نگاه هفته

شهرکی برای تمام فصول

زنده‌یاد علی حاتمی، کارگردان تلویزیون و سینما، اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60، با تولید سریال ماندگار «هزار دستان» پایه‌گذار احداث یک شهرک سینمایی ـ تلویزیونی شد و همان سال‌ها، سریال فاخر «سربداران» نیز در این مجموعه جلوی دوربین رفت.
کد خبر: ۶۲۵۷۱۶

 درواقع، شهرک غزالی به‌عنوان مهم‌ترین مجموعه دکورسازی برای تلویزیون، مدت‌های مدید به‌عنوان تنها شهرک موجود جهت تولید سریال‌های تاریخی مورد استفاده قرار گرفت و دکورهای مجموعه‌های مختلف تلویزیونی پیرامون فضای مرکزی آن (که بازسازی خیابان لاله‌زار در تهران قدیم بود) بنا شد.

هفته گذشته و در ایام سالگرد درگذشت این فیلمساز برجسته، رسانه‌ها به یاد حاتمی بودند و درباره او می‌نوشتند که یک خبر خوش در نشست مدیران صدا و سیما و کارگردان‌های سریال‌های تلویزیونی رسانه‌ای شد. دکتر علی دارابی در آن نشست تخصصی، از پیگیری جدی سازمان صداوسیما برای نهایی کردن شهرک جدید تلویزیونی در نزدیکی تهران به‌عنوان یک قطب در دکورسازی تلویزیونی و سینمایی خبر داد و عنوان کرد در کنار توسعه و تجهیز امکانات شهرک غزالی، این شهرک در زمینی نزدیک هزار هکتار احداث خواهد شد.

طرح این موضوع و اشاره به قید فوریت و تسریع در عملی کردن آن، نشان می‌دهد مدیران رسانه ملی، یکی از نیازهای مبرم تولیدات تلویزیونی را شناخته‌اند و دریافته‌اند بی‌توجهی به بحث دکور و ایجاد شهرکی برای بنا کردن دکورها، ممکن است در بلندمدت به باورپذیری آثار لطمه بزند.

واقعیت این است که برای تولید آثار جذاب و باورپذیر، نیاز است به جای سرمایه‌گذاری‌های مقطعی، به یک الگوی پیشرفته و ماندگار فکر کرد و همه امکانات را در راستای رسیدن دستیابی به این الگو به کار گرفت. در همه این سال‌ها، هنرمندانی که در زمینه تولید آثار تاریخی تلویزیونی فعالیت کرده‌اند، تلاش خود را برای ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین طراحی و اجرا در زمینه دکور و لباس به خرج داده‌اند، اما با توجه به کم‌داشت‌های موجود در این زمینه، قطعا هزینه‌ها به نفع همه گروه‌های تولید خواهد بود. به‌عنوان نمونه، بهار امسال پخش سریال تلویزیونی «پروانه» (جلیل سامان) در کنار تلاش ستودنی این کارگردان و گروهش برای ایجاد فضایی باورپذیر از دهه 50، کم‌داشت‌های موجود در طراحی صحنه را یادآوری کرد. همچنین بحث‌های ایرج رامین‌فر، مدیر هنری و طراح صحنه و لباس کارهای سینمایی و تلویزیونی و گلایه‌های طراحان دیگری چون مجید میرفخرایی و... در این زمینه، جملگی گویای این معضل بود که تولید کارهای نمایشی در این دو رسانه، نیازمند ایجاد یک شهرک مدرن است. شهرکی که البته خود می‌تواند به آرشیو کامل نگهداری از دکورها و لباس‌ها بدل شود و به گلایه‌های طراحان در زمینه نابود شدن وسایل و دکورهای سریال‌های مختلف تلویزیونی پس از اتمام تولید پایان دهد.

چه خوب است همان‌طور که علی حاتمی برای ساخت شهرک سینمایی در سه دهه و اندی پیش، سراغ متخصصان ایتالیایی رفت و با کمک یکی از متبحرترین دکورسازان ایرانی (زنده‌یاد ولی‌الله خاکدان) این طرح را به مرحله تحقق رساند، طراحان شهرک تلویزیونی جدید نیز از تجربیات طراحان هنری وطنی و نیز دانش و روزآمدی متخصصان جهانی این رشته بهره بگیرند تا آنچه قرار است احداث شود، مانند شهرک غزالی بتواند سال‌های سال جوابگوی نیازهای سازندگان سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی باشد.

علی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها