ترکاشوند: تیم ملی برای جبران شکست‌ها فرصت دارد

جنگ تمام‌عیار با روس‌ها

چهار بازی و چهار باخت برای طرفدارانی که توقع آنها از والیبال زیاد شده سخت است، اما محمد ترکاشوند ستاره سابق والیبال ایران می‌گوید کمی باید صبور بود. بازیکن پیشین تیم ملی والیبال ایران در گفت‌وگو با جام‌جم شرایط حریفانی را که تا امروز برابر ایران حاضر شده‌اند، مطلوب توصیف می‌کند.
کد خبر: ۸۰۶۵۱۱
جنگ تمام‌عیار با روس‌ها

او می‌گوید در ارزیابی نتایج تیم ایران نباید قدرت رقبا نادیده گرفته شود، هر چند کاستی‌های تیم ملی را در چهار دیدار برگزار شده نادیده نمی‌گیرد. ترکاشوند، مربی سابق تیم والیبال گیتی‌پسند، سرمربی کنونی تیم ناشنوایان ایران است که این تیم را برای رقابت‌های جهانی آمریکا آماده می‌کند.

او سال‌ها در لباس بازیکن برای والیبال ایران درخشید و همدوره ستارگانی مانند بهنام محمودی، امیرحسین منظمی، پیمان اکبری و... است. ترکاشوند پیش از بازی تیم ملی با روسیه، درباره شرایط حریفان و تیم ملی در لیگ جهانی با ما گفت‌وگو کرده است.

اگر موافق باشید از تیم آمریکا شروع کنیم. به نظر می‌رسد مدافع قهرمانی در لیگ جهانی، باز هم سودای قهرمانی درسر دارد.

آمریکایی‌ها والیبال مدرن بازی می‌کنند. کاملا تاکتیک‌پذیرند و نظم گروهی دارند. آنها از چهار بازی خانگی 12 امتیاز به دست آورده‌اند و اکنون شانس زیادی برای صعود از گروه دارند. چند بازیکن این تیم از توانایی بازی در پست‌های مختلف برخوردارند از این‌رو می‌توانند انعطاف زیادی به بازی تیم بدهند. در کنار این عوامل مربی تیم آمریکا باهوش است و کادر فنی خوبی به همراه آنالیزور توانمندی دارد.

لهستان دومین حریف تیم ایران نیز تلاش زیادی کرد تا بیشترین امتیاز از بازی‌های خانگی را به دست آورد.

آنها در بازی با روسیه و ایران توانستند 10 امتیاز بگیرند. به اعتقاد من نقش محوری تیم لهستان بر عهده «کورِک» است که در بازی ایران آنالیز خوبی روی او انجام نشد یا اگر شد بازیکنان ما نتوانستند کورک را مهار کنند. او 30 امتیاز گرفت که در والیبال این تعداد امتیاز غیرعادی است و نشان از قدرت و صلابت بازیکن دارد. کورک پشت خط زن لهستانی‌هاست که در بازی برگشت باید فکری برای مهارش کرد. لهستان پاسور خوبی هم دارد که دفاع تیم حریف را آزار می‌دهد. هر چه باشد آنها قهرمان جهان شده‌اند و در لیگ جهانی به دنبال افتخار می‌گردند.

آیا ایران در دو بازی با روسیه می‌تواند متفاوت با چهار بازی پیشین باشد؟

روس‌ها در ترکیب خود دست به تغییراتی زده‌اند. بازیکنان جوان آنها موید این نکته است که والیبال روسیه در حال پوست‌اندازی است. گرچه روس‌ها برای رقابت‌های جهانی و المپیک برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما تیم کنونی روسیه را هم نباید دست‌کم گرفت. روس‌ها صاحب بهترین لیگ والیبال در دنیا هستند و بالطبع از این لیگ، در هر شرایطی تیم ملی قدرتمندی ساخته می‌شود.

آنها دارای تیمی بلندقامت و صاحب سبک دفاعی در والیبال دنیا هستند، اما در چهار بازی قبلی در دریافت‌ها مشکل داشتند. تیم ایران برابر روس‌ها به مراتب بهتر از دیدار با آمریکا و لهستان بازی می‌کند. به نظرم اگر بتوانیم 3 امتیاز از روس‌ها بگیریم، کار بزرگی در خانه حریف انجام داده‌ایم.

چه شاخص‌هایی شما را به نتیجه‌گیری تیم ملی برابر روسیه امیدوار کرده است؟

روس‌ها قدرت قبلی را در لیگ جهانی ندارند و تیم ما در دومین بازی با لهستان، بهترین بازی خود را انجام داد. بازی پنج گیمه ایران و گرفتن یک امتیاز در لهستان شرایط روحی خوبی را بین بچه‌های تیم به‌وجود آورده است.

شما از آن دسته منتقدانی هستید که سعی می‌کنند این روزها درباره اتفاقات تیم ملی حرفی نزنند؟

من نظر خودم را درباره بازی‌های تیم ملی دارم و اگر انتقادی وارد باشد می‌گویم. باید انتقادها در جهت حمایت باشد.

به نظر شما نتایج تیم ایران تاکنون ضعیف بود؟

درباره لیگ جهانی نمی‌شود این گونه نظر داد. این بازی‌ها شرایط خاصی دارد. از طرفی فراموش نکنیم تیم ما در گروه سختی است. در لیگ جهانی، تیم‌ها فرصت جبران دارند بنابراین باید با نگاه حمایتی به نتایج تیم ملی بپردازیم و کاستی‌ها را برای بهبود اوضاع تیم بازگو کنیم؛ ضمن این‌که باید امیدوار باشیم بازیکنان باتجربه، تیم را رو به جلو ببرند، هر چند تا اینجای رقابت‌ها جوان‌تر‌ها بهتر کار کردند.

درباره نتایج نظری ندارید؟

وقتی تیم می‌بازد قطعا نتایج خوب نبوده است، اما برای جبران نتایج بد زمان داریم. تیم ملی با تیم‌های بسیار قدرتمندی بازی کرده است و انتظارات باید منطبق با واقع‌بینی باشد.

خارج از نتیجه که به اعتقاد ما و شما فرصت جبران است، قبول دارید تیم ایران بد بازی می‌کند؟

بله انتظاری که از تیم می‌رود همانی نیست که در میدان نمایش داده می‌شود. مردم هم حق دارند. تیم ایران در دو دوره گذشته لیگ جهانی، پیروزی‌های بزرگی داشت و حتی در زمان شکست تا آخر می‌جنگید. امروز اما شرایط گذشته حاکم نیست و تیم برخی فاکتورهای مهم والیبال را رعایت نمی‌کند. در سالی که قرار است همه رقبای ایران خوب بازی کنند، تیم ملی هم باید در تمام ابعاد خودش را خوب نشان بدهد. این دوره از لیگ جهانی همه خوب بازی می‌کنند.

یعنی دوره قبل که تیم ملی چهارم شد، تیم‌ها خوب بازی نمی‌کردند؟

چرا اما شرایط متفاوت بود. برزیل با بحران‌های متعددی به ایران آمده بود و ایتالیا که ایران گربه سیاهش شده بود. اکنون در دور رفت لیگ جهانی همه تیم‌ها به دنبال امتیاز هستند تا برای بازی‌های برگشت تا حدود زیادی بار خودشان را برای صعود به مرحله بعد ببندند.

انگیزه‌های روانی در تیم دوره‌های پیشین به مراتب بیشتر از تیمی بود که ما در این چهار بازی دیده‌ایم.

سال گذشته بچه‌ها برای آن‌که همه موفقیت‌های دوره اول حضور در لیگ جهانی به نام ولاسکو تمام نشود، آمدند و جنگیدند و خودشان را ثابت کردند. آنها در بازی‌ها توپ‌هایی می‌گرفتند که حریفان را به ستوه آورده بود، اما امسال تا اینجا که این خبرها نیست. ما خوب امتیاز می‌گرفتیم و سخت امتیاز می‌دادیم اما اکنون راحت امتیاز می‌دهیم و وقتی عقب می‌افتیم، تلاشی برای جبران نداریم.

بازگشت تیم ملی به آن روزها چگونه اتفاق می‌افتد؟

در بازی دوم با لهستان وقتی موسوی چند دفاع کرد، تیم راه افتاد. این نشان می‌دهد بار سنگینی روی دوش باتجربه‌های تیم ملی مانند معروف است. بازیکنان خوب بازی نمی‌کنند و این موضوع را خودشان می‌دانند و در مصاحبه‌های شان به آن اعتراف کرده‌اند. در این شرایط من باز هم امیدم به دو گیم برده تیم ملی برابر لهستان است. بازیکنان ما باید صبور باشند و والیبال را با عجله بازی نکنند. آنها مانند ما که بازی‌ها را در ایران تماشا می‌کنیم برد را دوست دارند، اما مردم توقع دارند بازیکنان محبوبشان از دل و جان در زمین مایه بگذارند و دست‌کم بازنده سربلند باشند.

شما از اثرگذاری بازیکنان باتجربه گفتید در حالی که تیم ملی فرهاد ظریف لیبروی کارکشته خود را به خاطر مصدومیت در دو بازی با روس‌ها در اختیار ندارد.

آسیب‌دیدگی جزئی از ورزش است اما بدشانسی تیم ملی است که در حرکت رو به جلوی خود بعد از دیدار چهارم، با مصدومیت ظریف دست و پنجه نرم می‌کند. او بازیکن ارزشمندی است که به دریافت‌ها شکل می‌دهد. ظریف به خاطر جاگیری مناسب و بازیخوانی، نقش فوق‌العاده‌ای در تیم دارد. امیدوارم تیم پزشکی در تهران بتواند این بازیکن کارساز را خیلی سریع به دیدارهای دور برگشت برساند.

درباره کواچ چه نظری دارید؟ آیا عملکرد سرمربی تیم ملی تاکنون مثبت بوده است؟

کواچ تنها کسی است که بالا و پایین تیم ملی را بدرستی می‌داند زیرا در دو سال اخیر با نفرات تحت اختیارش زندگی کرده است. کواچ در شرایط کنونی باید بدرستی حمایت شود زیرا ممکن است تعداد شکست‌های تیم ملی اعتماد به نفس سرمربی را پایین بیاورد.

اگر کارشناسان اشتباهاتی را هم از کار کواچ می‌بینند که دیده هم شده است، باید آن را به نحوی گوشزد کنند که اعتماد بازیکنان و مربیان نسبت به هم سلب نشود. به هر حال ما بازی‌های خانگی را در پیش داریم و با چهار باخت خارج از خانه، چیز زیادی از دست نداده‌ایم. هنوز همه چیز تمام نشده است و شش بازی خانگی مانده که می‌توان در آنها امتیاز جمع کرد.

پس به امید شروع دوباره تیم ملی والیبال در دیدار با روسیه. موافقید؟

بله... با این توضیح که فراموش نکنیم روس‌ها نیز بدون برد و فقط با یک امتیاز در انتظار تیم ایران هستند. این بازی برای آنها هم حیاتی است. اگر روس‌ها در خانه امتیاز از دست بدهند، بختشان برای صعود به مرحله بعد از بین می‌رود بنابراین با تمام قوا به دیدار ایران می‌آیند. در نقطه مقابل در صورت گرفتن امتیاز کافی توسط ملی‌پوشان، شانس ایران بسیار بالا می‌رود. ایران در این دو بازی فقط باید همان تیم جنگنده سابق شود که تماشاگران از دیدن بازی آن لذت می‌بردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها