زندگی سالم

جرات‌مندی؛ مانع تجاوز به حقوق دیگران

بسیاری از جرایم وقتی اتفاق می‌افتد که فرد در گرفتن حق خود احساس عجز می‌کند یا این‌که گرفتن حقش را در گرو تجاوز به حقوق دیگران می‌داند. حال آن‌که جرات‌مندی، توانایی ابراز خود و گرفتن حقوق خود بدون تجاوز به حقوق دیگران است. جرات‌مندی رابطه باز، شفاف و صادقانه‌ای است که اعتماد به نفس شما را بیشتر کرده و حس احترام دیگران را نسبت به شما افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۶۲۴۹۳۸

جرات‌مندی امکان داشتن روابط صادقانه را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته و بر شرایط زندگی خود تسلط بیشتری داشته باشید. جرات‌مندی در اصل به معنای توانایی ابراز افکار و احساسات به شیوه‌ای است که در آن نیازهای شما بوضوح مشخص می‌شود و راه ارتباط با دیگران برای همیشه گشوده می‌ماند. شما قبل از ابراز نیازهای خود باید باور کنید از حق مشروع داشتن این نیازها برخوردارید. اگر باور نداشته باشید که صاحب حقوقی هستید، ممکن است در قبال شرایط و رویدادهای زندگی خود، منفعلانه عمل کنید. وقتی به نیازها، عقاید و داوری‌های خود اهمیت ندهید، احتمالا احساس آسیب، تشویش و حتی خشم می‌کنید.

این رفتار انفعالی و غیرجرات‌مندانه اغلب غیرمستقیم و از لحاظ هیجانی غیرصادقانه و خود انکارگرانه است. خیلی از افراد توجه به نیازهای مشروع خود و ابراز آن حقوق را خودخواهانه تعبیر می‌کنند. حال آن‌که خودخواهی، توجه به حقوق خویش و بی‌توجهی به حقوق دیگران است.

وقتی خودخواهانه یا به شیوه‌ای که مستلزم تجاوز به حقوق دیگران است، رفتار می‌کنید (مانند ارتکاب جرم) در واقع به جای عمل به شیوه سازنده و جرات‌مندانه، مخرب و پرخاشگرانه عمل می‌کنید.مرز بسیار مشخص این دو شیوه رفتاری این است که شما به بهای تخفیف یا تحقیر حقوق یک فرد دیگر، حقوق شخصی خود را مطالبه می‌کنید.رفتار پرخاشگرایانه نیز جزو این رفتارهای غلط است. پرخاشگری از لحاظ هیجانی و فیزیکی، چنان پرزور و فشار است که به حقوق دیگران مجال بروز نمی‌دهد از آنجا که پرخاشگری خشم و کینه دیگران را برمی‌انگیزد، علیه قصد و نیت شما عمل می‌کند. جرات‌مندی دفاع از خود به شیوه‌ای است که به حقوق شخص دیگر تجاوز نشود اگر شما در گذشته جرات‌مندی را ناراحت‌کننده یافته‌اید، مطمن باشید آن را با پرخاشگری اشتباه گرفته‌‌اید. فنون جرات‌مندی عبارت است از:

گفتار جرات‌مندانه: اجازه ندهید دیگران از شما بهره‌جویی کنند. بر رفتار مناسب و منصفانه اصرار کنید و درباره آنچه احساس می‌کنید، تا آنجا که ممکن است صریح باشید.

مخالفت فعالانه: وقتی مخالف موضوعی هستید، تظاهر به موافقت نکنید بلکه مخالفت و دلایل خود را بصراحت بیان کنید.

پرسیدن چرا: وقتی از شما خواسته می‌شود کاری انجام دهید، نباید بدون پرسش از چرایی آن، به انجام دادن آن اقدام کنید.

درباره مورد خودتان با دیگران صحبت کنید.

رابعه موحد

روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها