پاسخ عراقچی به ادعاهای کری:

فعالیت رآکتور آب سنگین اراک ادامه می‌یابد

مذاکرات وین3 درحالی به پایان رسیده و طرفین خود را برای تهیه پیش‌نویس متن نهایی آماده می‌کنند که به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین موضوعات محل اختلاف در این دور از مذاکرات، فعالیت رآکتور آب سنگین اراک بوده است.
کد خبر: ۶۶۱۳۰۹

هرچند سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5 گفته است که اراک از موضوعات مهم در دستور کار مذاکرات بوده و فکر می‌کنیم دیدگاه طرف مقابل آرام آرام به دیدگاه ایران در حال نزدیک شدن است، اما اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور نشان می‌دهد که واشنگتن هنوز هم حاضر به پایان دادن به ادعاهای زیاده‌خواهانه خود در قبال فعالیت رآکتور آب سنگین اراک نیست.باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داده است که جان کری در این نشست نسبت به دستیابی به توافق‌نامه جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 قبل از ضرب‌الاجل شش ماهه، ابراز تردید کرده و مدعی شده ما به صورت روشن این را گفته‌ایم که داشتن رآکتور آب سنگین هیچ مشروعیتی ندارد. البته گزینه‌های زیادی برای مدیریت این مساله وجود دارد ولی مهم این است که ایرانیان رآکتور آب سنگین نداشته باشند.این اظهارات درحالی بیان شده که عراقچی تاکید کرد که رآکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند. به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه ادامه داده است که پذیرفته‌ایم نگرانی‌ها درباره این رآکتور را رفع کنیم و معتقدیم از طریق استفاده از فناوری‌های روز و فنی می‌توانیم این نگرانی‌ها را به حداقل برسانیم. وی یادآور شد: هرگز رآکتور اراک به آب سبک تبدیل نمی‌شود؛ بلکه تغییراتی تکنیکی داده می‌شود مثلا درباره میزان پلوتونیوم روش‌هایی وجود دارد که نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد، اما اراک آب سنگین باقی می‌ماند.

علاوه بر ادعاهای جان کری درباره رآکتور اراک، وی در اظهارات خود در سنا مدعی شد موضوع حقوق بشر ایران را نیز در کنار مساله هسته‌ای و اعمال تحریم‌های این کشور دنبال می‌کنیم. او تاکید کرده است: ما با جدیت و چشمان کاملا باز وارد این گفت‌وگوها شده‌ایم. برای همین در حالی که گفت‌وگو می‌کنیم، به اعمال تحریم‌هایی که تحت تاثیر طرح اقدام مشترک نباشند، ادامه می‌دهیم. پرونده این کشور را درخصوص حقوق بشر در هر جایی که بتوانیم، دنبال می‌کنیم.

کری در اظهاراتی بدون پایه و اساس ادعا کرد: آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در طول بازرسی‌ها، توانایی فوق‌العاده‌ای درخصوص درک آنچه ایران در حال انجام آن است، دارند. ایران احتمالا پیش از این دو ماه نیاز داشت تا مواد کافی برای تولید یک بمب اتمی را تولید کند هرچند الزاما این به این معنا نبود که ایرانی‌ها توانایی ساخت یک بمب اتمی را دارا هستند. میزان و حدود برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، مشکل‌ترین مبحث در مذاکرات به شمار می‌آید.

این اظهارات که تکرار اتهامات لابی‌های تندروی صهیونیستی علیه تهران به‌شمار می‌رود، همزمان با مذاکرات وین3 مطرح شده؛ گفت‌وگوهایی که عراقچی آن را «سازنده و خوب» اما «جدی و پیچیده» توصیف کرده است. این دیپلمات ارشد در پاسخ به اظهارات جان کری درباره برنامه هسته‌ای تهران، گفته این ارزیابی ایشان است. ما دنبال سلاح نیستیم و آن را حرام می‌دانیم و برنامه ما تحت نظارت است. اظهارات اینچنینی در کنگره آمریکا خیلی تعیین‌کننده نیست که بخواهیم روی آن حساب باز کنیم.عراقچی بدون اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی طرف مقابل در این گفت‌وگوها، درباره نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که ما به‌طور اصولی مشکلی با بحث نظارت نداریم چون نگرانی از برنامه‌مان نداریم. همه برنامه ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی است؛ اما با سوءاستفاده از نظارت مشکل داریم. این که به بهانه نظارت بخواهند مقاصد دیگری را دنبال کنند. برای نظارت باید دلایل منطقی و قانونی باشد. امیدواریم به راه‌حلی برسیم که در چارچوب تعهدات ایران امر نظارت را محقق کنیم. به گزارش ایسنا، او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که موضوع موشک‌های بالستیک ایران ممکن است مذاکرات را با دشواری مواجه کند، گفت: ما بارها اعلام کردیم موضوع موشک در دستور کار ما نیست و بحث سیستم‌های دفاعی کشور را مورد مذاکره قرار نخواهیم داد؛ البته بخشی از موضوع موشک و کلاهک‌های هسته‌ای یکی از موضوعات مندرج در قطعنامه 1929 شورای امنیت است اما از نظر ما موضوع مذاکره نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها