تلویزیون و برنامه‌هایش با تمام هیاهوها و جنجال‌ها که در چند سال گذشته درباره رونق گرفتن کار شبکه‌های ماهواره‌ای ایجاد شده، همچنان جدی‌ترین و البته ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین تفریح مردم در تعطیلات نوروز است. مراد از مردم ایران لزوما قشر متوسط رو به بالای پایتخت‌نشین نیست؛ تلویزیون سراسر کشور را پوشش می‌دهد و مخاطبانی از نقاط ایران دارد. آن سیستانی مرزدار هم در شمول مردم ایران قرار می‌گیرد، همچنان که شالیکار گیلانی، ماهیگیر بندرعباسی، کشاورز خراسانی، در یک کلام، همه.
کد خبر: ۷۸۱۶۱۴

نوروز و تعطیلاتش برای اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران در تورهای گردشگری خارج از کشور و سفر به سواحل شمال خلاصه نمی‌شود؛ اصولا قرار هم نیست چنین اتفاقی بیفتد. سفر هم که باشد معمولا چند روزه است و تمام روزهای تعطیل را شامل نمی‌شود. دید و بازدید هم به جای خود؛ اما باز تلویزیون و برنامه‌هایش سهم زیادی از اوقات فراغت نوروزی مردم را به خود اختصاص می‌دهند. برای بسیاری از خانواده‌ها، قاب کوچک نقشی بی‌بدیل و یگانه دارد در قالب یک ابزار ارزان و کم‌هزینه برای پر کردن ساعات روزهای تعطیل.

رسانه ملی هم هر ساله فارغ از مضایق و محدودیت‌های بخصوص مالی که در چند سال اخیر با آن دست به گریبان است، تمام جهد و همت خود را به‌کار گرفته برای تولید ویژه‌برنامه‌هایی فراخور روزهای ابتدایی سال؛ از سریال و مجموعه‌های نمایشی گرفته تا برنامه‌های ترکیبی و مسابقه و مستند و... برنامه‌های تامینی و فیلم‌ها و مجموعه‌های خارجی هم که جای خودش را دارد. حداقل چهار شبکه از شبکه‌های متنوع تلویزیون علاوه بر برنامه‌هایی که برای نوروز تدارک می‌بینند، ساخت و تولید سریال و مجموعه‌های نمایشی را نیز در دستور کار قرار می‌دهند.

نکته قابل تامل آن‌که هر گاه در تولید این آثار نمایشی حتی استانداردهای حداقلی رعایت شده، میدان را از برنامه‌های پرزرق و برق ماهواره گرفته‌اند و دایره زنگی و جاذبه‌های کاذبش را یکسره به حاشیه رانده‌اند. نمونه بارزش سریال موفق «پایتخت» که در ساعت پخش خود بینندگانی از هر قشر و طیف را پای گیرنده‌های خانگی می‌نشاند و بازار شبکه‌های ماهواره‌ای را کساد می‌کرد. تلویزیون همچنان و هنوز حرف اول و آخر را در پر کردن ایام فراغت مردم ایران زمین می‌زند؛ نشانه‌هایش هم تماس‌هایی که از اقصی نقاط کشور گرفته می‌شود برای پیگیری و اطلاع از جدول پخش برنامه‌های نوروزی.

محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها