بر اساس این توافق، ایران تا 25 اردیبهشت سال آینده در 7 مورد اقدام خواهد کرد

توافق‌های جدید ایران و آژانس

نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از سه دور مذاکرات فشرده و فنی که دیروز و پریروز در تهران برگزار شد، با انتشار بیانیه مشترکی برای هفت اقدام عملی دیگر توافق کردند که ایران تا بیست‌وپنجم اردیبهشت 93 آنها را اجرا خواهد کرد. به گزارش ایرنا، مذاکرات اخیر ایران و آژانس در ادامه مذاکراتی بود که در پاییز برگزار شد و به توافق شش ماده‌ای بیستم آبان منجر شد.
کد خبر: ۶۴۴۷۴۷

در بیانیه مشترک دیروز ایران و آژانس آمده است: در تاریخ‌های هشتم و نهم فوریه (دیروز و پریروز) جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جلسات فنی سازنده‌ای را در قالب چارچوب برای همکاری‌ای که بین طرفین در نوامبر گذشته توافق شد، برگزار کردند.

این بیانیه می‌افزاید: در طول این جلسات، دو طرف پیشرفت در اجرای اقدام عملی اولیه را که سه ماه پیش توافق شد، مرور کردند. ایران گام‌های عملی اولیه را که پیش‌بینی شده بود، اجرا کرده است.

بر اساس این بیانیه مشترک، «جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص هفت اقدام عملی که توسط ایران تا بیست‌وپنجم اردیبهشت 93 اجرا خواهد شد، توافق کردند. جزئیات اقداماتی که توافق شده به وسیله مدیرکل به شورای حکام (آژانس) گزارش خواهد شد.»

این بیانیه مشترک را رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایرانی و «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‌های آژانس و ریاست هیات مذاکره‌کننده آژانس در جمع خبرنگاران ایرانی قرائت کردند.

براساس توافق ایران و آژانس به نام چارچوب همکاری به‌همراه ضمیمه شش صفحه‌ای آن که در بیستم آبان امسال به امضای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید، ایران تا سه ماه بعد از این تاریخ دسترسی و اطلاعات لازم را به آژانس ارائه کرده است. آژانس نیز در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات به شورای حکام گزارش خواهد داد.

بر همین اساس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفدهم آذر از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کردند. این سومین بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات آب سنگین اراک بود. همچنین بازرسان آژانس نهم بهمن، از معدن اورانیوم گچین بندرعباس بازدید کردند.

به دنبال توافق دیروز ایران و آژانس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده انتظار داریم براساس فضای همکاری و اطلاعات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، شاهد گزارش مثبت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام باشیم.

بهروز کمالوندی، پس از پایان مذاکرات ایران و آژانس در تهران در جمع خبرنگاران افزود: ما از واژه‌هایی استفاده کرده‌ایم که معنی خاص خود را دارد که از جمله آنها دسترسی مدیریت‌شده است، بنابراین قرار نیست بازرسان آژانس هیچ‌گونه دیداری با دانشمندان ما داشته باشند.

وی با بیان این که رسانه‌ها از تکرار برخی مطالب نشریات خارجی و نقل قول افراد غیرمعتبر پرهیز کنند، ادامه داد: تاکید ما همچنان بر دسترسی مدیریت‌شده است و از ابتدا نیز چنین بوده است.

کمالوندی در پاسخ به این پرسش که آژانس در گذشته بعد از انجام هر اقدام جداگانه ایران نامه‌هایی در مورد روند اجرایی این اقدامات منتشر می‌کرد، آیا اکنون نیز این‌گونه است یا خیر، گفت: روش‌های رفع ابهام متفاوت است. می‌تواند از طریق گزارش مدیرکل یا ارائه نامه انجام شود؛ اما براساس آنچه توافق شد منتظر گزارش مدیرکل خواهیم بود.

وی با رد این که بازرسی از پارچین جزو موارد توافقات ایران و آژانس است، درباره هفت اقدام عملی و بعدی ایران که تا پایان اردیبهشت 93 باید انجام شود، گفت: بزودی فهرست این موارد را به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

اقدامات توافق شده

موضوعات جدید توافق شده جهت همکاری‌های داوطلبانه، در راستای تفاهمات صورت گرفته در قالب برنامه اقدام مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 شامل موارد زیر است:

* ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد.

* ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت‌شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان.

* تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به‌روز شده رآکتور IR-40 (اراک)

* اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای رآکتور اراک.

* ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد.

* ارائه اطلاعات مواد چشمه (source material)، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت یا غنی‌سازی نرسیده است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات به وسیله ایران.

* ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه (EBW نسل جدید چاشنی‌های ایمن)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها