این فیلم پنجشنبه از شبکه مستند پخش می شود

آوینی مستندساز در آیینه «سلام مرتضی»

مستند «سلام مرتضی» به تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه و کارگردانی علیرضا پوریوسف در 50 دقیقه در شبکه مستند تولید شده و پنجشنبه ساعت 19 در قالب مجموعه مستند یک فیلم، یک حقیقت از شبکه مستند پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۷۰۸۶۹
آوینی مستندساز در آیینه «سلام مرتضی»

تصویربرداری مستند سلام مرتضی یک سال طول کشید و در آن شهید آوینی به عنوان یک مستندساز به مخاطبان معرفی شده است.

پوریوسف درباره این مستند گفت: تعداد مهمانان و هماهنگی با همه آنها باعث شد زمان تولید این مستند طولانی شود. نوع زندگی و نگاه آوینی به مستند و مستندسازی همواره برای من جذاب بوده است بخصوص وقتی دیدم در تمام سال‌های پس از آوینی مستندهای زیادی در رابطه با دفاع مقدس ساخته شد که هیچ کدام رنگ و بوی آثار شهید آوینی را نداشت. وی تاکید کرد در این مستند تلاش کردیم نگاه آوینی به مستندسازی را تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با نشان دادن چهره واقعی آوینی پاسخ مناسبی به آنهایی بدهیم که این روزها و با گذشت زمان قصد مصادره شهید آوینی را دارند. ما در این مستند به شهید آوینی به چشم یک مستندساز نگاه می‌کنیم نه یک نظریه‌پرداز یا فعال فرهنگی و سعی کرده‌ایم نوع مستندسازی او را در سه مقطع قبل از جنگ، دوران دفاع مقدس و پس از آن بررسی کنیم.

پوریوسف از حضور سجاد آوینی، حسین معززی‌نیا، علیرضا میرعلی‌نقی، مصطفی دالایی و رضا درستکار به عنوان مهمانان این برنامه نام برد و اضافه کرد: زهیر میرمحمدی نیز به عنوان مجری بازیگر با سلام مرتضی‌ همکاری کرده است.

کارگردان سلام مرتضی ابراز امیدواری کرد قسمت دوم این مستند نیز با حضور فیلمسازانی همچون بهروز افخمی و بازسازی صحنه‌های شهادت شهید آوینی در فکه در شبکه مستند تولید شود. از دیگر برنامه‌های شبکه مستند در این هفته می‌توان به مستند آن سوی بزرگراه ساخته ناهید رضایی اشاره کرد که درباره بافت و معماری محله نواب است. این مستند امشب ساعت 23 و در قالب برنامه فانوس از شبکه مستند پخش می‌شود.

/Media/Image/1392/01/20/635011211256830727.jpg

مستند «آن سوی بزرگراه» معماری محله نواب را بررسی می‌کند که بر اساس طرح نوسازی یکی از محله‌های مشهور پاریس و تلفیق آن با معماری سنتی و نیاز شهر تهران شکل گرفته است. بزرگراه نواب صفوی یکی از بزرگراه‌های شمالی جنوبی تهران است. طرح نواب در حاشیه این بزرگراه را می‌توان بزرگ‌ترین طرح نوسازی شهر تهران و کشور دانست. این طرح همانند بسیاری از طرح‌های نوسازی شهری، پدیده جابجایی جمعیت و معضلات ناشی از آن را به دنبال داشته است. مستند همراه کویر ساخته احمد فیضی که کویر را به عنوان محل تلاقی آسمان و زمین ارزیابی کرده، امروز ساعت 16 از شبکه مستند پخش می‌شود.

کارگردان سلام مرتضی ابراز امیدواری کرد قسمت دوم این مستند نیز با حضور فیلمسازانی همچون بهروز افخمی و بازسازی صحنه‌های شهادت شهید آوینی در فکه در شبکه مستند تولید شود.

این مستند جغرافیای کویر قم، شتربانان و پرورش‌دهندگان شتر به عنوان حیوانی که نامش با کویر عجین است را به تصویر می‌کشد. برای تصویربرداری این مستند 12 لوکیشن در مناطق شمال و شمال‌شرق قم در نظر گرفته شده که تصاویر هوایی بی‌نظیری از این جانور و زندگی گله‌ای او ثبت کرده است. همراه کویر در شبکه نور، صدا و سیمای مرکز قم، به نویسندگی علیرضا احدی و با صدای علی فرحناک تولید شده است.

مستند «درد مشترک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احمد ظریف رفتار که سه‌شنبه‌ها ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود، در این قسمت به سراغ مفهوم زمان، رازهای نهفته در آن و تاثیر آن بر انسان معاصر می‌رود.

درد مشترک به بیان احساسات و عواطف انسانی مانند ترس، شجاعت، ایثار، خنده و گریه، اضطراب و آرامش، عشق، درد، خواب، جوانی و پیری و زمان مرگ در زندگی اجتماعی می‌پردازد. در این مستند کارشناسان و مردم عادی از تجربیات خود راجع به زمان و نقش آن در روحیه انسان و خودشان می‌گویند. یک قسمت دیگر از مستند دریچه‌ای رو به جهان نیز در شبکه مستند تولید شد که به بررسی نظرات مردم و کارشناسان درباره شبکه مستند اختصاص دارد.

این مستند که هر دو ماه یکبار به تهیه‌کنندگی محمدعلی بهبهانی در شبکه مستند تولید می‌شود، به سراغ کارشناسان هنر و استادان دانشگاه در حوزه مستندسازی می‌رود و نظرات آنها را درباره شبکه مستند و جایگاه آن در بین شبکه‌های تخصصی مستند در دنیا جویا می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره سری جدید این برنامه گفت: در هر قسمت به گوشه‌ای از کشورمان سفر می‌کنیم و حتی به دورترین روستاهای هر استان می‌رویم تا طیف متنوعی از مخاطبان بتوانند درباره برنامه‌های شبکه مستند اظهارنظر کنند. در این قسمت نیز به سراغ مردم شهرستان‌های مختلف اهواز، آبادان، خرمشهر، ساری، بابل، کردستان و یزد و روستاهای این نواحی رفته‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها