هیاتی از تجار و سرمایه‌گذاران چینی نیز 11 اسفند ماه جاری به تهران می آیند

آغاز مذاکرات هیات تجاری آلمان در ایران

هیات تجاری و صنعتی آلمان که دیروز برای بررسی راهکارهای افزایش همکاری با ایران برای سفری پنج روزه وارد تهران شد، مذاکرات خود با بخش خصوصی ایران را آغاز کرد.
کد خبر: ۶۴۸۷۸۱

به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با هیات تجاری و صنعتی آلمان با اشاره به روابط طولانی و پرسابقه تهران و برلین از آماده بودن شرایط و زمینه‌های لازم برای از سرگیری مناسبات دو کشور خبر داد.

غلامحسین شافعی از قدمت طولانی روابط دو کشور ایران و آلمان سخن گفت و افزود: آلمان در بخش صنعت همکاری‌های خوبی با ایران داشته و امروز با توجه به تغییرات ایجاد شده در دیپلماسی سیاسی ایران، روزنه‌های جدیدی برای احیای روابط به‌وجود آمده است.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر این ‌که اقتصاد بزرگ ایران و کشورهای پیرامون آن در طول چند سال گذشته تحولات مثبتی را پشت‌سر گذاشته‌اند، تصریح کرد: گرچه آلمان در ایجاد محدودیت‌ها علیه ایران نقش پررنگی داشت، اما امروز به دلیل آشنایی این کشور با اقتصاد ایران و آماده شدن زمینه‌ها برای احیای روابط، ظرفیت قابل‌توجهی به منظور توسعه روابط دو کشور وجود دارد. بازرگانان ایرانی و آلمانی باید از این تحرکات جدید استقبال کرده و گذشته را جبران کنند.

شافعی با بیان این‌ که نخستین سفر اتاق ایران بعد از این تحولات به منطقه اروپا، آلمان خواهد بود، ادامه داد: اکنون همه چیز برای حرکت‌های جدید آماده است. اقتصاد ایران و آلمان پیوند محکم با دامنه وسیع و در حوزه‌های متعددی چون مخابرات، الکترونیک، پتروشیمی، استخراج نفت و صنعت خودرو با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

هیاتی از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی بیست و چهارم فروردین سال آینده به آلمان سفر خواهد کرد.

هورست اشراگه، رئیس اتاق بازرگانی آلمان در هانوفرنیز با ابراز خرسندی از این سفر و امکان رسیدن به نقاط مثبت در طول حضور در ایران افزود: اطمینان دارم که این هیات سرآغاز حضور هیات‌های دیگری در ایران و برقراری روابط و مناسبات جدید بین دو کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: اتاق هانوفر جزو اتاق‌های بزرگ در آلمان است و این ایالت جزو شهرهای بزرگ صنعتی آلمان شناخته می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در طول این دیدارها می‌توانیم همکاری‌های مشترک و طرح‌های متعددی را بین دو کشور تعریف کنیم.

در همین حال محسن جلال‌پور، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حاشیه دیدار این هیات با اعضای اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: هیات تجاری آلمان پذیرفت که تحریم و محدودیت‌ها برای این کشور نیز خسارت سنگینی بود و قبول کردند که باید روابط دو کشور به سال‌های رونق برگردد.

وی افزود: فکر می‌کنم این مذاکرات موجب شد ارتباطات با مجموعه‌های آلمانی که به دلیل محدودیت‌ها قطع شده بود دوباره پیوند بخورد؛ البته این نوع آمد و رفت‌ها و فرصت‌ها به این منجر می‌شود که به شرایط و تعامل بهتر اقتصادی با اروپا دست یابیم. وی گفت: ماشین‌سازی، مخابرات، الکترونیک، قطعات و ماشین‌آلات صنعتی از تخصص‌های هیات تجاری و صنعتی آلمان در سفر به ایران است و برنامه ما این است در بقیه مراودات اقتصادی از دیگر حوزه‌های صنعتی و تجاری نیز نفراتی در هیات‌های بعدی باشند.

خارجی‌ها علاقه‌مند ورود به بازار سهام ایران

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی آمریکا در گزارشی با عنوان بازار سهام ایران پررونق است ، نوشت: سرمایه‌گذاران اروپایی و آمریکایی زیادی علاقه‌مند ورود به بازار سهام بکر ایران هستند.

به گزارش این شبکه، همزمان با پیشرفت مذاکرات دولت ایران و قدرت‌های جهانی درباره کاهش تحریم‌هایی که اقتصاد این کشور را به رکود دچار کرد، اقتصاد ایران بهبود می‌یابد و بازار سهام آن تقریبا پیشرفت عظیمی را تجربه می‌کند.

شاخص بازار سهام تهران که در سال 2013 معادل 130 درصد افزایش یافته بود، از ماه نوامبر که گروه 1+5 و ایران به یک توافق موقت دست یافتند، 33 درصد دیگر نیز بالا رفت. حجم معاملات بورس تهران در ماه دسامبر (یازدهم آذر تا یازدهم دی) رکورد شکست.

اقتصاددانانی که مسائل ایران را دنبال می‌کنند می‌گویند، ایران دارای جمعیت جوان و تحصیلکرده‌ای است؛ زیرا کار سخت گیر می‌آید و بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند تحصیل کنند و به مدارج بالاتری برسند.

سی.ان.بی.سی تصریح کرد: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ایران مشتاق جذب سرمایه‌گذاری خارجی است تا برای جمعیت جویای کار کنونی و آینده خود شغل ایجاد کند. در صورتی که تحریم‌ها کاهش یابند، بازار بکر سهام ایران (به عنوان یکی از معدود بازارهای بکر کره زمین) روی سرمایه‌گذاران خارجی گشوده خواهد شد.

فقط 0.5 درصد سهام بازار ایران تحت مالکیت سرمایه‌گذاران خارجی است. اگر تحریم‌ها لغو شوند، این نسبت تغییر خواهد کرد.

کلیف کوپچان که در شرکت یوروآاسیا(بزرگ‌ترین شرکت مشاوره‌ای آمریکا که درباره ریسک سیاسی نظر می‌دهد) مسائل ایران را مطالعه می‌کند به سی.ان.بی.سی گفت: بلافاصله پس از توافق هسته‌ای که سه ماه پیش حاصل شد، اقتصاد ایران کمی پیشرفت کرد، لیکن اگر توافق نهایی حاصل نشود و تحریم‌ها بار دیگر برقرار شوند، این رشد از بین خواهد رفت.

هیات سرمایه‌گذاران چینی 11 اسفند در تهران

در همین حال نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از ورود وزیر بازرگانی چین به تهران خبر داد و گفت: هیات 110 نفره سرمایه‌گذاران چینی برای مذاکره با فعالان اقتصادی به ایران می‌آیند.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با مهر افزود: وزیر بازرگانی چین به همراه مدیرکل آسیای وزارت بازرگانی این کشور، وارد تهران شده‌اند و در کنار آنها، مقاماتی از صنایع و بخش‌های مخابراتی این کشور قرار دارند. وی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان این هیات با وزیر امور اقتصادی و دارایی به امضا می‌رسد و امروز نیز وزیر بازرگانی چین با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران ملاقات خواهد کرد. ضمن این‌ که دیدار با وزیر نفت ایران و معاون رئیس‌جمهور نیز در این سفر برنامه‌ریزی شده است.

به گفته حریری، هیاتی 110 نفره از سرمایه‌گذاران چینی به منظور شرکت در نشست بررسی فرصت‌های همکاری فعالان اقتصادی و بازرگانی ایران و چین یازدهم اسفند در تهران حضور خواهند داشت.

وی افزود: بررسی ظرفیت‌های همکاری دو کشور جهت اخذ طرح‌های مشترک در کشورهای ثالث و بررسی سرمایه‌گذاری چین در ایران با هدف تولید و صادرات به کشورهای منطقه از جمله مسائلی است که در این نشست بررسی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها