در حالی که ارائه تسهیلات خرید خودرو یکی از پایه‌های اصلی بسته ضدرکود دولت را تشکیل می‌دهد، برخی کارشناسان معتقدند این تسهیلات بیش از آن‌که به نفع مردم یا حتی ضدرکود باشد، به نفع خودروسازان است و کمک چندانی به رفع رکود در کلیت بخش تولید نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۴۸۰۲۱

به گزارش خبرنگار جام‌جم، نگاهی به محتوای بسته ضدرکود دولت در بخش تحریک تقاضا نشان می‌دهد پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو بیشترین میزان رشد را شاهد بوده به‌گونه‌ای که با حدود 70 درصد افزایش از 15میلیون به 25میلیون تومان افزایش یافته است. این در حالی است که سایر تسهیلات تحریک تقاضا که شامل دیگر کالاهای ایرانی مانند لوازم خانگی و مواد اولیه ساخت مسکن مانند کاشی و سرامیک می‌شود، ثابت مانده است. یعنی قبلا نیز بانک‌ها وام خرید کالای 10 میلیون تومانی می‌پرداختند و اکنون نیز همان را البته احتمالا با نرخ سود کمتری در حد 16 درصد می‌پردازند. حتی در بخش مسکن نیز با این‌که ممکن است وام جعاله تعمیر مسکن دو برابر شود باز هم سقف آن به 20 میلیون تومان خواهد رسید که باز از وام خرید خودرو کمتر است.

به این ترتیب وام خودرو به‌گونه‌ای شاه‌بیت بخش تحریک تقاضای بسته ضدرکود دولت است.

اما چرا خودرو؟ در پاسخ به این پرسش بیشتر کارشناسان معتقدند، پرداخت این وام وسیله‌ای برای خالی کردن انبار انباشته خودروسازان است. این در حالی است که آنان برای ارتقای کیفی و خدمات پس از فروش محصولاتشان اقدام خاصی انجام نداده‌اند و اکنون که فراخوان دولت برای خرید خودروهای داخلی و حتی تهدید خریداران اثر نکرده، به‌گونه‌ای دولت به اسم بسته ضدرکود به کمکشان آمده است. حتی برخی کارشناسان می‌گویند رشد تسهیلات خودرو در اثر لابی قدرتمند خودروسازان صورت گرفته است.

اقساط و بازپرداخت؟

بر این اساس، انتقاد دیگر به وام خرید خودروی جدید، اقساط آن است. با این‌که رسما رقم اقساط مشخص نیست اما برخی منابع خبری از به‌صرفه نبودن دریافت این تسهیلاتی با وجود وسوسه‌انگیز بودن آن خبر می‌دهند. در این باره ایسنا گزارش داد، اگر وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو با نرخ سود 16 درصد در اختیار خریدار قرار گیرد، خریدار باید در یک دوره هفت‌ ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. یعنی وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع پرداخت 7/41 میلیون تومان تسویه می‌شود. بر این اساس برای تسهیلات 25 میلیون تومانی باید حدود 17 میلیون تومان سود پرداخت شود. در نتیجه این‌که دریافت این تسهیلات با بازپرداختی همراه است که شاید برای خریدار به‌صرفه نباشد هرچند رقم وام طوری تنظیم شده که فرد با دارابودن حدود پنج میلیون تومان می‌تواند بیشتر خودروهای داخلی را بخرد.

هدف، خروج خودروسازان از رکود است

در این باره، دکتر علی خاکساری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به جام‌جم گفت: بسته ضدرکودی و رونق اقتصادی دولت رونمایی شده و با یک حساب دودوتا چهارتای ساده می‌توان دریافت که این بسته به خروج رکود کل اقتصاد کشور منجر نمی‌شود و فقط خودروسازان هستند که از این تصمیم دولت منتفع خواهند شد و هیچ سودی متوجه مردم نیست.وی افزود: دولت به جای این‌که به فکر مصرف‌کننده خودرو باشد به حمایت از تولیدکننده خودروهایی روآورده که نه از کیفیت بالایی برخوردارند و نه با قیمت معقولی در بازار عرضه می‌شوند.

خاکساری تصریح کرد: قطعا این دیدگاه، دیدگاهی نیست که در جهت اهداف بنیادی دولت تدبیر و امید باشد بلکه این اقدامات صرفا ایجاد امید بین خودروسازان بی‌کیفیت و کسانی که سالیان متمادی اقتصاد کشور را تحت‌فشار قرار داده‌اند، است. خودروسازان در سال‌هایی که از سوی دولت حمایت می‌شدند نشان دادند که جز هدر دادن منابع دولت هنر دیگری ندارند و همیشه حق و حقوق مصرف‌کننده ایرانی را نادیده گرفتند.

هدف دولت خالی کردن انبارهای خودروسازان است

همچنین رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: این‌که دولت بسته تحریک تقاضای خود را ارائه کرده بدین معناست که قصد دارد کالاهای تولید شده در انبارها را با تسهیلاتی به فروش برساند و در این بسته هم سعی شده تا خودروسازان در محوریت بیشتری قرار بگیرند.

رحمانی:

اعطای تسهیلات اگر در کنار افزایش کیفیت و تعدیل قیمت خودرو نباشد مانند مُسکن موقتی خواهد بود

وی افزود: اما موضوعی که در این باره حائز اهمیت است، کیفیت خودروهاست. سال 88 زمانی که رهبر معظم انقلاب در بازدیدی که از کارخانه ایران‌خودرو داشتند موضوع کیفیت را مطرح کردند و فرمودند که کیفیت محصولات داخلی باید افزایش یابد. رحمانی اضافه کرد: اگر خودروسازان کیفیت خود را بالا نبرند و قیمت‌ها را تعدیل نکنند، مسلما رونق در بازار خودرو موقتی خواهد بود و بعد از مدتی دوباره شاهد رکود خواهیم بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: حتی اگر کیفیت خودروها اصلاح شود، اما قیمت آن کاهش نیابد به طور قطع کسی از محصولات داخلی استقبال چندانی نمی‌کند. حمایت‌های دولت از خودروسازان باید مدیریت شده باشد. این نماینده مجلس عنوان کرد: حمایت دولت از خودروسازان قابل کتمان نیست و قصد فروش محصولات را دارند، اما اگر کیفیت و قیمت اصلاح نشود چنین اقداماتی مسکن خواهد بود و دوباره به درد رکود دچار خواهیم شد.

وام خودرو، بازار داخلی را رونق می‌دهد

از سوی دیگر، غلامحسین قاسمیان، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران به جام‌جم گفت: اعطای تسهیلات خودرو آن هم با شرایط بی‌سابقه‌ای که دولت از نظر مبلغ و نرخ سود در نظر گرفته، باعث می‌شود بازار خودرو تا حد زیادی شاهد تحرک باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اقدامات دولت در بخش خودروهای تولید داخل جواب بدهد و طرف تقاضا میل به خرید پیدا کند. در چند سال اخیر قفل شدن نقدینگی کشور در بخش‌های مختلف باعث شد تا شاهد رکود باشیم که همین رکود به‌وجود آمده در بازار موجب نارضایتی بسیاری از فعالان در صنف‌های مختلف از جمله بخش خودرو شده است.

واکنش مردم به پرداخت تسهیلات خودرو

در همین حال جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد برخی از مردم، دادن وام خرید خودرو را در جهت حمایت از خودروسازان و محصولات بی‌کیفیت دانسته و عده‌ای نیز نرخ سود تسهیلات را بالا می‌دانند که باعث عدم استقبال آنها از این تسهیلات خواهد شد. همچنین مردم با انتقاد از نظر برخی از فعالان بازار که گفته‌اند مردم توان خرید دارند و دلیل رکود عرضه بیش از نیاز کالاست، واکنش منفی نشان داده‌اند. یکی از کاربران سایت جام‌جم آنلاین نرخ سود تسهیلات خودرو را بالا دانسته و نوشته است: وام 25 میلیونی خودرو با سود 16درصد طی هفت سال یعنی به بانک باید 28 میلیون دیگر پس بدهید که می‌شود 53 میلیون تومان.

کاربر دیگری نظر خود را این‌گونه بیان کرده است که دادن تسهیلات خودرو نه‌تنها باعث خروج از رکود برای مردم نمی‌شود، بلکه با این کار هزینه‌های جانبی از جمله بازپرداخت اقساط وام و هزینه‌های تعمیر ماشین‌های بی‌کیفیت و... به خانواده‌ها تحمیل می‌شود و فشار مضاعف به خانواده‌ها وارد می‌کند و تنها سودش خروج از رکود خودروسازان است. کسانی که می‌خواهند با این وام خودرو خریداری کنند، باید حساب کنند در پایان هشت سال و با سود 16 درصد چقدر به بانک پس بدهند.

یکی دیگر از کاربران ارائه تسهیلات خرید خودرو را به‌منظور لطمه زدن به کمپین نخریدن خودرو داخلی دانسته و از مردم درخواست کرده خودرو صفر نخرند چون با این کار می‌خواهند کمپین نخریدن خودرو شکست بخورد، اما ما خودروی بی‌کیفیت با قیمت نجومی نمی‌خواهیم.

تولید خودروسازان اجحاف به مصرف‌کننده است

دکتر علی خاکساری با اشاره به این موضوع که خودروسازان تنها قصد فروش محصولات خود را دارند و حقوق مصرف‌‌کننده برای آنها در مرتبه و درجه بالایی برخوردار نیست، گفت: تولیدی که خودروسازان انجام می‌دهند اجحاف به مصرف‌کنندگان است و اگر دولت می‌خواهد خدمتی برای کشور و مصرف‌کننده انجام دهد از اجرایی شدن این بسته به نفع مردم جلوگیری کند.

وی افزود: آنچه برآورد می‌شود این است که استقبال زیادی از این طرح نخواهد شد و مردم سراغ خودروهای بی‌کیفیت با هر شرایطی نمی‌روند.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها