معاون وزیر امور خارجه در رم:

توافق جامع هسته‌ای در دسترس است

مذاکره ایران و آمریکا در ژنو برگزار شد

عراقچی: برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها نیازمند تلاش زیادی هستیم

مذاکرات سه‌جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو سوئیس برگزار شد و به گفته سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، ایران و آمریکا در این دو روز به صورت دوجانبه نیز گفت‌وگو می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۲۳۰۰

به گزارش ایرنا و به نقل از یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در مذاکرات دیروز از سوی کاترین اشتون، فقط هلگا اشمید حضور داشت.

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از ورود به ژنو در جمع خبرنگاران گفت: هنوز فاصله‌ها میان ایران و 1+5 در موضوعات مختلف وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها باید تلاش بسیاری شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه تاکید کرد: طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه‌های ما را تامین و با پذیرش حقوق ملت ایران آن را تثبیت کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: پس از دیدار سه‌جانبه، با آمریکایی‌ها نیز دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد و چهارشنبه و پنجشنبه هم به رم می‌رویم و آنجا با هیات روسیه نشست دوجانبه برگزار می‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: در حال تنظیم دیدارهای دوجانبه با هیات‌های دیگر نیز هستیم و احتمالا با هیات‌های فرانسوی و آلمانی هم تا قبل از دور بعدی مذاکرات دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد.

وی به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای از بیست و ششم تا سی‌ام خرداد در وین اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.

عراقچی ابراز امیدواری کرد در نشست بعدی (وین 5) این هدف تحقق یابد تا بتوان اختلافات را در مسائل کلی به‌هم نزدیک‌تر کرد و به جزئیات پرداخت که البته این هنوز خوشبینانه است.

عراقچی در عین حال گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه و این امیدواری هنوز وجود دارد که قبل از پایان شش ماه توافق ژنو (سی‌ام تیر) بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

در همین حال یک پایگاه خبری صهیونیستی مدعی شد کاخ سفید پیش از سفر هیات مذاکره‌کننده آمریکایی به ژنو به آنها گفته است میز مذاکره را با دستان خالی ترک نکنید.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری دبکا این ادعا را مطرح کرده است. همچنین روزنامه لبنانی «السفیر» در شماره دیروز خود به نقل از منابعی نوشت: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از هم‌اکنون خود را آماده می‌کند تا در صورت دستیابی به توافق با تهران، در سال 2016 و در پایان دوره ریاست جمهوری خود به ایران سفر کند، شبیه همان اقدامی که ریچارد نیکسون در سال 1972 با سفر به چین انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها