قاضی محمد عرفان از زمینه‌ها و نتایج دعواهای خیابانی می‌گوید

از پشیمانی چه سود ...

رفتار صحیح ‌هنگام وقوع دعوا از مواردی است که احتیاج به آموزش و اطلاع‌رسانی موثر رسانه‌ها دارد. چنان که هرگونه تصمیم غلط در زمان کوتاهی ممکن است به پیامدهای غیرقابل جبرانی منجر شود. در همین زمینه با یکی از قضات قدیمی دادسرای جنایی همکلام شدیم.‌ قاضی محمد عرفان در ارتباط با سرانجام نزاع‌های خیابانی به جام‌جم گفت: نزاع خیابانی از مواردی است که باید در این زمینه راهکار‌های لازم از سوی مسئولان برای مقابله با آن ارائه شود.
کد خبر: ۶۲۶۶۸۱

وی که سال‌ها در این حوزه به عنوان قاضی ویژه قتل تهران حضوری فعال داشته، تصریح کرد: واقعیت این است که برخی از نزاع‌های خیابانی که در اصطلاح به آن ارتکاب جرم بدون سبق تصمیم نیز گفته می‌شود به بروز مشکلاتی جبران‌ناپذیر از جمله قتل منجر می‌شود .

برای نمونه بار‌ها به دلیل مشکلات یا رفتار‌های نه‌چندان مهم میان چند نفر نزاع و درگیری پیش آمده است که به قتل یک و حتی چند نفر منجر شده است.

عرفان در ادامه گفت: برای نمونه بوق زدن راننده‌ای در نیمه‌شب برای آن که خانواده‌اش را از حضور خود آگاه کند به درگیری و جنایت منجر شده یا یک تصادف کوچک موجب درگیری منجر به قتل میان راننده‌ها شده یا نزاع برای سوار کردن مسافر از سوی دو راننده از مواردی است که به دفعات به جنایت منجر شده و فرد مرتکب قتل نیز به قصاص محکوم شده است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در‌تمام‌ این پرونده‌‌ها فردی که در نزاع خیابانی مرتکب جرم و ضرب و جرح دیگران شده پس از دستگیری بشدت ابراز پشیمانی کرده است، در حالی که بیشتر مواقع این ابراز ندامت هیچ سودی برای وی ندارد، زیرا رفتار غلط آنها و بی‌توجهی به سرانجام رفتار‌ها موجب مرگ یک انسان دیگر شده است و هیچ چیزی نمی‌تواند این حادثه را که با کمی گذشت ممکن بود اتفاق نیفتد، جبران کند.‌

وی یادآور شد: رسانه‌ها باید به آموزش مردم برای کنترل خشم توجه جدی نشان دهند و کارشناسان نحوه کنترل خشم را برای مردم واکاوی کنند تا این نوع آموزش‌ها در اذهان مردم نهادینه شود و شاهد بروز این نوع رخداد‌های تلخ نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها