مدیرعامل ایمیدرو: با بهره‌برداری از این طرح تولید طلای کشور به 5 تن افزایش یافت

افتتاح بزرگ‌ترین طرح تولید طلای کشور

کارخانه طلای زرشوران به عنوان بزرگ‌ترین طرح تولید طلای کشور، دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح رسمی شد.
کد خبر: ۷۳۸۷۴۲

این معدن در منطقه تکاب در آذربایجان غربی واقع شده است . به گزارش شاتا، با راه‌اندازی طرح احداث کارخانه طلای زرشوران، ظرفیت تولید طلای کشور به بیش از پنج تن می‌رسد و دو برابر می‌شود.

زرشوران بزرگ‌ترین معدن طلای کشور و خاورمیانه است که ظرفیت تولید سالانه آن سه تن شمش با عیار 24 می‌باشد. ذخایر قطعی شناخته شده معدن طلای زرشوران 110 تن طلای خالص است. از دیگر محصولات تولیدی این واحد صنعتی ومعدنی علاوه بر شمش طلا، تولید همزمان سالانه 1250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه است.

این کارخانه، نخستین کارخانه تولید طلا در جهان است که با روش منحصر به فرد و بومی ساخته شده است. فرآوری طلا در این کارخانه با روش شیمیایی انجام می‌شود که از سوی شرکتی ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است.در همین حال، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت در حال حاضر میزان تولید طلای کشور سالانه بیش از دو تن است که با راه‌اندازی کارخانه طلای زرشوران به بیش از پنج تن افزایش یافته است.

مهدی کرباسیان پس از مراسم افتتاح در نشستی خبری به خبرنگاران، گفت: سهم سرمایه‌گذاری ارزی این پروژه 17.5 میلیون یورو بود که صرف تامین ماشین‌آلات مورد نیاز شد، در واقع بیش از 70 درصد این مجتمع معدنی و صنعتی از توانمندی داخلی بهره‌گیری شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، افزود: براساس پیش‌بینی‌های اولیه ذخیره معدنی این مجتمع 55 تن بود که با بررسی‌های جدید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور این رقم به 110 تن افزایش یافته است.

وی از سرمایه‌گذاری هفت میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های زیست محیطی در این مجتمع خبر داد و افزود: در حال حاضر این مجتمع هیچ‌ مشکل زیست‌محیطی ندارد و مطابق استانداردهای مربوط فعالیت خود را دنبال می‌کند.

به گفته کرباسیان، اکتشافات اولیه معدن طلای زرشوران توسط مهندسان کانادایی، انگلیسی و آفریقای جنوبی در قالب شرکت پیمانکاری انجام شده که طی چهار سال فعالیت حدود 4000 متر اکتشاف کرده بودند.رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: پیش‌بینی اجرای طرح توسعه در قالب ده هزار متر حفاری جدید در دستور کار این مجتمع قرار دارد .

قیمت طلا و سکه روی پله صعود

دیروز قیمت سکه و طلا در حالی افزایش یافت که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که بازار طلا و سکه در ماه‌های محرم و صفر به دلیل کاهش تقاضا افزایشی نخواهد داشت. به گزارش خبرنگار ما قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) دیروز با قیمت 915 هزار و 500 تومان معامله شد. این درحالی است که این کالای سرمایه‌ای در روز پنجشنبه گذشته با قیمت 903 هزار تومان فروخته می‌شد که به این ترتیب با افزایش 12 هزارو500 تومانی روبه‌رو شد.

همچنین، نیم‌سکه با 6 هزار تومان افزایش به 463 هزار تومان، ربع‌سکه با دو هزار تومان افزایش به 265 هزار تومان و سکه گرمی با 2 هزار تومان افزایش قیمت به170 هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیزبا یکهزار و 339 تومان افزایش، 93 هزار و 772 تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با حدود 35 دلار افزایش بها به 1189‌دلار رسید. در بازار غیررسمی نیز دلار با 9 تومان کاهش قیمت سه هزار و 249 تومان و یورو با 10 تومان افزایش به 4 هزار و 100 تومان رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها