بیمارستان‌های کشور از نظر تخت استاندارد ICU و تعداد فارغ‌التحصیلان مراقبت‌های ویژه با تنگنا مواجهند

20 هزار تخت مراقبت‌های ویژه کم داریم

رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این‌که در صورت توجه به بخش مراقبت‌های ویژه می‌توان حدود 28 درصد میزان مرگ و میر در این بخش را کاهش داد، از کمبود 20 هزار تخت مراقبت‌های ویژه در کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۶۷۳۸۸

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی با بیان این‌که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازشناسی رشته‌های مراقبت‌های ویژه هستیم، افزود: این تخصص براساس یک دیدگاه جامعه‌نگر به درمان‌های دیگر ایجاد شده که ارائه نوعی خدمات جامع را دربر می‌گیرد. ثابت شده که هر کجا مدیریت به یک تیم متخصص تحت عنوان مراقبت‌های ویژه واگذار شده، میزان مرگ و میر کاهش یافته است. هم‌اکنون 5/1 درصد مرگ و میرها در کشور در بخش‌های مراقبت‌های ویژه اتفاق می‌افتد. این در حالی است که با توجه ویژه به این بخش، می‌توان حدود 16 تا 28 درصد میزان مرگ و میرها در این بخش را کاهش داد.

رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: شرایط آینده کشور ما به گونه‌ای است که نیاز ما به مراقبت‌های ویژه رو به افزایش است. سالمند شدن جمعیت یکی از عواملی است که نیاز ما را به این‌گونه مراقبت‌ها افزایش می‌دهد. همچنین از دیگر عوامل می‌توان به تغییر سیمای بیماری‌ها در کشور اشاره کرد. یعنی سیمای بیماری‌ها در کشور ما تغییر کرده است؛ مثل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی که این بیماری علاوه بر قلب و عروق دیگر ارگان‌های بدن را نیز درگیر می‌کند، بنابراین نیاز به مراقبت‌های ویژه را افزایش می‌دهد. زالی تغییر فرآیند سرطان‌ها در کشور را از دیگر عوامل نیاز ویژه به بخش‌های مراقبت‌های ویژه دانست و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که هر ساله 85 هزار مورد جدید سرطان در کشور داشته باشیم که براساس این پیش‌بینی و با نگاهی آینده‌نگرانه باید طرح جدیدی بر بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشیم. عامل دیگر افزایش نیاز ما در کشور به بخش‌های مراقبت‌های ویژه حوادث ترافیکی است، چراکه درمان و نگهداری افراد آسیب‌دیده از این حوادث در بخش‌های آی‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که نیاز ما به متخصص مراقبت‌های ویژه در سال‌های آینده افزایش می‌یابد، تاکید کرد: باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود که یکی از این تمهیدات، تجهیز مراکز مراقبت‌های ویژه به فناوری‌های جدید و نیاز به بازسازی فناوری‌های این بخش است. تجهیزاتی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در نظر گرفته می‌شود، با دیگر بخش‌ها تفاوت دارد، زیرا علاوه بر کمیت و تعداد آنها، کیفیت آنها نیز مهم است. نکته دوم بحث تغییر نگرش فرآیندهای ساختاری در مجموعه‌های درمانی ماست که در گذشته از یک نگاه سنتی نشأت می‌گرفت، اما امروزه بخش مراقبت‌های ویژه نیاز به سیستم‌های جدید دارد.

زالی با بیان این‌که مساله مهم دیگر در زمینه رشته‌های مراقبت‌های ویژه در نیروی انسانی است، تصریح کرد: ما در زمینه نیروی انسانی به تربیت فوق تخصص در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیاز داریم. هم اکنون ما با دو مشکل مواجه هستیم که یکی از مشکلات ما از نظر کمی و به لحاظ تعداد تخت است. تعداد تخت‌های ما در کشور از حد استاندارد پایین‌تر است. به صورتی که اگر همه تخت‌ها را حساب کنیم، چیزی حدود 15 تا 20 هزار تخت مراقبت‌های ویژه نیاز داریم و هم‌اکنون تنها حدود 5000 تخت در این بخش‌ها داریم که با کمک وزارت بهداشت در سال آینده 1500 تخت به تعداد آنها اضافه خواهد شد. با وجود این 30 درصد نیاز ما به تخت تامین می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: مشکل دیگر ما از نظر کیفیت تخت‌هاست. تخت‌های ما از نظر کیفی استاندارد نیست.

قول وزارت بهداشت برای تجهیز 2000 تخت ICU

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران گفت: از نظر تخت استاندارد ICU و تعداد فارغ‌التحصیلان مراقبت‌های ویژه در کشور عقب هستیم و باید 10 درصد تخت‌های بستری به ICU اختصاص یابد که وزارت بهداشت بودجه 1500 تا 2000 تخت را برای سال آینده در نظر گرفته است.

به گزارش فارس، علی امیر سوادکوهی افزود: موضوع ICU در کشور جدید نیست، اما متولی خاصی نداشته و به طریق گذشته بیماران بستری و مشاوره‌هایی به آنها داده شده است. بنابراین آمار مرگ‌ و میر نیز در این حوزه بالا بوده است.

وی ادامه داد: طی ده سال پیش مرگ‌ومیر در این بخش 45 درصد بوده، بنابراین همتی می‌طلبید که در این بخش مدیریت واحد ایجاد شود تا مدیریت بر درمان بخوبی انجام گیرد.

سوادکوهی عنوان کرد: در سال 84 اولین دوره از رشته تخصصی مراقبت‌های ویژه در سه دانشگاه تهران، ایران و شهید بهشتی پذیرش شد و اکنون طبق آمارهای وزارت بهداشت بخش‌هایی که توسط فلوشیب ICU اداره می‌شود بسیار دقیق‌تر از گذشته است. رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران اظهار کرد: روزانه بررسی بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه توسط افراد فوق‌تخصص انجام می‌شود، به طوری که میزان مرگ‌ومیر در کشور به آمارهای جهانی یعنی 18 تا 24 درصد نزدیک شده است. وی خاطرنشان کرد: تخت‌های ICU اکنون وجود دارد، اما این‌که نزدیک به استانداردهای جهانی باشد جای بحث دارد اکنون 4500 تا 4800 تخت ICU موجود است و وزارت بهداشت بودجه 1500 تا 2000 تخت را برای سال آینده در نظر گرفته است و این نشان می‌دهد این رشته راه خود را شناخته و پیش می‌رود. سوادکوهی یادآور شد: بیمه‌ها نیز باید از نظر تعرفه پوشش را افزایش دهند، تعرفه‌های مراقبت‌های ویژه باید خوانده و دیده شوند، بیمه‌ها باوجود این‌که این رشته فوق‌تخصصی شده، اما هنوز رشته‌های پایه را قبول دارند، در حالی که رشته‌های فوق تخصصی همه با هم برابر هستند و باید حمایت شوند.

وی تأکید کرد: از وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می‌خواهیم تعرفه‌های خدمات مراقبت‌های ویژه را ببینند، چرا که هرچه بیشتر این تعرفه‌ها رشد کنند مردم راضی‌تر خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها