اصلاح آبیاری با اجرای کشت گلخانه‌ای

تولید 1.5 میلیون تن انواع محصولات صیفی و باغی از ظرفیت‌های مهم اشتغالزایی استان بوشهر به شمار می‌رود؛ مساله‌ای که در صورت توجه مسئولان و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی موجب شکوفایی و رونق این استان خواهد شد، اما متاسفانه اتلاف و هدر رفت منابع آبی استان به دلیل استفاده از آبیاری سنتی، ضعف نهادهای نظارتی و متولی در بخش آبخیزداری، انتخاب کشت نامتناسب با شرایط اقلیمی استان نفس‌های کشاورزی در این استان را به شماره انداخته است.
کد خبر: ۷۴۵۶۴۴

استاندار بوشهر، برنامه‌ریزی برای جایگزین کردن کشت‌های گلخانه‌ای را ضروری می‌داند و با تاکید بر تغییر شیوه‌های آبیاری در اراضی کشاورزی استان بوشهر می‌گوید: اکنون روش غرق‌آبی بیشتر اراضی کشاورزی استان بوشهر بویژه در بخش نخیلات را به خود اختصاص داده است که با برنامه‌ریزی انجام شده امسال این شیوه آبیاری تغییر خواهد کرد.

مصطفی سالاری، اصلاح الگوی کشت را ضروری می‌داند و می‌افزاید: طرح‌های کشت گلخانه‌ای افزون بر صرفه‌جویی بیش از 60 تا 70 درصد نسبت به دیگر کشت‌ها باعث افزایش کیفیت محصولات خواهد شد.وی از افزایش 85درصدی تسهیلات اعطایی دولت برای به‌کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری توسط کشاورزان خبر می‌دهد و معتقد است که تحول در کشاورزی منطقه با تلاش کشاورزان محقق می‌شود.وی راه‌اندازی یگان حفاظت از منابع آب در استان بوشهر را یک ضرورت می‌داند و تصریح می‌کند: پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در دستور کار یگان قرار دارد، ضمن این‌که با صاحبان چاه‌های غیرمجاز حفر شده از سال85 به بعد هم برخورد قانونی خواهد شد.

در همین حال، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اعلام این که میزان مصرف آب استان بوشهر 966میلیون متر مکعب است، می‌گوید: از این میزان آب، 36 درصد از محل آب‌های‌ سطحی، 53 درصد زیرزمینی و 11 درصد از آب بین حوضه‌ای تامین می‌شود. در حالی که برای مقابله با بحران پیش رو در حوزه آب استان باید 60 درصد آب‌های کشاورزی از محل آب‌های سطحی تامین شود، بنا‌براین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که میزان برداشت آب‌های زیرزمینی 40 درصد کاهش پیدا کند.

شاهپور رجایی با اشاره به این که برداشت بی‌رویه آب در استان سبب شده تا بیشتر دشت‌های آبی استان را ممنوعه اعلام کنیم، تعداد چاه‌های غیرمجاز را 5000 حلقه چاه آب کشاورزی می‌داند و اضافه می‌کند: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سال 1385تاکنون 1500 چاه غیرمجاز حفر شده است.

پلمب و پرکردن کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها، اجرای طرح الگوی کشت بهینه، بهبود وضع ایجاد و آبیاری فضای سبز شهری، نظارت مناسب بر وضع آب مصرفی در واحدهای صنعتی، اعمال جریمه برای اضافه برداشت بهره‌برداران آب‌های زیرزمینی و اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله برنامه‌هایی است که رجایی از آنها به عنوان راهکارهای در دستور کار برای مقابله با بحران آب نام می‌برد.وی می‌گوید: البته موفقیت در اجرای این برنامه‌ها نیازمند تعامل و هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و متولی در حوضه آب است.

وزیر جهاد کشاورزی هم با بیان این‌که تغییر الگوی کشت به معنای تغییر نوع محصول نیست، می‌گوید: تغییر الگوی کشت به معنی سازگاری نوع محصول براساس اقلیم و شرایط آب و خاک است. اکنون طرح مطالعاتی نوع کشت به صورت دشت به دشت و منطقه به منطقه اراضی زراعی و باغی کشور در حال اجراست.

محمود حجتی از تجهیز یک میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه آبیاری نوین خبر می‌دهد و می‌افزاید: در اجرای این طرح دولت تا 85 درصد هزینه‌ها را به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها