 94 می‌شد حدس زد که این سال قرار نیست سالی سوت و کور باشد و از آن دست سال‌هایی است که در هر روز آن باید منتظر یک خبر داغ بود.
کد خبر: ۸۹۰۷۳۰
سال «نه» به تحریم

سال 94 با مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به 1+5 در لوزان آغاز شد. در همان بهار پرخبر بود که جنگ یمن نشان داد آل‌سعود به‌دنبال ماجراجویی سیاسی است و ماجراهای خود را تا آخرین روزهای سال با تنش‌آفرینی و بهانه‌جویی ادامه می‌دهد.

پس از بیانیه لوزان در بهار گذشته، حرف و حدیث‌ درباره داده‌ها و ستانده‌های مذاکرات هسته‌ای آغاز شد. این حرف و حدیث‌ها در تابستان داغ 94 به اوج رسید. از همان شبی که ظریف و موگرینی بیانیه‌ای مشترک خواندند و اعلام کردند، دو طرف توانسته‌اند به یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای کشورمان برسند. منتقدان برجام، در پس این توافق از گل‌های خورده تیم خودی می‌گفتند و مدافعان اما از گل‌های زده دفاع می‌کردند.

به‌دنبال توافق هسته‌ای، صف سران و هیأت‌های سیاسی و اقتصادی کشورها برای سفر به کشورمان طولانی شد و هنوز برجام اجرایی نشده بود که غربی‌ها نشان دادند تا چه اندازه نگران منافع خود در پس تحریم کشورمان بودند، بنابراین حاضرند در هر شرایطی به تهران سفر کنند. این سفرها چنان اوج گرفت که مخالفان سیاسی اوباما در کنگره آمریکا در کنار لابی عبری و عربی دست به‌کار سنگ‌اندازی‌ شدند، اما هیچ‌یک از این کارشکنی‌ها نتوانست جلوی اجرای توافق هسته‌ای را در نیمه دوم سال 94 بگیرد.

ایران سال 94 در حالی وارد عصر پسابرجام شد که در اولین آزمون سیاسی پس از این توافق، موضوع دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در دستورکار دولت و نخبگان سیاسی قرار گرفت. با وجود همه حاشیه‌های برگزاری این دو انتخابات، مشارکت بالای مردم در تعیین سرنوشت خود نشان داد که سال 94 افزون بر تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، سیاست تحریم انتخابات و قهر با صندوق‌های رأی نیز شکست خورده و به این ترتیب سال 94 درحالی به پایان رسید که ایران دو بار بر راهبردهای شکست‌های خورده تحریم غلبه کرده بود.

نیم‌نگاهی به تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در سالی که گذشت، حکایت از آن دارد که قدرت گرفتن ایران در منطقه، رفع موانع بین‌المللی از پیش‌پای اقتصاد ایران، دفاع جانانه کشورمان از ثبات در عراق و سوریه که در تغییر معادلات خاورمیانه نمود یافت و نیز افزایش قدرت نرم کشورمان در پی مشارکت بالای انتخاباتی مردم را باید دستاوردهای سال 94 به‌شمار آورد. دستاوردهایی که در سال 95 با شرکت دوباره مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس و آغاز به‌کار دور تازه‌ای از مجلس شورای اسلامی باید امیدوار به حفظ آن در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بود.

مصطفی انتظاری هروی / دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها