شبکه ای با مخاطبان بسیار

شبکه آموزشی سیما از این بخت برخوردار بوده است که بعد از5 شبکه تلویزیونی سراسری و چندین شبکه استانی قرار است راه اندازی شود طبعا تجارب مدیریت شبکه های نوپاو واحدهای وابسته و اقتضائاتی
کد خبر: ۶۵۸۳
که هرکدام به تناسب هویت تعریف شده برای آن و دایره پوشش و وسعت سازمانی شان دارند، سرمایه ای است سودآور برای دست اندرکاران طراحی و راه اندازی این شبکه چنان که اولین مورد است که با دقت و صرف وقت و هزینه کافی در چنین حجمی ، طراحی تشکیلات و روشها برای شبکه ای تلویزیونی صورت گرفته است حتی مرکز تحقیقات سازمان به نظرات کارشناختی و الزامات قانونی بسنده نکرده و خود به سنجش نظرات مردم در قبال فعال شدن چنین شبکه ای دست زده است از مولفه های دیگر واجد اقبال بودن این شبکه ، می توان به جمعیت بسیار و در عین حال طبقه بندی شده و تعریف شده مخاطبان آن ، حمایت و توجه خاص ساختارهای رسمی کشوری مانند وزارتخانه های آموزشی و اقتصادی و فرهنگی و نیز مجلس شورای اسلامی ، و وجود متخصصان و رشته های حرفه ای و تخصصی فناوری آموزشی در کشور اشاره کرد امید است تا پایان سال جاری ، شاهد افتتاح این شبکه و بهره گیری مردم بزرگوار از خدمت آموزشی وسیع و ارزشمند آن باشیم.در هشتم آبانماه سال جاری ، پژوهشگران آموزش دیده مرکز تحقیقات صدا و سیما طی پژوهشی میدانی در شهر تهران ، با نمونه ای شامل هزار و بیست وهفت نفر از افراد15 سال به بالا که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شده بودند، مصاحبه های حضوری با پرسشنامه ترتیب دادند این پژوهش برای نیازسنجی و نظرسنجی از مخاطبان آتی شبکه تازه تاسیس آموزشی صورت گرفت ، با این هدف که گزارش نتیجه آن برای برنامه ریزی کوتاه مدت شبکه مفید باشد طبعا گام به گام با فعال شدن شبکه و رسیدن پیامهای آموزشی به مخاطبان ، پژوهش های نوبه ای و موضوعی در سطح تهران و کل کشور به کمک برنامه ریزان و برنامه سازان شبکه خواهد آمد.پژوهشگران می خواستند مشخص کنند که از نظر مردم ساکن تهران ، مخاطبان اصلی شبکه جدید آموزشی کدام گروههای آموزشی و به چه ترتیب اولویتی هستند؛ برای دریافت روشنتر پاسخگو و پاسخ دقیقتر، گروههای ممکن را به این شرح فهرست کردند و از پاسخگو خواستند مشخص کند که این شبکه برای رفع نیاز آموزشی مردم باید به هر کدام از این گروهها تا چه اندازه آموزش ارائه کند: کودکان پیش دبستانی ، دانش آموزان دوره های ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان ، داوطلبان ورود به دانشگاه ها، دانشجویان ، جوانان جویای کار، خانه داران، علاقه مندان به علم و سایرین.در مقابل هر ردیف ، با علامت زدن کلمه های زیاد، متوسط، کم و اصلا، اظهارنظر می شد خلاصه داده های گردآوری شده و جدول های تنظیم شده ، در جدول 1 آمده است اطلاعات مشروح تر موجود در گزارش و محاسبات آماری ، حکایت از آن دارد که در برخی از این پاسخها بین مرد و زن و سنین مختلف ، سطوح سواد مختلف و مجردان و متاهلان تفاوت های معناداری وجود دارد افراد دارای سطح تحصیلی راهنمایی و پایین تر، بیشتر از بقیه خواستار آموزش های فنی و حرفه ای بوده اند. افراد کمتر از30 سال بیش از بزرگترها و افراد مجرد بیش از متاهلان آموزش داوطلبان ورود به دانشگاه ها را در حد "زیاد" لازم دانسته اند.درخصوص ضرورت عرضه دروس دبیرستانی ، افراد کمتر از25 سال و مجردان ، نسبت بیشتری دارند جالب است که همه سنین و همه سطوح تحصیلی و زن و مرد و مجرد و متاهل ، به یک میزان به آموزش های علمی و تخصصی برای علاقه مندان به علم معتقدند. در مورد خانمهای خانه دار، زنان بیشتر از مردان ، بزرگتر از20 ساله ها بیشتر از گروه سنی زیر20 سال ، افراد در سطوح تحصیلی زیر دبیرستان بیشتر از سایرین و متاهلان بیشتر از مجردان اظهار کرده اند که شبکه آموزشی باید در حد "زیاد" به آموزش خانه داری بپردازد. افراد30 سال به بالا بیشتر از سایرین ، افراد در سطوح تحصیلی راهنمایی و پایین تر بیشتر از سایر سطوح تحصیلی و متاهلان بیش از مجردان خواستار آموزش برای دانشآموزان راهنمایی اند ظاهرا افراد تحصیلکرده تر کمتر خواهان آموزش عالی از طریق تلویزیون هستند و شاید سیما را برای این نوع آموزش مناسب نمی دانند؛ چراکه بین متغیرهای سن و تحصیلات با نظر پاسخگویان درباره آموزش دروس دانشگاه ارتباط وجود دارد و افراد بزرگتر از20 سال با سطوح تحصیلی راهنمایی و پایین تر، بیش از دیگر اقشار خواهان این نوع آموزش بوده اند در مقابل افراد دارای سطوح تحصیلی مختلف به یک میزان خواستار پرداختن زیاد به آموزش پیش دبستانی برای کودکان بوده اند؛ ولی از حیث دیگر متغیرها، زنان بیش از مردان ، افراد در گروه سنی 20 تا29 سال بیشتر از سایرین و متاهلان بیشتر از مجردان بوده اند. بالاخره این که برای آموزش دوره ابتدایی ، مردان و زنان نسبت اند؛ اما از حیث دیگر ویژگی ها،20 ساله ها و بزرگتر بیش از گروه 15 تا نوزده ساله ، سطوح تحصیلی راهنمایی و پایینتر بیشتر از بقیه و متاهلان بیشتر از مجردان هستند.در بخش دیگری از این پژوهش ، آموزش های ضروری از دید پاسخگویان جستجو شده است.برای آن که چکیده ای از گرایش عمومی به دست آید، جدول 2 صرفا براساس اولویت آموزش ها به ترتیب اندازه نسبت کسانی که آن آموزش را در حد زیاد لازم دانسته اند، تنظیم شده 3 است.در پاسخ به این قسمت از پرسشنامه ، پاسخگویان حد مورد نظر خود را به یازده عنوان آموزشی اعلام کرده اند کارشناسان برنامه ریزی محتوایی شبکه ، ضمن رعایت ملاک های علمی و آموزشی در برنامه های خود، از داده های این گونه تحقیقات بخصوص در استنباط گرایش ها و علایق عمومی بجا و به اندازه بهره می گیرند از پاسخگویان خواسته شده تا درباره مناسبترین ساعت شروع پخش برنامه های شبکه آموزشی اعلام نظر کنند25 درصد از پاسخگویان بر ساعت خاصی تصریح نکرده اند وپانزده درصد بعدازظهر را بهترین وقت شروع دانسته اند. ساعتهای 17،18 ،20 ،15 و19 با نسبتهای 11 تا6 درصد از پاسخگویان ، ساعتهای اعلام شده مناسب دیگرند.صدا و سیما را امام راحل بزرگوار دانشگاه عمومی خواندند، و گویا شبکه آموزشی باید با حمل عنوان خاص آموزشی ، بر آن وظیفه کلی نقشی خاص بزند؛ هرچند بر اهل فن رسانه و ارتباطات معلوم است که چه با عنوان عام چه خاص آموزش ، آنچه در رسانه سیما تاثیرگذاراست ، ارائه غیرمستقیم پیام است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها