jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۸۲۳۶۹۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴  |  ۰۸:۱۰

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل:

بازار خودرو رمق ندارد

با اعلام بیانیه مشترک وین و آغاز سفر هیات‌های تجاری خارجی به ایران، یکی از بازارهایی که دچار رکود شد بازار خودرو بود. زیرا بیشتر متقاضیان از خرید خودرو به‌خاطر احتمال ورود خودروهای جدیدتر و با قیمت کمتر منصرف شده‌اند.

بازار خودرو رمق ندارد

رکود در بازار خودرو باعث شده تا فعالان این حوزه به گفته خودشان سود را به حداقل برسانند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد.

غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در گفت‌و‌گو با جام‌جم اظهار کرد: بازار خرید و فروش خودرو در مقایسه با سال گذشته رونقی ندارد و مردم تمایلی به خرید ندارند.

بازار خودرو اکنون دارای چه وضعی است؟

در حال حاضر بازار خودرو با رکود عمیقی مواجه شده است و خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد. تاکنون مردم منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات بودند و از زمانی که بیانیه مشترک میان ایران و غرب اعلام شد، خرید و فروش دررکود بیشتری فرو رفت.

دلیل این موضوع هم انتظار مردم درخصوص کاهش قیمت‌هاست و منتظر هستند تا قیمت دلار روند نزولی داشته باشد و بعد خریدشان را انجام دهند. اما بحث اصلی اینجاست که قیمت‌ها از این پایین‌تر نخواهد آمد و ارزان‌تر از این قیمت برای فروشنده صرف اقتصادی نخواهد داشت. مهم‌ترین بخشی که باید به آن توجه ویژه کرد این است که خودروی خارجی ممکن است ارزان شود، اما مشروط بر این‌که خودروها به صورت مستقیم در ایران تخلیه شوند.

اکنون خودروهای خارجی از دوبی وارد و معاملات با دلار و درهم انجام می‌شود. مسلما در صورت حذف کشوری مانند دوبی، قیمت واسطه این کشور حذف شده و خودرو با قیمت پایین‌تری به دست مردم می‌رسد.

رکودی که به آن اشاره کردید در خودروهای خارجی است یا خودروهای داخلی؟

در هر دو. خودروهای خارجی از قیمت دلار تبعیت می‌کند و خودروهای داخلی هم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌گذاری می‌شود. اکنون بیشترین آمار فروش در بخش خودروهای داخلی دست‌دوم‌ است.

به نظر شما بعد از رفع احتمالی تحریم‌ها، خودروسازان چینی در بازار ایران باقی می‌مانند؟

خودروهای چینی مورد استقبال بازار داخلی نیست. این‌که می‌بینید هر روز این نوع خودروها در خیابان افزایش می‌یابد تنها به دلیل آپشن‌های زیاد است و هر زمانی که دارنده خودروی چینی قصد فروش آن را داشته باشد بسختی خریدار پیدا می‌شود. اگر تحریم‌ها برداشته شود و خودروهای خارجی با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه شود، مسلما این خودروسازان همین جایگاه فعلی خود را از دست می‌دهند و احتمالا دست به فروش‌های ویژه می‌زنند تا از بازار حذف نشوند.

محمدحسین علی‌اکبری - ‌ اقتصاد

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

باید به تغییر نسخه اندیشید

باید به تغییر نسخه اندیشید

آنچه امروز در عرصه اقتصاد ایران می‌گذرد نشان‌دهنده و حکایتگر وجود مشکلی ساختاری و ساختی در اقتصاد کشور است،‌ مشکلی که رفع آن فقط از طریق بازطراحی بنیادین و انقلابی این اقتصاد و تغییر نسخه کلان حاکم بر آن امکان‌پذیر است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر