از «سیب» بپرسید

علیرضا. ب، چهل و سه ساله هستم و از تهران تماس می‌گیرم. مدتی است بعد از غذا خوردن دچار دل‌درد می‌شوم و بتازگی حالت تهوع بعد از غذا هم به آن اضافه شده است. به اسهال هم دچار شدم و احساس می‌کنم غذا بخوبی هضم نمی‌شود. به متخصص مراجعه کردم و تشخیص دادند مشکل پانکراتیت دارم. می‌خواستم بدانم این بیماری چیست و برای درمان آن باید چکار کنم؟ من اضافه وزن دارم و قند خونم کمی بالاست.
کد خبر: ۶۴۵۷۳۵

دکتر اصغر صفرزاده/ متخصص داخلی ـ گوارش و دبیرعلمی انجمن آندوسکوپیست‌های ایران

در شرح‌حال توضیح نداده‌اید به پانکراتیت حاد دچار هستید یا مزمن، اما از نشانه‌هایی که می‌گویید به نظر می‌رسد مشکل شما پانکراتیت مزمن است. به طور کلی بیماری پانکراتیت که یکی از بیماری‌های لوزالمعده است، دو نوع حاد و مزمن دارد.

التهاب حاد لوزالمعده یا پانکراتیت حاد معمولا به یکی از این دلایل ایجاد می‌شود: اختلال‌های مادرزادی لوزالمعده، وارد شدن ضربه به شکم، عفونت‌های ویروسی، بالا رفتن چربی خون، سنگ کیسه صفرا و مصرف بعضی داروها. در کشورهای اروپایی که مصرف مشروبات الکلی نیز زیاد است، افراد، در معرض خطر ابتلا به این مشکل قرار دارند. این بیماری با نشانه‌هایی مانند درد در ناحیه شکم، تهوع و استفراغ بروز می‌کند. پس از مراجعه به متخصص، با استفاده از سی‌تی‌اسکن، رادیوگرافی و دیگر شیوه‌های تشخیص، بیماری شناسایی می‌شود.

التهاب مزمن لوزالمعده یا پانکراتیت مزمن معمولا در اثر وجود اشکالات آناتومی و ابتلا به سنگ‌های صفراوی مکرر ایجاد می‌شود. این بیماری نیز با نشانه‌هایی که شما به بعضی از آنها اشاره کردید مشخص می‌شود. درد شکم بعد از غذا خوردن، کاهش وزن که البته در شما دیده نشده ‌است، افزایش قند خون که در شما نیز دیده شده و اسهال به مدت طولانی که به آن دچار شده‌اید بروز می‌کند. پانکراتیت مزمن اگر بموقع درمان نشود، می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان لوزالمعده شود. در مواردی نیز پانکراتیت مزمن درمان نشده می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به پانکراتیت حاد شود. علاوه براین عواملی مانند مصرف دخانیات، قرار گرفتن در معرض بعضی مواد سمی و شیمیایی می‌تواند لوزالمعده را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهد.

در جمع‌بندی کلی، با توجه به شرایطی که توضیح دادید، دچار پانکراتیت مزمن هستید. برای درمان هرچه زودتر به متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید. پیش از مراجعه به متخصص از هیچ دارویی استفاده نکرده و اقدام به خوددرمانی نکنید. توصیه می‌شود وزنتان را نیز کاهش دهید و حتما قند خونتان را نیز کنترل کنید. بهتر است برای تکمیل درمان به متخصص تغذیه هم مراجعه کنید و تحت نظر متخصص تغذیه برنامه غذایی مناسبی داشته باشید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها