سفر‌خبرساز بشار اسد به مسکو

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز سه‌شنبه در سفری از فرودگاه لاذقیه به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. از زمان آغاز بحران سوریه (مارس 2011)، این اولین سفر رسمی بشار اسد به خارج از کشور تلقی می‌شود. سفری که به نوعی نشان‌دهنده اطمینان خاطر بشار اسد از اوضاع میدانی سوریه است و به همین دلیل بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشت.
کد خبر: ۸۴۸۷۰۱

به نوشته رسانه‌ها در این دیدار درباره مسائل زیر بین دو رئیس‌جمهور بحث و تبادل نظر شده است: 1ـ ادامه عملیات‌های نظامی و پشتیبانی هوایی روسیه و حتی‌الامکان افزایش عملیات‌های هوایی برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال تروریست‌ها. 2ـ روابط بین دمشق و مسکو و گسترش همکاری‌ها در زمینه دفاعی و امکان امضای قرارداد همکاری دفاعی مشترک و احداث پایگاه هوایی و دریایی دائم روسیه در سوریه. 3ـ راه‌حل سیاسی روسیه؛ مخصوصا پس از این‌که تمام کشورها موافقت خود را با بقای بشار اسد در دوره انتقالی اعلام کرده‌اند. بشار اسد در این دیدار با پوتین در مورد راه‌حل سیاسی و این‌که تا چه حد می‌تواند در این زمینه گام بردارد، گفت‌وگو کرد. پوتین گفت در این خصوص با قدرت‌های بین‌المللی تماس خواهد گرفت. 4ـ بازسازی شاکله ارتش سوریه و تسلیح آن با تانک‌ها و زره‌پوش‌ها که باید در طول پنج سال انجام گیرد و ارتش سوریه به جایگاه سابق خود بازگردد؛ با این استثنا که سلاح شیمیایی دیگر با خود نخواهد داشت. در این دیدار همچنین دو طرف در مورد مسلح کردن ارتش سوریه به جنگنده‌های میگ31 و سامانه موشکی اس300 و اعزام 5000 مشاور نظامی روس برای آموزش ارتش سوریه صحبت کرده‌اند. همچنین روسیه و سوریه بر ائتلاف در تمام زمینه‌های بین‌المللی، سیاسی، نظامی و اقتصادی و برقراری ائتلافی که به معاهده‌ای به مدت 15 سال بینجامد، تاکید کردند.

واکنش و بازتاب‌ها

دولت ترکیه که به تازگی مواضع خود را در قبال سوریه تغییر داده و گفته بود، آماده است یک دوره گذار سیاسی را در سوریه بپذیرد که در آن، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه پیش از کناره‌گیری، به مدت شش ماه به طور نمادین در قدرت بماند، روز گذشته در واکنش به سفر بشار اسد به مسکو با لحنی خشمگینانه گفت بهتر است اسد در مسکو بماند. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم اسد برای همیشه در مسکو بماند! وی در عین حال تاکید کرد که موضع آنکارا تغییر نکرده و همچنان معتقد است دولت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است. مرحله انتقالی هرگز قبل از این‌که پنج میلیون آواره سوریه به کشورشان بازنگردند، آغاز نخواهد شد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی درباره سفر غیرمنتظره اسد به مسکو نوشت: اسد در این دیدار، پوتین را از وضعیت سوریه، نبرد علیه گروه‌های تروریستی و ادامه حملات هوایی روسیه علیه داعش مطلع کرد. شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز انگلیسی نیز گزارش داد: اسد در دیدار با پوتین درباره ادامه حملات هوایی گفت‌وگو کرد. این رسانه انگلیسی افزود: اسد از کمک کرملین بسیار قدردانی کرد و گفت که کمک روسیه از یک «سناریوی فاجعه‌بار» در سوریه جلوگیری کرد. اسکای نیوز اضافه کرد: پوتین نیز در این دیدار گفت از نزدیک با رهبران جهانی کار خواهد کرد تا به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه دست یابند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: اسد و پوتین ادامه عملیات نظامی ضدتروریسم در سوریه را بررسی کردند. خبرگزاری ملی سوریه (سانا) نیز اعلام کرد: سفر اسد به روسیه با دعوت رسمی کاخ کرملین صورت گرفته است.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» چاپ پاکستان نوشت پوتین در این دیدار گفته است که روسیه علاوه بر کمک به روند مبارزه با تروریسم در سوریه از طریق عملیات نظامی، آماده است تا به حل مسائل این کشور از طریق سیاسی نیز کمک کند و در این مسیر، آمادگی دارد تا با تمام کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای که خواستار حل مساله سوریه از طریق صلح‌آمیز هستند همکاری کند. روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان نیز گزارشی تحت عنوان بشار اسد به مسکو رفت تا از پوتین به‌خاطر حملات هوایی علیه داعش قدردانی کند، به چاپ رساند و روزنامه پاکستانی بیزنس رکوردر نیز با انتشار عکس بزرگی از دیدار روسای جمهوری سوریه و روسیه در کاخ کرملین به این خبر پرداخت.

تحلیل‌ها

بدون شک، سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به مسکو و دیدار با رئیس جمهوری روسیه که به خبر اول روز گذشته رسانه‌ها و شبکه‌های خبری جهان تبدیل شد، به علت همزمانی با موفقیت همکاری نظامی مسکو و دمشق و غافلگیری اردوگاه هفت کشور ضدسوری اهمیت ویژه‌ای دارد. به عقیده کارشناسان، با توجه به اهمیت انجام امنیت پروازی این سفر از سوریه تا روسیه و برعکس و همچنین انجام مذاکره با کامل‌ترین تدابیر امنیتی، باید این سفر را یکی از موفق‌ترین سفرها در بحرانی‌ترین شرایط توصیف کرد. انجام این دیدار افزون بر حیرت جامعه خبری جهانی، نشان می‌دهد که کشورهای غربی ضدسوری به‌ویژه آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و متحدان منطقه‌ای واشنگتن یعنی ترکیه، عربستان و قطر با بی‌خبری کامل از تحولات تعیین‌کننده درباره سوریه، دیگر نمی‌توانند بازیگر اصلی این بحران باشند و باید موفقیت همگرایی‌های ضد تروریستی تهران، مسکو، بغداد و دمشق را بپذیرند.

سفر اسد به روسیه نشان می‌دهد 24 روز همکاری نظامی مسکو و دمشق در بمباران هوایی و انجام عملیات زمینی علیه تروریست‌ها توانسته است شرایط میدانی جنگ را به کلی تغییر دهد و گروه‌های تروریستی پس از نابودی کامل 600 هدف تروریستی و فرار نیروهایشان کاملا زمینگیر شده‌اند و به زودی نیز دامنه بمباران‌ها و اقدامات نظامیان سوری گسترش بیشتری خواهد یافت. بمباران‌ و عملیات زمینی ارتش سوریه افزون بر داعش، دیگر گروه‌های تروریستی مسلح را هم که پنج سال پیش توسط اردوگاه ضد سوری آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ترکیه، عربستان و قطر برای براندازی حکومت «بشار اسد» با صرف صدها میلیون دلار هزینه و اختصاص انبوهی از تسلیحات مدرن سبک و سنگین شکل گرفتند، هدف قرار داد.

پیام سیاسی سفر اسد

پایگاه خبری رأی‌الیوم در تحلیلی خبری درخصوص پیام‌های سفر بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو برای منطقه و جهان نوشت: چند پیام سیاسی از سفر ناگهانی و اعلام نشده رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو می‌توان دریافت؛ مهم‌ترین پیام این بود که بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه این روزها می‌تواند با خیال راحت از کشورش خارج شود و این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند چنین دیداری بدون توافق‌های پشت پرده آمریکا با روسیه غیرممکن بوده است. نکته قابل توجه در خصوص این دیدار آن‌که تا زمان انجامش پنهان ماند و رسانه‌ای نشد، می‌توان تصور کرد روسیه با دیدار بشار اسد از مسکو می‌خواست این پیام را به همه برساند که اوضاع در سوریه، کشوری که از پنج سال پیش شاهد درگیری‌های تلخی است، تغییر کرده است. رأی الیوم در پایان نوشت: این دیدار در زمانی صورت گرفت که روسیه حضور نظامی خود را در سوریه با 25 هزار نظامی جدید تقویت کرده است، سربازانی که خود را برای حمله‌ای گسترده و جدی به مناطق تحت تصرف مخالفان (تروریست‌ها) آماده می‌کنند و حضور این شمار نیروی نظامی روسیه در سوریه خود حاوی پیام‌های بسیار مهمی است.

کردهای سوریه، اقلیم اعلام کردند

منابع خبری دیروز اعلام کردند کردهای شمال سوریه مانند کردهای عراق یک اقلیم اعلام کرده‌اند. این اقلیم شامل شهر «تل‌ابیض» در شمال شرق سوریه نیز می‌شود. تلویزیون المیادین در خبری به نقل از خبرگزاری رویترز‌ اعلام کرد: یک مسئول کرد گفته کردها شهر «تل‌ابیض» را بخشی از اقلیم کردنشین اعلام کردند. مرکز شهرستان تل‌ابیض از توابع استان رقه سوریه و به مسافت اندکی از مرزهای ترکیه قرار دارد. گذرگاه مرزی تل‌ابیض این شهر مشهور است. ساکنان این شهر را کردها و عرب‌های سوری تشکیل می‌دهند. کردهای سوریه پیشتر نیز در منطقه خود اعلام خودمختاری کرده بودند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها