ابراهیموویچ به برترین گلزن ملی تاریخ فوتبال سوئد تبدیل شد

زلاتان؛ ستاره‌ای​ که نماد شد

دیدار دوستانه بین دو تیم ملی فوتبال سوئد و استونی چندان هیجان‌انگیز و جذاب نیست، اما اگر قرار باشد زلاتان ابراهیموویچ، ستاره سوئدی پاری سن ژرمن در این دیدار رکوردشکنی کند همه نگاه‌ها به سمت این دیدار دوستانه جلب می‌شود.
کد خبر: ۷۱۴۸۹۰

سوئد در آن دیدار دوستانه 2 بر صفر استونی را شکست داد و هر دو گل سوئدی‌ها را زلاتان زد، دو گلی که باعث شد او به برترین گلزن تاریخ فوتبال کشورش در رده ملی تبدل شود. این مهاجم سوئدی با این دو گل رکورد قبلی را که متعلق به اسون ریدل بود، شکست. البته ابراهیموویچ سی و دو ساله پیش از این دیدار دوستانه نیز یک رکورد دیگر از خود بر جای گذاشته بود؛ زدن 9 گل در چهار مسابقه که هفت گل در جریان رقابت‌های لوشامپیونه (لیگ فرانسه) بود. با تمام رکوردها و گل‌ها امروز زلاتان ابراهیموویچ در اوج قرار دارد. او در طول 13 سال اخیر، 11 عنوان قهرمانی با باشگاه‌های مختلف اروپا به دست آورده و بارهاعناوین انفرادی همچون برترین گلزن لیگ لوشامپیونه را نیز از آن خود کرده است. این مهاجم گلزن و محبوب در زمان حضور در سری آ نیز دو بار عنوان برترین گلزن رقابت‌ها را کسب کرده بود.

افتخار و دیگر هیچ

زلاتان ابراهیموویچ؛ این نامی است که همیشه در میان برترین‌ها قرار داشته است. برترین بازیکن سری آ ایتالیا، برترین بازیکن لوشامپیونه فرانسه، کاندیدای زننده زیباترین گل سال، کاندیدا و برنده عنوان برترین ورزشکار سال سوئد و.. کمتر بازیکنی در سطح دنیا پیدا می‌شود که این تعداد عناوین متعدد فردی و تیمی داشته باشد. او در هر باشگاهی بازی کرد یا قهرمانی را تجربه کرد یا حداقل عنوان فردی به دست آورد. 367 گلی که زلاتان ابراهیموویچ در این سال‌ها به ثمر رساند، نشان می‌دهد او یکی از برترین مهاجمان گلزن دنیاست.

فصل به فصل با یک گلزن

زلاتان ابراهیموویچ در سال 99 19با تیم مالمو ـ تیم زادگاهش در سوئد ـ فوتبال حرفه‌ای خود را شروع کرد. این مهاجم در 40 بازی خود برای این تیم سوئدی در دو فصل 16 گل زد. زلاتان به دنبال درخشش در این تیم مورد توجه آژاکس هلند قرار گرفت تا در سال 2001 بازی در لیگ هلند را تجربه کند. وی در سه فصل حضور در این تیم بزرگ هلندی 74 بار به میدان رفت و 35 بار پایش به گلزنی باز شد تا با این آمار نسبتا خوب مورد توجه بانوی پیر ایتالیا یعنی یوونتوس قرار بگیرد. از این دوره بود که نام زلاتان بر سر زبان‌ها افتاد.

وی از سال 2004 تا 2006 برای یوونتوس بازی کرد، 70 بار به میدان رفت و 23​گل زد. پس از این دو فصل هیجان‌انگیز، وی راهی اینترمیلان دیگر غول فوتبال ایتالیا شد. مهاجم سوئدی در این باشگاه البته آمار بهتری از خود بر جای گذشت. ابراهیموویچ در سه فصلی که برای اینتر بازی کرد 57گل در 88 مسابقه زد اما اشتباه بزرگ او در فوتبال هنگامی اتفاق افتاد که سال 2009 راهی بارسلونا شد. او در باشگاه کاتالانی همان ستاره‌ای نبود که همگان در یوونتوس یا اینترمیلان دیده بودند. مهاجم اول تیم ملی سوئد در یک فصل حضور خود در بارسلونا 16 گل زد و بعد دوباره به سری آ ایتالیا و این​بار تیم میلان برگشت. زلاتان در فصل اول 14 و فصل دوم 24 گل به ثمر رساند و در نهایت در سال 2012 به پاری‌سن‌ژرمن پیوست. زلاتان در دو فصلی که برای این تیم متمول پاریسی بازی کرد عنوان برترین گلزن رقابت‌ها را به دست آورد.

یک گام تا باشگاه 100 تایی‌ها

زلاتان همان‌طور که برای تیم‌های باشگاهی‌اش یک ستاره بود برای تیم ملی کشورش نیز چنین نقشی داشت. وی نخستین بار که برای تیم ملی کشورش به میدان رفت 20 ساله بود ؛ یعنی 13 سال پیش. او در این مدت 99 بازی ملی انجام داد. نود و نهمین بازی ملی زلاتان در دیدار با استونی بود که رکوردزنی وی را هم به همراه داشت. این مهاجم گلزن پاری‌سن‌ژرمن تنها یک بازی دیگر به باشگاه صد تایی‌های فیفا کم دارد. در این صورت تعداد بازی‌های ملی او دو برابر تعداد گل‌های ملی اش خواهد شد.

تبحر در زدن گل‌های زیبا

شاید در فوتبال دنیا هیچ بازیکنی به اندازه زلاتان ابراهیموویچ در زدن گل‌های زیبا تخصص نداشته باشد. وقتی بازیکنی در فوتبال گل زیبایی می‌زند، می‌گویند زلاتانی گل زد. گل زیبایی که ابراهیموویچ در یورو 2004 به سوئد یا گل حیرت‌انگیزی که با ضربه برگردان در مقدماتی جام جهانی 2012 به انگلیس زد در تاریخ جاودانه شده است. تصویر زلاتان هنگام زدن گل سوئد به انگلیس به نمادی تجاری در کشور سوئد تبدیل شده است. ابراهیموویچ برای این گل حیرت‌انگیز در مراسم انتخاب و معرفی مرد سال فوتبال دنیا در سال 2013 جایزه زننده زیباترین گل سال را که به پوشکاش معروف است دریافت کرد.

محبوب‌ترین در سوئد

زلاتان هر چند تابعیت سوئدی دارد و در مالموی سوئد نیز متولد شده، اما پدر او بوسنیایی و مادرش اهل کرواسی هستند. به عبارت دیگر این بازیکن را می‌توان سه رگه محسوب کرد. اما اصلیت او متعلق به هر کجا که باشد مهم این است که تابعیت سوئدی دارد و در این کشور رشد یافته و سوئدی‌ها بابت داشتن چنین ورزشکاری به خود می‌بالند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او همچنان محبوب‌ترین ورزشکار سوئدی است.

حسرت ابدی جام جهانی

او با تمام افتخارات و محبوبیتش جایی در جام جهانی 2014 نداشت، چرا که توانایی‌های فردی او به تنهایی برای گذر از مانع بزرگ پرتغال و صعود به جام جهانی کافی نبود. زلاتان اکنون 32 سال دارد و بسیار بعید است او را یک​بار دیگر در جام جهانی ببینیم؛ بازیکنی که اکنون قطعا یکی از سه گلزن برتر فوتبال دنیاست.

هیلدا حسینی​خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها