3 شهر از 10 شهر قدیمی جهان در لبنان است

دیدار با پیرعروس خاورمیانه

قدیمی‌ترین شهرهای جهان کدامند؟ این سوالی بود که این هفته، روزنامه دیلی تلگراف انگلستان تلاش کرد به آن پاسخ دهد و 20 شهر قدیمی جهان را فهرست کرد. قدیمی‌ترین شهر جهان به قول دیلی تلگراف، «اریحا»، یکی از شهرهای واقع در کرانه باختری رود اردن است که حدود 9000 سال پیش تاسیس شده است.
کد خبر: ۷۲۶۰۶۳
دیدار با پیرعروس خاورمیانه
در عین حال دو شهر از سوریه (حلب و دمشق)، یک شهر از ایران (شوش)، یک شهر از مصر (فیوم)، یک شهر از بلغارستان (پلوودیو) و یک شهر از ترکیه (غازی عینتاب) در فهرست ده شهر قدیمی جهان دیده می‌شوند. اما کشوری که توانسته بیشترین شهرهای قدیمی را در این فهرست داشته باشد لبنان است. لبنان به عروس خاورمیانه مشهور است اما این عروس هم این روزها از تنش‌های منطقه در امان نیست و از این رو کمتر کسی حاضر به سفر به این کشور کوچک مدیترانه‌ای است. با این حال اگر کمی هیجان را می‌پسندید، توصیه می‌کنیم سفری به این کشور داشته باشید و این سه شهر را هم ببینید.

سفر به قدیمی‌ترین شهرهای جهان

شهر «جبیل»، شمالی‌ترین شهر از شهرهای استان بیروت است. شهری ساحلی در مسافت 50 دقیقه‌ای با پایتخت که گفته می‌شود حدود 5000سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. این شهر دارای جاذبه‌های دیدنی چون معابد فنیقی‌ها، کلیسایی با نام «باپتیست» که توسط صلیبیون در قرن 12 ساخته شده و قلعه جبیل است. در ضمن یک جشنواره موسیقی بین‌المللی به نام جبیل همه ساله در این شهر برگزار می‌شود که طرفداران زیادی دارد و توریست‌های زیادی را به این شهر می‌کشاند. «صیدا»، که در 4000سال قبل از میلاد ساخته شده نیز یکی از شهرهای مهم و البته قدیمی لبنان است که قدمت آن به تمدن فنیقی برمی‌گردد. این شهر سنی‌نشین (البته حومه صیدا اکثرا شیعه هستند) یکی از شهرهایی است که در جریان جنگ 33 روزه نیز مورد تهاجم اسرائیل قرار گرفت زیرا از نظر بندری و موقعیت مکانی اهمیت خاصی دارد. قدمت «بیروت»، پایتخت کشور هم به 3000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این شهر اکنون مرکز فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای هم هست و یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه به حساب می‌آید. البته در خود شهر بین محلات شمالی و جنوبی اختلاف زیادی وجود دارد. محلات جنوبی معمولا برای طبقه مستضعف و شیعه و محلات شمالی برای مسیحیان و ثروتمندان است. با این اوصاف بد نیست که پای صحبت محمد حسین غفاری، دانشجوی ایرانی بنشینیم که سال 1390 البته به صورت زمینی به لبنان سفر کرده است.

بیروت زیبا

نخستین چیزی که او از لبنان به یاد دارد کوهستانی بودن مسیر و البته سرسبزی و خوش آب‌وهوا بودن آن است. چیزی مثل جاده چالوس خودمان. او بخصوص از منطقه بقاع غربی و خود بیروت سخن می‌گوید. بیروت را شهری میان کوهستان و دریا توصیف می‌کند به‌طوری که حدود یک سوم مناطق شهری روی کوه قرار گرفته و می‌گوید: «شاید فقط اگر ترافیک اتوبان ورودی به این شهر نبود هیچ موضوع نازیبا یا نامناسب دیگری دیده نمی‌شد. ساختمان‌ها، اماکن مسکونی، مناطق طبیعی و... همگی زیبا بودند. من قبلا به بعضی از کشورهای آسیایی سفر کرده‌ام ولی با این‌که آنها هم زیبا بودند؛ پس از چند روز اقامت، متوجه می‌شدم که تقریبا همه چیز شبیه هم است و دچار یکنواختی می‌شدم ولی در لبنان واقعا این قضیه وجود ندارد.»

کجا برویم؟

پیشنهاد غفاری برای بازدید از بیروت، شامل گشت در مدیترانه با یک کشتی تفریحی، تماشای بیروت از فراز تله‌کابین شهر، دیدار از بزرگ‌ترین کلیسای خاورمیانه به نام «حریصا» و مجسمه بانوی لبنان، دیدار از غارهای جعیتا (یک غار خشکی و یک غار آبی)، دیدار از صخره عشاق (صخره‌ای که عشاق بخت برگشته پس از عدم وصال به محبوب از آن خود را به دریا پرت می‌کنند و البته نه فقط در افسانه‌ها و گذشته که هنوز هم این اتفاق رخ می‌دهد)، دیدار از منطقه شیعه‌نشین و جنگ‌زده «ضاحیه» و قبورالشهدای لبنان، دیدار از محل ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان در مرکز شهر بیروت، دیدار از محله گران و شیک پاریس کوچک و البته قدم‌زدن‌های شبانه در شهر می‌شود، زیرا بیروت یکی از بهترین زندگی‌های شبانه خاورمیانه را دارد.

یک کشور گران

او در مورد هزینه سفر به این کشور می‌گوید: «لبنان برای ما یک کشور گران به حساب می‌آید. هزینه غذا و مخصوصا کرایه تاکسی بسیار بالاست. برای گردش‌ در مناطقی که ذکر شد، بدون تور، شاید حداقل نفری 200 دلار هزینه کرایه تاکسی داشته باشد. اجناس فروشگاه‌ها هم از نظر کیفیت واقعا خوب بودند ولی مثل بقیه موارد بسیار گران. ضمنا پیشنهاد می‌کنم داروهای عمومی و معمولی مثلا برای سرماخوردگی حتما همراهتان باشد چون خرید یک قرص گلودرد برای ما نزدیک به 50 دلار آب خورد. ضمنا هزینه مخابرات هم بسیار بالاست و کارت ده دلاری برای یک دقیقه مکالمه با ایران کافی است.» یک نکته اقتصادی دیگر هم این‌که در این کشور تعداد زیادی بانک مخصوصا بانک‌های اروپایی خواهید دید. به‌هرحال لبنان یک کشور با سرمایه بسیار بالاست که بسیاری از درآمدش را هم از طریق لبنانی‌های ساکن خارج از کشور به‌دست می‌آورد.

کشور عربی با زبان انگلیسی

چند نکته دیگر هم بدانید بد نیست. زبان رسمی مردم در این کشور عربی است اما نشانه‌های بسیار کمی از یک کشور عربی یا حتی آسیایی را می‌شود در آن دید. تابلوی بیشتر ساختمان‌ها یا حتی مغازه‌ها، به زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی است، ضمنا واحدهای پولی معروف مثل یورو یا دلار بسیار رواج دارد. آب‌وهوا هم همیشه مدیترانه‌ای و معتدل است اما گفته می‌شود که سفر در فصل بهار، بهترین گزینه برای لبنان است.

چطور برویم؟

لبنان یکی از کشورهایی است که سفر ایرانیان بدون روادید به این کشور ممکن است. البته ظاهرا برای اقامت بیش از یک هفته نیاز به مجوز خواهید داشت. اکنون مجوز ورود در مرزهای ورودی لبنان برای ایرانیان صادر می‌شود. تا پیش از بحران سوریه، امکان سفر زمینی به این کشور وجود داشت ولی زمان کنونی فقط از طریق هوایی می‌توان به لبنان رفت. تورهای یک هفته‌ای این کشور در شرایط مطلوب، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارند. (ضمیمه چمدان)

مصطفی مسجدی آرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها