مربی استیل‌آذین ایرانیان: نباید پیروزی‌های درخشان جوانان ایران را مقابل کشتی‌گیران نامدار خارجی کوچک جلوه داد

اما و اگر لیگ کشتی و خارجی‌های آن

رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد در شرایطی با شرکت هشت تیم در حال برگزاری است که شکست کشتی‌گیران خارجی و عنوان‌دار جهان در ترکیب تیم‌های مختلف به بحث داغ این روزهای لیگ کشتی ایران تبدیل شده است، بحثی که در یک طرف آن برخی کارشناسان و ناظران کشتی، این شکست‌ها را ناشی از ناآماده بودن کشتی‌گیران خارجی می‌دانند و در مقابل برخی مربیان تاکید دارند نباید با این نگاه عملکرد جوانان سرشار از انگیزه کشتی ایران را زیر سوال برد. بررسی این موضوع و دیگر مسائل پیرامون لیگ کشتی بهانه‌ای شد که زوایای مختلف پیرامون لیگ را مرور کرده و نظر علی اکبر دودانگه، ملی‌پوش سابق کشتی و مربی تیم مدعی استیل‌آذین ایرانیان را در این باره جویا شویم.
کد خبر: ۶۲۷۴۷۸

اصولا وقتی صحبت از لیگ و بویژه جذب کشتی‌گیران خارجی می‌شود، اولین پرسشی که به ذهن خطور می‌کند میزان دریافتی این کشتی‌گیران از تیم‌هایشان است، این مبلغ در فصل جاری لیگ بین 8000 تا000 12​ دلار در نوسان است. می‌توان گفت کشتی‌گیران خارجی برای هر بار کشتی گرفتن در لیگ ایران به طور میانگین ده هزار دلار دریافت می‌کنند. اما در حالی که برخی بر این باورند این کشتی‌گیران به چیزی جز دریافت دلار در این رقابت‌ها فکر نمی‌کنند، اکثر قریب به اتفاق تیم‌ها با تعریف ساز و کار برد و باخت برای پرداخت پول، به نوعی در این کشتی‌گیران انگیزه بیشتری ایجاد کرده‌اند، به عنوان مثال کشتی‌گیران خارجی یک تیم خاص برای هر برد 12000 و هر باخت 8000 دلار دریافت می‌کنند. به هر حال هرچه هست شکست این کشتی‌گیران در هفته‌های سپری شده لیگ مقابل کشتی‌گیران کمتر شناخته‌شده ایران، نفس حضور این کشتی‌گیران را در لیگ ایران به چالش کشیده است. در این باره علی اکبر دودانگه مربی استیل‌آذین ایرانیان که تیمش بخت نخست قهرمانی این رقابت‌ها محسوب می‌شود، به جام‌جم گفت: در وهله اول معتقدم نفس حضور کشتی‌گیران خارجی در این سطح که اکثر قریب به اتفاق آنها از کشور روسیه هستند برای کشتی‌گیران جوان ما یک میدان کسب تجربه ارزشمند محسوب می‌شود و نباید این‌گونه القا کرد کشتی‌گیران خارجی آمادگی لازم را ندارند و به همین دلیل کشتی‌گیران ایرانی آنها را شکست می‌دهند، این حرف باعث از بین بردن انگیزه کشتی‌گیران خودمان می‌شود، چون به نوعی کوچک جلوه دادن عملکرد آنهاست.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد لیگ عرصه تک کشتی است و قرار نیست یک کشتی‌گیر برای یک مبارزه همچون رقابت‌های سطح بالا در اوج دوران آمادگی باشد، از طرفی نام‌هایی چون گاتسالوف چنان تجربه‌ای پشت سر خود دارند که مطمئنا در رقابت‌هایی اینچنین نیز سرشاخ شدن با آنها یک فرصت محسوب می‌شود، چه برسد به شکست دادن او و امثال این کشتی‌گیر.

دودانگه خاطرنشان کرد: کشتی‌گیران روس میدان‌های معتبری مانند جام ایوان یاریگین را در پیش دارند و نمی‌توان ادعا کرد آنها این روزها آمادگی لازم را ندارند، در مجموع در چنین شرایطی باید حضور این کشتی‌گیران را فرصتی ارزشمند تلقی کرد. از طرفی یادمان باشد آنها بخوبی از توان کشتی ایران به عنوان رقیب درجه یک آگاهند، بنابراین اعتبار خود را از سر راه نیاورده‌اند که براحتی در لیگ ما تن به شکست بدهند.

هم باکیفیت، هم در خدمت تیم ملی

مربی استیل‌آذین ایرانیان با بیان این‌که شکست کشتی‌گیران خارجی در لیگ ایران در نوع خود بیانگر کیفیت بالای این رقابت‌هاست، افزود: در هفته‌های سپری شده از لیگ، به گواه همه آنها که از نزدیک رقابت‌های لیگ را دنبال می‌کنند شاهد رقابت‌های با کیفیت بالا و همچنین فنی بوده‌ایم، البته همان طور که گفتم اینجا عرصه حرفه‌ای کشتی و تک کشتی گرفتن است و نباید فراتر از ظرفیتی که لیگ دارد از آن انتظار داشته باشیم. آیا این لیگ در خدمت تیم ملی است و می‌توان دل‌خوش کرد پدیده‌ای در دل این رقابت‌ها به کشتی معرفی شود، دودانگه در پاسخ به این پرسش گفت: معتقدم این لیگ با کیفیتی در حد و اندازه‌های خود در خدمت کشتی کشور است و می‌تواند پدیده هم در دل خود معرفی کند، همچنان‌که در هفته‌های گذشته برخی جوانان با شایستگی کشتی گرفته و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده‌اند.

غیبت حاشیه‌ساز ملی‌پوشان

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد لیگ فصل جاری، ممنوعیت حضور کشتی‌گیران ملی‌پوش و کادرفنی تیم ملی در لیگ است، اتفاقی که برای نخستین بار رخ داده و گرچه به بسیاری از حواشی و شایعات فصل گذشته درباره حضور مربیان تیم ملی و کشتی‌گیران در لیگ خاتمه داده است، اما موجب شکل‌گیری انتقادهایی علیه این تصمیم فدراسیون کشتی و رسول خادم شده است. خادم خود منتقد شماره یک برگزاری سبک و سیاق فعلی لیگ کشتی است و تاکید دارد نباید لیگ کشتی همچون لیگ فوتبال و والیبال برگزار شود، زیرا یک کشتی‌گیر به لحاظ علمی نمی‌تواند در تمام طول سال در اوج دوران آمادگی باشد. در این باره اکبر دودانگه با خادم هم‌عقیده است. او گفت: به هر حال این حرف درستی است و نمی‌توان انتظار داشت کشتی‌گیر ملی‌پوشی که در طول سال در رقابت‌ها و اردوهای مختلف تیم ملی شرکت کرده است، برای تمام طول لیگ نیز در اوج دوران آمادگی باشد.

مربی استیل‌آذین در عین حال خاطر نشان کرد: با وجود این نباید فراموش کرد لیگ تنها نقطه امید مادی کشتی‌گیران است و چنانچه این نقطه امید را برای آنها کور می‌کنیم، باید با ساز و کار مناسب این خسران مالی را برای آنها جبران کرد و اجازه نداد کشتی‌گیران ملی‌پوش در تنگنای مالی قرار گیرد.

فقط قهرمانی

آخرین پرسشی که از مربی استیل‌آذین داشتیم شرایط این تیم در ادامه رقابت‌ها بود. او در این باره گفت: از همان ابتدا تیم را با هدف قهرمانی بستیم و خوشحالیم تا اینجای کار خوب پیش آمده‌ایم، ما به چیزی جز قهرمانی در لیگ فکر نمی‌کنیم، البته بخوبی می‌دانیم حریفان سرسختی نیز داریم و باید حواسمان باشد مقابل آنها غافلگیر نشویم.

استیل‌آذین در گروه A این رقابت‌ها پیشتاز است؛ جایی که تیم‌های ثامن سبزوار، هیات کشتی رستم‌کلا و گروه ساختمانی کفایتی حضور دارند.

در گروه B نیز تیم‌های خونه به خونه بابل، شهدای زنجان، گاز مازندران و ثامن مشهد قرار دارند.

کشتی‌گیران خارجی شاغل در لیگ ایران

استیل‌آذین ایرانیان: دنیس چهار گوش (74 کیلو)، عبدالسلام گادیسوف (96 کیلو) و اوپان سات (60 کیلو)

ثامن سبزوار: حاجی مراد گاتسالوف(120 کیلو)، بخان گوی گری یف (60 کیلو) و قربان علی‌یف (66 کیلو)

خونه به خونه بابل: ویکتور لبدوف (55 کیلو)، علی شعبان‌اف (84 کیلو)

ثامن مشهد: طاها آکگول (‌120 کیلو)، گئورگی گوگشیلیدزده (96 کیلو)، مارسا گیشویلی(84 کیلو)

هیات کشتی رستم کلا: ابراگیم آلداتوف (84 کیلو) و آلن زاسایف(120 کیلو)

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها