اشاره: یمن این روزها، روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. با وجود تاکید سازمان ملل و شورای امنیت بر اعلام آتش‌بس، دولت عربستان سعودی آن را رعایت نمی‌کند. این کشور با بی‌اعتنایی به این درخواست‌ها همچنان به بمباران مناطق مسکونی ادامه می‌دهد. درباره این لجاجت ریاض و پیامدهای آن با علی‌اصغر قریشی، سفیر سابق ایران در یمن گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۸۱۷۱۵۴

چرا عربستان به آتش‌بس پایبند نیست؟

عربستان چیزی را روی زمین در دست ندارد و تمام ابزارش فقط حملات هوایی است. سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس با تمام طرف‌ها تماس گرفته بود از جمله انصارالله، عبد ربه منصور هادی و با عربستان نیز حتما تماس گرفته بود، اما ریاض اعلام کرد که با ما هماهنگ نشده و از ما خواسته نشده تا آتش‌بس را اجرا کنیم. این اظهارات واقعا عجیب است، چطور ممکن است نماینده سازمان ملل اعلام آتش‌بس کند ولی عربستان در جریان نباشد. اینها نشان می‌دهد که عربستان از ابتدا بنا نداشته آتش‌بسی را اجرا کند چون اهرمی غیر از حملات هوایی ندارد و این حملات را نمی‌خواهد از دست دهد. انصارالله نیز اعلام کرده بود به این آتش‌بس امیدوار نیستیم زیرا ریاض دو ساعت بعد از اعلام آتش‌بس حملات خود را از سر گرفت. تمام شهرها و استان‌ها مورد حمله هوایی قرار گرفته‌ و بعضی از مناطق چندبار بمباران شده‌است. با وجود بمباران هوایی و کشتار غیرنظامیان، انصارالله تسلیم نمی‌شود زیرا یمنی‌ها تجربه جنگ‌های مختلف را دارند. نکته مهم این است که عربستان با حملات هوایی هادی را به قدرت باز نخواهد گرداند و در نهایت عربستان باید دست از حملاتش بردارد.

چرا سازمان ملل و شورای امنیت نمی‌توانند آتش‌بس برقرار کنند؟

دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به این موضوع ناامید شده است. سازمان ملل قدرت لازم را برای اجرای این کار ندارد، زیرا عربستان کار خود را می‌کند و نماینده دبیرکل نیز کار خود. سازمان ملل از ابتدا اشتباه کرد که قطعنامه 2216 را تحت فشار عربستان و با حمایت آمریکا و انگلیس به تصویب رساند بدون آن‌که به واقعیت‌های یمن توجه کند؛ زیرا این انصارالله نیست که به‌صورتی بی‌منطق عمل می‌کند بلکه متجاوزان سعودی هستند که به صورتی بی‌منطق می‌خواهند اهداف خود را پیش ببرند.

وضع کمک‌رسانی در یمن چطور است؟

وضع کمک‌رسانی بسیار تاسف‌بار است. کشتی‌ها در بنادر منتظر هستند تا اجازه تخلیه به آنها داده شود، اما حملات هوایی مانع کمک‌رسانی می‌شود. سه کشتی هم‌اکنون در بندر عدن و چند کشتی در بنادر منتظر تخلیه است.

بمب‌های خوشه‌ای را چه کسی در اختیار عربستان قرار داده است؟

معلوم است که آمریکایی‌ها. آنها به جای این‌که بر ریاض فشار آورند تا آتش‌بس را رعایت و از کشتار مردم مظلوم یمن جلوگیری کند، منافع لحظه‌ای خود را در قضیه یمن دنبال می‌کنند. عربستان برای آنها مهم است و گرچه انتقاداتی نسبت به مسائل حقوق بشری در این کشور دارند، اما آن چیزی که برایشان مهم است منافع اقتصادی در عربستان است.

بین‌الملل

معصومه زارع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها