پیام کشورهای غربی به مخالفان:

اسد در‌ قدرت می‌ماند

کشورهای غربی حامی گروه‌های مسلح شورشی در سوریه سرانجام بعد از سه سال درگیری به این نتیجه رسیدند که باید همگان بپذیرند اسد در قدرت باقی بماند. این اقدام ضمن اعتراف به یک شکست بزرگ تا حدودی آینده بحران سوریه را نیز مشخص می‌کند.
کد خبر: ۶۲۷۵۰۹

به گزارش مهر، به نقل از رویترز، کشورهای غربی طی نامه‌ای به شورشیان سوری اعلام کرده‌اند کنفرانس آینده ژنو2 منجر به کنار رفتن بشار اسد و همچنین علویان این کشور از قدرت نخواهد شد و اسد و علویان در دولت انتقالی سوریه نیز جایگاهی کلیدی خواهند داشت. این پیام هفته گذشته در نشست به اصطلاح دوستان سوریه که در لندن برگزار شد در اختیار شورشیان قرار گرفت.

رویترز در ادامه می‌نویسد: یکی از رهبران شورشیان که ارتباطات نزدیکی با عربستان سعودی دارد درباره این پیام گفته است: دوستان غربی ما این نکته را روشن کردند که به دلیل احتمال بروز هرج و مرج و قدرت گرفتن گروه‌های افراطی از جمله شبه‌نظامیان وابسته به القاعده نمی‌توانند اجازه دهند در شرایط فعلی بشار اسد از قدرت کنار برود.

به گزارش رویترز، تغییر نظر کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس درباره بحران سوریه و تصمیم به حفظ بشار اسد در قدرت و مقابله با گروه‌های افراطی موجب شده تا در میان کشورهایی که در جریان بحران سه ساله سوریه خواهان کنار رفتن بشار اسد بودند اختلاف و دو دستگی ایجاد شود.

بشار اسد (چهل و هشت ساله) در سال ۱۹۶۵ در شهر دمشق به دنیا آمد و در سال 2000 بعد از مرگ پدرش حافظ‌اسد در سوریه به قدرت رسید. در سال ۲۰۱۱ با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در جهان عرب، تظاهراتی نیز در برخی شهرهای سوریه نظیر حماه، جبله، دمشق، لاذقیه، درعا و حمص به وقوع پیوست. با دخالت طرف‌های خارجی و ارسال سلاح و مهمات این اعتراضات به یک سری درگیری‌های مسلحانه و خونین منجر شد که طی سه سال گذشته بیش از یکصد هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. در سال ۲۰۱۱ وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بشار اسد و ۹ شخصیت ارشد حکومت سوریه را در فهرست افراد تحریمی خود قرار دادند که چند روز پیش این تحریم‌ها نیز لغو شد. این مساله نیز به نوعی دیگر تمایل کشورهای غربی را به ماندگاری اسد نشان داد.

کنفرانس ژنو 2

روز سه‌شنبه یک بار دیگر محل جدید کنفرانس صلح ژنو 2 اعلام و گفته شد مذاکرات در دوم بهمن ماه آینده در مونتروی سوئیس شروع خواهد شد. قرار است ابتدا در روز نخست، 33 کشور شرکت‌کننده نشستی داشته و بحران سوریه را بررسی کنند و سپس بعد از یک روز تنفس نمایندگان دولت سوریه و مخالفان برای تشکیل یک دولت انتقالی با هم گفت‌وگو کنند.

در همین رابطه قرار است روز جمعه (فردا) نشستی با حضور نمایندگان سازمان ملل، روسیه و آمریکا برگزار شده تا درباره کشورها و گروه‌هایی که قرار است به کنفرانس ژنو2 دعوت شوند، تصمیم‌گیری شود.

اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه درباره کنفرانس ژنو2 گفته است: جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه، جزو سخنرانان اصلی افتتاحیه نشست خواهند بود.

ابراهیمی افزود: گفت‌وگوهای صلح سوریه می‌تواند به درازا بکشد. برگزاری این نشست در می ۲۰۱۳ از سوی روسیه پیشنهاد شد و مورد تائید آمریکا قرار گرفت. موافقت فوری و غافلگیرکننده دولت سوریه با برگزاری این نشست، اپوزیسیون این کشور را که آماده مداخله آمریکا در سرنگونی اسد بود، سرخورده کرد.

سلاح‌های شیمیایی

روز گذشته روسیه برای نابودی بخشی از سلاح‌های شیمیایی سوریه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش رویترز، روسیه گفت حاضر است زره‌پوش در اختیار سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی قرار ‌دهد و به انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه از مراکز مختلف به لاذقیه کمک ‌کند.

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود کشتی‌های جنگی روسی آماده همراهی کشتی‌هایی هستند که سلاح‌های شیمیایی سوریه را به محل نابودی آنها منتقل می‌کنند.

در یک خبر دیگر در همین رابطه رئیس تیم بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل در سوریه در مصاحبه‌ای گفت: باید تحقیقات جدیدی به منظور تعیین این‌که چه کسی مسئول حملات شیمیایی در این کشور بوده، انجام شود. طی روزهای گذشته کشورهای عضو شورای امنیت بعد از مشاجرات فراوان پشت درهای بسته نتوانستند عامل اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را معرفی کنند.

سازمان ملل، استفاده از سلاح‌های شیمیایی درپنج نقطه از سوریه را تائید کرده است. در همین رابطه دولت سوریه مخالفان را عامل استفاده از این سلاح‌ها معرفی کرده و مخالفان نیز دولت را مسئول آن می‌دانند.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که نبردها در سوریه همچنان ادامه دارد. دیروز منابع خبری به نقل از روزنامه دیلی‌تلگراف نوشتند که معروف‌ترین جنگجوی انگلیسی فعال در سوریه در دیرالزور کشته شده است.

وی افتخار جمان نام داشته و عضو انگلیسی گروه تروریستی داعش بود. درسوریه هزاران جنگجوی خارجی و طرفداران القاعده مشغول نبرد با دولت مرکزی هستند.

مرکز بین‌المللی مطالعات رادیکالیستی در گزارشی اعلام کرد، بین 3300 تا 11 هزار شهروند خارجی از 70 کشور جهان وارد سوریه شده‌اند تا علیه نظام این کشور بجنگند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها