در روزهای اخیر در حالی مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 ابعاد گسترده‌تری یافته و حتی وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه راهی وین شدند که این حضور با ادعای بررسی ابعاد مذاکرات و رفع موانع موجود اعلام شده است.
کد خبر: ۶۹۵۷۷۵
نکاتی درباره کنگره

همزمان با این تحرکات اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر نقش کنگره آمریکا در باب مذاکرات مطرح شده به گونه‌ای که سخنگوی فارسی زبان آمریکا ادعا کرد، در صورتی که ایران امتیازات قابل توجهی در مذاکرات بدهد، جلب رضایت کنگره کار دشواری نیست. مسئله نقش کنگره و لزوم امتیاز‌دهی ایران برای جلب رضایت آن در حالی مطرح شده است که در باب آن چند نکته قابل توجه است.

جمهوری اسلامی ایران همواره در روند مذاکرات با 1+5 با دولتهای کشورها گفتگو داشته و نه با پارلمان‌های آنها. بر این اساس مسئله کنگره آمریکا نمی‌تواند تاثیری در مواضع ایران داشته باشد و این دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن هستند که باید برای رفتارهای کنگره هزینه پرداخته ومانع دخالت آنها در مذاکرات شوند.

دراین میان دو نکته مطرح است اگر در ساختار سیاسی آمریکا کنگره تصمیم‌گیر نهایی است و کاخ سفید کارکردی ندارد، دلیلی برای ادامه مذاکرات ایران با آمریکا در قالب 1+5 وجود ندارد و دولتمردان آمریکا باید از مذاکرات حذف گردند. در صورتی که همه امور آمریکا در دستان کنگره است ایران نیز به جای دولت آمریکا با کنگره مذاکره می‌کند و دولت آمریکا حق دخالتی ندارد.

در این چارچوب ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر وجود همه گزینه‌ها روی میز و حتی اعمال تحریم علیه کشورهایی که با ایران همکاری کنند اقداماتی سئوال‌برانگیز است چرا که سران آمریکا ادعا می‌کنند همه امور در دستان کنگره است و کاخ سفید حق توافق با ایران را ندارد، پس کاخ سفید حق اعمال تحریم و تهدید علیه ایران را نیز ندارد و همه تحریم‌ها و اعمال فشارهای سران آمریکا باید لغو گردد.

دوم آنکه اگر کنگره در حاشیه است و دولت آمریکا حق توافق با ایران را دارد مطرح شدن نقش کنگره در مذاکرات امری باج‌خواهانه است که به دور از حقیقت و منطق است. سران آمریکا نمی‌توانند ادعای استقلال در مذاکرات را مطرح سازند حال آنکه ادعای امتیاز‌دهی ایران برای جلب رضایت کنگره را مطرح می‌سازند نکته مهم آنکه اگر گزینه استقلال و برتری کاخ سفید بر کنگره مطرح باشد این سوال ایجاد می‌گردد که تحریم‌ها و تهدیدات کنگره علیه ایران برآمده از خواست کاخ سفید است که گواهی بر بی‌صداقتی آنان در روند مذاکرات است.این مسئله نشان می‌دهد که کنگره و کاخ سفید در قالب پلیس خوب و بد ایفای نقش می کنند در حالی که هدف هر دوی آنها یکسان بوده و آن مقابله با ایران است.

به هر تقدیر اگر آمریکابه دنبال توافق در مذاکرات است در کنار پذیرش خطوط قرمز ایران باید بازی با برگه کنگره را کنار نهاده چرا که اگر حقیقتاً نیز چالشی در سوی کنگره وجود داشته باشد این کاخ سفید است که باید برای رفع آن گام بردارد نه ایران و در صورت ناتوانی در انجام این مساله کاخ سفید باید خود را کنار کشیده و با اعلام شکست در برابر کنگره امور را به آنها واگذار کند. اصلی که در آستانه انتخابات کنگره مسلماً موردنظر اوباما نیست و به دنبال مقابله با آن است.

رفتارهای اوباما نشان می‌دهد که وی به دنبال استفاده از همه مؤلفه‌ها برای برتری بر جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره است بگونه‌ای که بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند آمریکا بیش از ایران به توافق هسته‌ای نیاز دارد لذا اگر قرار به پرداخت هزینه‌ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باشد این آمریکاست که باید این هزینه‌ها را بپردازد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها