جواد انصافی، بازیگر و کارگردان تئاتر از تازه‌ترین نمایشش می‌گوید

چله‌زری با عبدلی

با جواد انصافی، طنزپرداز و کارگردان تئاتر

عمو نوروز روی صحنه سنگلج

هنوز هم بسیاری او را با نام عبدلی می‌شناسند. جواد انصافی را می‌گوییم، هر جا که هست محور فعالیت‌هایش را بر نمایش ایرانی و پژوهش در آن قرار داده و تاکنون نمایش‌های مختلفی را هم در این عرصه روی صحنه برده است. این هنرمند اکنون نمایش «عمو نوروز و حاجی فیروز» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد و قصد دارد بزودی نمایش دیگری را هم روی صحنه ببرد. با او درباره فعالیت‌های تازه‌اش گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.
کد خبر: ۷۸۵۸۶۵

به نظر می‌رسد نمایش «عمو نوروز و حاجی فیروز» مبتنی بر تحقیقات گسترده شما درباره نوروز و آداب و رسوم آن است. در این زمینه توضیح دهید.

با همراهی همسرم به مدت پنج سال روی آیین‌های نوروزی پژوهش کردم و بعد این پژوهش‌ها را وارد یک نمایشنامه کردم تا همه مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و ظرایف و نکات علمی را که اعمال و رفتار پیشینیان ما را سبب شده، درک کنند.

برای انجام این کار به شهرهای مختلف کشورمان و کشورهایی که آیین نوروز را برگزار می‌کنند سفر کردم و آداب و رسوم آنها را هم مورد بررسی قرار دادم. البته این پژوهش‌ها را در قالب یک کتاب هم منتشر کرده‌ام که در آیین رونمایی نمایش عرضه شد.

کمی درباره ظرایف و نکات علمی ای‌که به آن اشاره کردید توضیح دهید.

اصل ماجرا این است که پیشینیان ما هیچ کاری را بدون حکمت انجام نمی‌داده‌اند. مثلا قبل از شستن فرش‌ها گرد و خاک آن را می‌گرفتند تا هنگام شست‌وشو رنگ‌ها با هم ترکیب نشود یا مثلا سبزه سبز می‌کردند، با این کار در واقع شرایط آب و هوایی سال جدید را می‌سنجیدند تا ببینند کشت چه محــصولی می‌تــواند بــــازدهـی بیشتری برایشان داشته باشد و.... اینها موارد نمونه‌های کوچکی از مواردی است که پیشینیان به آن عمل می‌کردند و چنین نمونه‌هایی فراوان است.

گفتید به دیگر کشورهایی که آیین نوروز را برگزار می‌کنند هم سفر کرده‌اید. امکان انجام یک کار مشترک درباره نوروز با این هنرمندان وجود نداشت؟

اتفاقا من قصد داشتم در این نمایش بخشی از آیین‌های نوروزی این کشورها را هم بگنجانم و با حضور دو بازیگر از تاجیکستان و ازبکستان روی صحنه ببرم اما متاسفانه مسئولان برای عملی شدن این اتفاق هیچ گونه حمایتی از ما نکردند و همین موضوع موجب شد نتوانیم این کار را انجام دهیم.

طبعا اجرا در این کشورها هم نیاز به حمایت دارد.

ما آمادگی اجرا در کشورهای مجاور را هم داریم اما همان طور که گفتید بدون حمایت این کار میسر نخواهد بود.

این نمایش برای کودکان است؟

خیر. این نمایشنامه برای بزرگسالان نوشته و اجرا می‌شود. اما نمایشنامه‌ای را خاص کودکان در این عرصه نوشته ام که قصد دارم آن را هم روی صحنه ببرم.

استقبال مخاطبان از نمایش چگونه است؟

می‌توانم بگویم مخاطبان تاکنون استقبال خوبی از نمایش داشته‌اند و این موضوع موجب امیدواری من است.

بازیگران نمایش چه کسانی هستند؟

احمد آهسته، محمدرضا قربانی، حمید رئوف تبار، رضا معراجی، امیرمحمد انصافی، محمدرضا لوانی، فروغ یزدان (انصافی)، نیلوفر سیاری، مهتاب شکریه‌زاده، فرشته اعظمی و تینا نوروزی.

سال‌هاست همه بزرگان نمایش‌های ایرانی از بی‌توجهی به این نمایش‌ها گلایه دارند. شما هم قطعا گلایه‌هایی دارید اما به فعالیتتان ادامه می‌دهید. چرا؟

من و همه کسانی که در این عرصه به فعالیت خود ادامه می‌دهند پای علاقه‌مان ایستاده‌ایم. حمایت‌ها باشد و نباشد به فعالیتمان ادامه خواهیم داد و امیدمان را از دست نمی‌دهیم. حالا هم منتظر همه شما هستیم تا به تماشای «عمو نوروز و حاجی فیروز» بیایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها