بیشترین مقدار انرژی مصرفی ماشین ظرفشویی مربوط به گرم کردن آب است. درواقع گرمایش آب 80درصد انرژی مصرفی ماشین ظرفشویی را شامل می شود. مدلهایی که آب کمتری مصرف می کنند، انرژی مصرف کمتری دارند.
کد خبر: ۷۰۱۴۲

ماشین های ظرفشویی قدیمی تر بین 30تا 52لیتر آب در یک بار شستشو مصرف می کنند در صورتی که انواع ساخت سالهای گذشته از سال 1994، مطابق با استانداردهای ملی بازده ، فقط بین 26تا 37لیتر در هر بار مصرف می کنند.
بعضی از ماشین های ظرفشویی گرمکن داخلی دارند که دمای آب را به 60تا 63درجه سلسیون می رساند. این دما مطابق نظر تولیدکنندگان ، دمای بهینه کارکرد ماشین ظرفشویی است.
در بعضی مدلها، اگر دمای آب به قدر کافی گرم نباشد، به طور خودکار آن را افزایش می دهند، ولی در برخی دیگر پیش از شروع چرخه شستشو، باید دمای مورد نیاز را تنظیم کرد، مزیت گرمکن تقویتی آن است که می توانید ترموستات را خاموش کنید و در نتیجه هزینه گرمایش آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
هر 5درجه کاهش دمای آب ، سبب 3تا 5درصد صرفه جویی در انرژی می شود. اغلب ماشین های ظرفشویی ، چرخه های متفاوت شستشو دارند.
اگر ظرف ها فقط کمی کثیف هستند، از یک چرخه شستشوی سبک استفاده کنید که به علت استفاده کمتر از آب گرم و کاهش زمان کار، انرژی کمتری مصرف می کند.
براساس تحقیقات انجام شده ، یک ماشین ظرفشویی معمولی ، برای یک چرخه سبک 28لیتر آب ، برای چرخه معمولی 40لیتر آب و برای شستشوی ماهیتابه و دیگ ، 48لیتر آب مصرف می کند.
معمولا برای خشک کردن ظروف در انتهای چرخه شستشو از یک المنت حرارتی برق استفاده می کنند؛ اما اغلب ماشین های ظرفشویی جدید، از ویژگی خشک کردن بدون حرارت بهره مندند که در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.
بدین ترتیب که در پایان زمان شستشو به جای استفاده از المنت حرارتی برقی ، هوای اتاق توسط هواکش داخل ماشین می شود و در آن می چرخد تا ظروف را خشک کند. دقت کنید، هیچ گاه قبل از گذاردن ظرفها در ماشین ، آنها را آب نکشید، ماشین های ظرفشویی جدید حتی ظرفهای بسیار کثیف را کاملا تمیز می کنند.
پیش از قرار دادن ظرفها در ماشین ، باقیمانده غذا را پاک کنید و مایعات را خالی کنید. بقیه کار را ماشین ظرفشویی انجام می دهد. اگر مجبور شدید که ظرفها را پیش از گذاردن در ماشین آب بکشید، حداقل از آب سرد استفاده کنید. دقت کنید، ظرفها را مطابق دستور تولید کننده در ماشین قرار دهید، همه ردیفها را کاملا پر کنید تا از آب و انرژی حداکثر استفاده بشود، اما چیدن باید به گونه ای باشد که گردش آب براحتی صورت گیرد تا ظرفها کاملا تمیز شود.
کارشناسان معتقدند تا هنگامی که ماشین ظرفشویی از ظرف پر نیست ، آن را به کار نیندازید. تعداد ظرفها تغییری در مصرف آب ماشین ظرفشویی نمی دهد.
پس بهتر است ظرفها را در طول روز داخل ماشین جمع کنید و سپس یک بار هنگام عصر آن را به کار اندازید. بدین ترتیب آب و انرژی کمتری مصرف می شود.

حمیده سادات هاشمی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها