رئیس سازمان سینمایی:

همه درها به روی فرهنگ و هنر ایران باز‌است

رئیس سازمان سینمایی در رونمایی کتابش به ذکر خاطراتی درباره دفاعش از شهردار فرانسوی پرداخت و سینماگران به تجلیل از نگاه فرهنگی و نفوذ حجت‌الله ایوبی پرداختند.
کد خبر: ۶۲۷۹۴۹

به گزارش جام‌جم، مراسم رونمایی از کتاب «1970 روز در شماره شش ژان بارت» نوشته حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی پنجشنبه شب با حضور اهالی هنر، سفرا و استادان دانشگاه در نشر ثالث برگزار شد.

در این مراسم فیلم کوتاهی از فعالیت‌های ایوبی در زمانی که به عنوان رایزن فرهنگی ایران در فرانسه فعالیت می‌کرد، نمایش داده شد. سپس ایوبی در سخنانی گفت: من فکر نمی‌کردم یادداشت‌هایم ارزش چاپ شدن داشته باشد تا این‌که این نوشته‌ها را به برخی دوستان دادم و آنها مرا تشویق کردند تا به کتاب تبدیلشان کنم. معمولا در کتاب‌های مربوط به خاطرات، نویسنده‌ها برجسته هستند اما من تلاش کردم هنر ایران برجسته باشد به همین دلیل سعی داشتم از کلمه «من» زیاد استفاده نکنم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: شاید این اثر نشان دهد که جهان حاضر است با کمال میل مستعمره فرهنگی ایران باشد. جهان‌، فرهنگ ایران را دوست دارد و ما می‌بینیم هر جا از فرهنگ ایران سخن به میان می‌آید همه درها روی آن باز می‌شود. متاسفانه ما عادت داریم کارهای نکرده و جاهای نرفته را به رخ بکشیم، اما اگر در جهت اشاعه فرهنگ و هنر بجنگیم، می‌بینیم که مردم دنیا عطش فرهنگ ایران را دارند.

میزبانی کاخ ورسای از هنر ایران

ایوبی با اشاره به فعالیت‌های خود در فرانسه گفت: کاخ ورسای در فرانسه بسیار باشکوه است و مکانی دارد که برای فرانسوی‌ها خیلی مقدس و مهم است.

در واقع، حتی دیدن آن مکان هم کار بسیار دشواری است، چه برسد به این‌که بخواهید در آنجا برنامه‌ای ترتیب دهید. اما ما توانستیم دو شب برنامه در آن مکان برگزار کنیم و نشان دهیم که همه‌ درها برای فرهنگ و هنر ایران باز است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: رئیس کاخ ورسای به من می‌گفت شما ساحرید و مرا سحر می‌کنید. هر بار من این کار شما را قبول می‌کنم، بعد باید جوابگوی دیگران هم باشم، ولی باز این کار را می‌کنم. من در جواب وی می‌گفتم این سحر من نیست. سحر حافظ و هنر و ادبیات ایرانی است.

او در ادامه به ذکر خاطره دیگری پرداخت و گفت: من برنامه «شیراز بهشت ایرانی» را در شهری نزدیک پاریس برگزار کردم. شهردار این شهر معروف است و اتفاقا معاون او یک ایرانی است. من برای هماهنگی برنامه سراغش رفتم. با موافقت او این برنامه را برگزار کردیم و خوشبختانه نتیجه خوبی هم به همراه داشت. نزدیک برنامه تماس‌هایی با شهردار گرفتند و او را اذیت کردند، اما او باز هم این کار را انجام داد.

ایوبی افزود: مدتی بعد از این برنامه، روابط فرانسه با ایران دگرگون شد. به همین دلیل علیه شهردار این شهر فضا سازی شد. به او گفته بودند چرا باید با این شرایط برای کشوری مثل ایران هزینه کند. تا جایی که شهردار در معرض استیضاح قرار گرفت. با وی تماس گرفتم و از او خواستم من در شورای شهر شرکت کنم و از وی دفاع کنم. این کار را انجام دادم. در این جلسه تمام برنامه‌ها را به صورت تصویری توضیح دادم و خوشبختانه این فضا به نفع او شد و ما پیروز شدیم.

در این مراسم حجت‌الاسلام حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت‌هایی که ایوبی در سمت رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه انجام داده، گفت: به نظرم سوال مهمی است که چرا بسیاری از رایزنان فرهنگی ما نتوانسته‌اند مانند او فعالیت کنند. احتمالا پاسخ، این است که این مدیران، ایران‌، اسلام یا فرهنگ مقصد را نشناخته‌اند.

روایت هنرمندان

فرشته طائرپور تهیه کننده سینما هم در این مراسم گفت: معتقدم کسی که خاطرات روزانه‌اش را با این نظم به چاپ می‌رساند،‌ حتما وقتی می‌خواهد کاری کند به این موضوع فکر می‌کند که کار او در تاریخ ماندگار و جاودان خواهد بود و این نکته خیلی مهمی است.

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد هم در این مراسم به سابقه آشنایی‌اش با ایوبی اشاره کرد و درباره کتاب او گفت: این کتاب از این منظر خوب است که به نظرم خیلی از رایزن‌ها باید کتاب را بخوانند. من امیدوارم خداوند امثال آقای ایوبی را زیاد کند.

یونس شکرخواه، استاد ارتباطات نیز در این مراسم گفت: این کتاب نثر بسیار روان و خوش‌ساختی دارد و از معدود کتاب‌هایی است که خواننده بدون وقفه، اتفاق‌های آن را تعقیب می‌کند. فکر می‌کنم این نثر روان مدیون سابقه ژورنالیستی دکتر ایوبی است.

سیدرضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد و سیف‌الله صمدیان هم از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که هنرمندانی همچون پرویز پرستویی نیز در آن حضور داشتند.

در پایان کتاب «1970 روز در شماره شش ژان بارت» رونمایی شد. کتابی که ایوبی در آن با بیانی داستانی چگونگی برگزاری مراسم‌ و برنامه‌های فرهنگی خانه‌ فرهنگ ایران در مدت چهار ساله‌ مسئولیتش به عنوان رایزن فرهنگی در کشور فرانسه را تشریح کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها