با شاهین فرهت از ارکستر ملی تا سمفونی امام رضا (ع)

ضرورت توجه به آثار ایرانی

نگاهی به دو اثر شاخص موسیقی در ستایش پیامبر اعظم

آواهای ماندگار برای پیام آور مهربانی

جام جم نوا: به بهانه فرا رسیدن مبعث پیامبر اکرم، دو اثر شاخص موسیقایی تولید شده توسط هنرمندان با موضوعیت حضرت محمد(ص) و زندگی معنوی او را مروری دوباره می‌کنیم.
کد خبر: ۶۷۷۸۷۷
آواهای ماندگار برای پیام آور مهربانی

ظلمی که باقی نمی ماند

بی‌تردید ترانه "وحدت" یکی از تاثیرگذارترین آثار تولید شده با موضوع و محوریت رسول گرانقدر اسلام در حوزه موسیقی است که آهنگ آن را اسفندیار منفردزاده بر اساس شعری از سیاوش کسرایی در سال 1357 و در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ساخت و با صدای ماندگار زنده‌یاد فرهاد مهراد منتشر شد.
متن ترانه "وحدت" برخلاف آثاری از این‌دست که بیشتر جنبه ابراز ارادت و نشان دادن خصایل بزرگان را دارد به جنبه ظلم‌ستیزی حضرت محمد(ص) می‌پردازد تا اعتراض خود را با مضمونی دینی نسبت به ظلم‌های صورت گرفته ان هم در گرماگرم انقلاب در جامعه ابراز کند.
این ترانه به اعتقاد بسیاری از اهلی موسیقی جز ده ترانه ماندگار موسیقی ایران به شمار می‌آید و چه از نظر موسیقی، چه از نظر شعر و چه از نظر اجرای یکی از شاهکارهای موسیقی پاپ با محوریتی دینی مذهبی محسوب می‌شود.

سمفونی مهربانی

بعد از گذشت حدود 30 سال از انتشار ترانه "وحدت"، این‌بار نوبت به شاهین فرهت، آهنگساز مطرح و مدرس دانشگاه رسید تا با ساخت "سمفونی پیامبر اعظم(ص)" به شخصیت والا و برجسته این حضرت بپردازد.
این آهنگساز درباره انگیزه ساخت این سمفونی با موضوع و محوریت حضرت محمد(ص) که بیانگر بزرگی و انسانیت پیامبر اسلام است، می‌گوید: "همان طور که می‌دانیم تا به امروز فقط یک فیلم درباره این شخصیت گران بها ساخته شده و در نتیجه تصمیم گرفتم درباره حضرت محمد(ص) یک سمفونی بسازم که این سمفونی همزمان با سال پیامبر اعظم(ص) ساخته شد."
فرهت با اینکه در موسیقی فیلم حضرت محمد(ص) شخصیت این حضرت به خوبی بیان شده اما چون او دوست داشته از تمامی زوایا درباره حضرت محمد(ص) صحبت کند و بیشتر شخصیت ایشان را به زبان موسیقی بیان کند، دست به ساخت این سمفونی زده است.
او که نزدیک به دو سال بر روی این سمفونی کار کرده، این پروژه را کاری بسیار سخت توصیف کرده چراکه معتقد است؛ حضرت محمد(ص) بهترین سمبل انسانیت است در نتیجه باید این سمفونی در شان پیامبر اعظم (ص) ساخته می‌شد.
تِم اصلی این سمفونی حضرت محمد(ص) است و از ابتدا درباره شخصیت ایشان صحبت می‌شود. همچنین این سمفونی شرح حال مو به موی پیامبر اسلام(ص) نیست، بلکه در وهله اول یک بزرگداشت محسوب شده و بعد از آن به ابعاد مختلف شخصیت ایشان مانند انسانیت، عرفان، اخلاق و درام زندگی خود حضرت به عنوان سمبل می پردازد.
سمفونی پیامبر اعظم(ص) از 4 قسمت تشکیل شده که برای نوشتن آن از دو تُم به عنوان ایده پایدار و فیکس استفاده شده که در هر چهار قسمت شنیده می‌شود. یکی از تِم‌ها نشانگر وحدانیت خدا و دیگری به پیامبر ارتباط دارد که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.
نکته دیگر اینکه؛ قسمت اول این سمفونی در فرم سونات پیاده شده و با حالت اعلامی که مبین ندایی از جانب حضرت حق است شروع می‌شود. در این قسمت به زندگی حضرت محمد(ص) و بیان تفکرات عالی و شخصیت ایشان پرداخته شده و قسمت دوم مقداری توصیفی‌تر است. در پایان قسمت دوم لحظه‌ای است که حضرت محمد(ص) به پیامبری مبعوث می‌شود. قسمت سوم همراه با دکلمه و آوازی است که شعر توسط آقای ساعد باقری در مدح حضرت محمد(ص) سروده شده است. همچنین در این قسمت تِم‌هایی را که در اول سمفونی به تِم پیامبر معروف بود دوباره اما به شکل فاتحانه می‌شنویم.(هنرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها