توانایی کودکان در انطباق سریع با فناوری​های نوین نگاه پژوهشگران را عوض کرد

فناوری‌​های نوین را از کودکان بیاموزید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد نگاه و تفکر متفاوت کودکان نسبت به تبلت‌ها، گوشی‌های تلفن همراه یا بازی‌های کامپیوتری به آنها اجازه می‌دهد ساده‌تر از بزرگسالان با این وسایل ارتباط برقرار کنند.
کد خبر: ۶۶۸۹۵۸

«دختر سه ساله‌ام به طرز باور نکردنی و تنها با لمس صفحه تبلت به​مراتب بسیار بهتر از من برنامه‌ها را اجرا می‌کند.» جمله​ای که خواندید، نظر و عقیده یک مادر متحیر و شگفت‌زده نسبت به نحوه یادگیری فرزندش در ارتباط با شیوه کار تبلت بود! اگر مضرات یا فواید استفاده از تبلت را برای کودکان فاکتور بگیریم، باید متذکر شویم کودکانمان بخوبی استفاده از فناوری‌های امروز را فراگرفته‌اند. زمانی که تبلتی در دستان فرزندانمان قرار می‌گیرد، بدون کوچک‌ترین دشواری با آن ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند ساعت‌ها بدون احساس خستگی با آن سرگرم باشند.

تحقیقات جدید محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند و دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی کریستوفر لوکاس نشان می‌دهد: «کودکان زیر شش سال از استدلال، قدرت انعطاف‌پذیری و درک بیشتری نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر از خود یا حتی بزرگسالان برخوردارند. در نتیجه‌ بسادگی می‌توانند تکنولوژی‌های جدید را بیاموزند. در 30 سال گذشته، روان‌شناسان، روانپزشکان و محققان بر این باور بوده‌اند نوزادان و کودکان نوپا و حتی زیر پنج سال ناتوان از استدلال، درک یا تفکر هستند، اما بتدریج و با تحقیقات بیشتر این نظریه دستخوش تغییرات گسترده‌ای شد. محققان و پزشکان دریافتند کودکان و نوزادان حتی بیشتر از آنچه فکرش را می‌کردند، قادر به استدلال، تفکر و شناخت محیط اطرافشان هستند. کودکان حتی تجارب و مشاهداتی را که در کارها و رفتارهای مختلف به دست می‌آورند، در ناخودآگاهشان ذخیره می‌کنند.»

کریستوف لوکاس و همکارانش در دانشگاه اسکاتلند و آمریکا تحقیقات خود را به سمت و سوی یادگیری کودکان سوق دادند. آنها دریافتند مهارت‌ کودکان در یادگیری از تکنولوژی‌های روز به دلیل انعطاف‌پذیری آنها در استفاده از دانش و هوش ذاتی‌شان است که به آنها اجازه می‌دهد در این مسیر از بزرگسالان یا حتی کودکان بالای شش سال فاصله بگیرند. در پژوهشی، محققان 106 کودک چهار تا پنج سال و کودکان بزرگ‌تر را در بازی پیچیده «بلیکت» (خانه‌سازی با حروف مکعب، هرمی و استوانه‌ای) مورد بررسی قرار دادند. خانه‌ها پس از تکمیل باید روی سطح قرمز رنگی قرار می‌گرفت تا در صورت صحیح بودن، صدای موسیقی شنیده شود. در این بررسی مشخص شد کودکان بزرگ‌تر از شش سال سرعت و دقت کودکان کوچک‌تر را نداشتند.»

همان طور که در تحقیق قبلی یادآور شد، کودکان زیر شش سال حتی قادر به تشخیص مکانیسم، تکنیک، وجه نامنظم یا حتی دشوار بازی نیز بودند. کودکان بزرگ‌تر در بازی خانه‌سازی به تصور این که هر قطعه یا خانه می‌تواند به صورت تنها هم کاربرد داشته باشد، از جورچین شدن قطعات خانه‌سازی‌ها خودداری می‌کردند در صورتی که کودکان زیر شش سال، در وهله اول به فکر ترکیب و جور شدن خانه‌ها بودند.

جالب است در این تحقیق، کودکان زیر شش سالی انتخاب شده بودند که تاکنون این بازی را انجام نداده بودند و تجربه قبلی نداشتند، اما نتیجه این بررسی تعجب محققان را برانگیخت! کودکان بدون تجربه پیشین یا آموزش چگونه قادر به استفاده از این دستگاه مدرن هستند؟!

منبع: pour la siance

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها