عادت‌های عصبی پیش پا افتاده نیستند

عبارت «عادت‌های نوروتیکی» بیانگر عادت‌هایی است که وقتی فردی عصبی یا مضطرب است شکل می‌گیرد و رفتارهای آزاردهنده‌ای است که شخص در این حالات انجام می‌دهد. یکی از این عادت‌ها ناخن جویدن است که معمولا هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می‌شود.
کد خبر: ۸۴۵۲۵۶

ناخن جویدن اعم از کندن یا جویدن ناخن از عادت‌های شایع در کودکان است و زمانی که کودک یا حتی شخص بزرگسال دچار استرس شدید می‌شود این عادت عصبی نیز افزایش می‌یابد علاوه بر این که ظاهر ناخن‌ها را بد می‌کند باعث زخم شدن و عفونت ناخن‌ها و ایجاد مشکلات دندانی نیز می‌شود و اگر این مشکل درمان نشود احتمال ادامه آن تا بزرگسالی نیز ادامه دارد. پس:

ـ تلاش کنید اضطراب کودکتان را به حداقل برسانید مثلا به او در انجام تکالیف درسی کمک کنید و آرامش دهید.

ـ آگاه کردن کودک از منظره نازیبای ناخن جویدن بخصوص در جمع از دیگر راهکارهای موثر در ترک این عادت است. از او بخواهید جلوی آینه بنشیند و خود را در حال ناخن جویدن نگاه کند.

ـ موقعیت‌هایی را که با این عادت در ارتباط هستند عوض کنید. کودک را تشویق کنید در صورت بیکار ماندن دست‌ها، با توپ، خمیر یا شیء کوچک بازی کند تا با آن سرگرم شده و حواسش پرت شود.

ـ از کودک بخواهید هر زمان احساس تمایل به ناخن جویدن کرد، دست‌هایش را مشت کند. راه دیگر این است که روی دست‌هایش بنشیند و آنها را فشار دهد.

ـ در صورت مشاهده پیشرفت در ترک عادت، کودکتان را تحسین کنید و به او هدیه‌ای بدهید.

ـ هیچ گاه به خاطر جویدن ناخن سر فرزندتان فریاد نکشید چرا که فشار و تنش باعث تمایل کودک به ناخن جویدن می‌شود.

گیتی اسدی

مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها