امروز 9 دی 1393 خورشیدی برابر با 7 ربیع الاول 1436 هجری و 30 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده،بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۴۱۱۶
9 دی، درگذشت اسماعیل رایین

هجری شمسی

9 دی 1287

توسط «کریم دواتگر» به شیخ فضل‌الله نوری سوءقصد شد و وی زخمی گردید. ضارب که قصد خودکشی داشت دستگیر شد، اما شیخ او را بخشید

9 دی 1300

عضویت ایران در جامعه ملل به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

9 دی 1357

شاپور بختیار با اعلام پذیرش منصب نخست‌وزیری از جبهه ملی اخراج شد.

9 دی 1358

طرح آمریکا برای تحریم کامل اقتصادی ایران از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد با وتوی شوروی رد شد.

9 دی 1358

اسماعیل رائین نویسنده معاصر درگذشت. او فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری از دانشگاه تهران بود و در رشته رادیو و بی سیم نیز از آمریکا مدرک مکاتبه ای گرفت. از 1318 به طور پراکنده و از 1320 به طور دائم و تمام وقت با مطبوعات همکاری کرد و برای چند روزنامه مقاله می نوشت. به زبان انگلیسی آشنا بود به چندین کشور اروپایی سفر کرد. فراموشخانه و فراماسونری در ایران، حقوق بگیران انگلیس در ایران، ایرانیان ارمنی، انشعاب در بهائیت و دلالان بین المللی نفت از آثار او به شمار می روند.

هجری قمری

7 ربیع الاول 282

محمد بن احمد بن الازهر مشهور به ازهر هروی از بزرگ ترین علمای لغت عربی در هرات متولد شد. او فقیهی شافعی مذهب بود که برای فراگیری علم لغت به سرزمین های مختلف سفر کرد و در یکی از این سفرها به دست گروهی از قرامطه بادیه نشین اسیر شد. او پس از بازگشت به هرات لغات والفاظ آنها را به کتاب خود به نام تهذیب اللله افزود.

7 ربیع الاول 324

علی بن محمد تنوخی عالم، ادیب و شاعر مشهور قرن چهارم هجری قمری در شهر بصره درگذشت. او در شهر انطاکیه در شرق ترکیه امروزی متولد شد و در جوانی به بغداد رفت و در آن جا ساکن شد. تنوخی در علم نحو، لغت، هندسه، ادبیات و عروض از بزرگان عصر خود بود و مدت ها منصب قضاوت را در بصره بر عهده داشت. به همین علت به قاضی تنوخی شهرت یافت. تنوخی علاوه بر دیوان شعری که از خود به یادگار گذاشته است، کتاب العروض را نیز تالیف کرد.

میلادی

در سی ام دسامبر سال 1944 میلادی، رومن رولان نویسنده فرانسوی درگذشت. او برای تحصیل به اتفاق خانواده از زادگاهش عازم پاریس شد و در رشته تاریخ ادامه تحصیل داد. در نوجوانی با افکار اسپینوزا آشنا شد و در ادامه تحصیل در رشته هنر دکترا گرفت. رولان سه سال در مدرسه عالی پاریس تاریخ هنر تدریس کرد و مدتی نیز در دانشگاه سوربن به تدریس تاریخ موسیقی اشتغال داشت. از سال 1912 رولان به نوشتن پرداخت و در مدت هشت سال رمان ده جلدی ژان کریستف را خلق کرد . جان شیفته اثر مهم است که او را به شهرت رساند. او علاوه بر دریافت چند جایزه ادبی فرانسه، در سال 1916 جایزه ادبی نوبل را نیز کسب کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها