دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تشریح عملیات احیای این دریاچه گفت: امیدواریم با انجام تمامی این عملیات بتوانیم تا سال ۱۴۰۲ سطح آب دریاچه را به تراز اکولوژیکی آن برسانیم.
کد خبر: ۸۲۶۰۵۹

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با مهر با بیان این که عملیات اجرایی احیای دریاچه از زمستان گذشته آغاز شده است، افزود: در سه ماهه پایانی سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای دریاچه هزینه شده، ضمن این که برای امسال حدود ۱۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است.

وی گفت: به ثمر نشستن عملیات اجرایی بسیار طول می‌کشد. به عنوان مثال، انتقال آب رودخانه به دریاچه که حدود 4000 میلیارد تومان هزینه دارد، از سال ۱۳۹۸ نتیجه خواهد داد، در ضمن انتقال پساب‌های شهرهای تبریز، ارومیه و دیگر شهرها که از سال گذشته آغاز شده است، از سال آینده بتدریج به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به این که کاهش مصرف آب کشاورزی از امسال آغاز شده و تا پنج سال دیگر ادامه خواهد یافت، افزود: امیدوار هستیم عملیات اجرایی اتصال رودخانه‌ها به پیکره اصلی دریاچه شهریورماه امسال به پایان برسد تا رودخانه‌ها وارد پیکره اصلی شود و خارج از آن تبخیر نشود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این که اقدامات اجتماعی و فرهنگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب که استانداری‌ها آن را دنبال می‌کنند، حدود هفت ماه است که آغاز شده و به شکل دائمی ادامه خواهد یافت، اضافه کرد: عملیات کاهش تبخیر، تعرق و جلوگیری از بروز ریزگردها توسط سازمان جنگل‌ها و محیط زیست از طرق مختلف بیولوژیکی و مکانیکی و کشت گیاهان مقاوم به شوری آغاز شده است و کماکان ادامه دارد.

کلانتری افزود: مطالعات مربوط به احیای دریاچه با همکاری کارشناسان ایرانی و خارجی انجام شد. اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها با همکاری یکدیگر این کار را انجام دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها