عدلیه

همسایه مزاحم

پاسخ به سه سوال حقوقی مطرح شده توسط خوانندگان محترم در زیر آمده است.مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را به شماره 300011224 پیامک بزنند و پاسخ آن را در همین ستون بخوانند.
کد خبر: ۶۲۴۹۳۵

شخصی گفته در آپارتمانی زندگی می‌کنم که ساکنان طبقه بالا به دلایل کاری، روزها استراحت می‌کنند و شب‌ها بیدارند. آنها تا صبح با ایجاد سر و صدای زیاد مانع استراحت و آرامش ما می‌شوند و با این که این موضوع موجب بروز ناراحتی قلبی برای یکی از همسایگان شده است، به تذکرات اهالی و مدیر ساختمان توجه نمی‌کنند، تکلیف چیست؟ در پاسخ باید گفت: هیچ کس از جمله همسایه شما حق ایجاد مزاحمت برای دیگران را ندارد و اگر چه هر فرد در انتخاب و تنظیم زمان خواب یا بیداری خود آزاد و مختار است، اما نحوه رفتار و گفتار وی و خانواده‌اش باید به گونه‌ای باشد که مزاحم همسایگان نباشد و در روند عرفی و معمول زندگی آنها، اختلال ایجاد نکند. به نظر می‌رسد چنانچه تذکرات محترمانه شما در تغییر رویه ناپسند همسایه‌تان موثر نباشد می‌توانید از طریق طرح شکایت کیفری یا اقامه دعوی حقوقی، نسبت به الزام ایشان برای ترک مزاحمت و پرداخت خسارت معنوی و مادی به شما، احقاق حق کنید.

نداشتن شاهد

یکی دیگر از خوانندگان گفته است پیمانکار دکوراسیون داخلی ساختمان هستم. بعد از اتمام یکی از کارهایم برای تسویه حساب و مطالبه حقوق خود نزد صاحبکار رفتم که با برخورد تهاجمی وی مواجه شدم. او با ضربات مشت و لگد به من حمله کرد و استخوان صورت و فک و دندان‌هایم را شکست، اما پس از طرح شکایت علیه وی، به دلیل معرفی نکردن شاهد، محکوم به بی‌حقی شدم. آیا این عادلانه است و آیا پرونده‌ام مختومه شده است یا خیر؟

صدور حکم کیفری علیه اشخاص یا محکومیت مدنی ایشان، علاوه بر لزوم وجود شرایط ماهوی، نیازمند دلایل اثبات کننده موضوع نیز هست و تا زمانی که ادله و مستندات کافی برای محکومیت شخصی وجود نداشته باشد، نمی‌توان او را به صرف طرح شکایت یا اقامه دعوی بدون مستند قانونی محکوم کرد و این امر کاملا عادلانه و منصفانه و مبتنی بر منطق عقلی و عدله شرعی و موازین حقوقی است. بنابراین چنانچه دلیلی بر اقدام طرف مقابل شما به ایجاد ضرب و جرح پیدا نشود، نمی‌توان در صحت رای صادره تردید کرد. البته هر زمان دلایل کامل جمع‌آوری و به مرجع قضایی ارائه کنید، امکان احقاق حق از طرق قانونی از جمله اعاده دادرسی، ممکن خواهد بود.

مخالفت زن با طلاق

شخصی عنوان کرده خواهرش 35 سال است ازدواج کرده و دارای سه فرزند است، اما اخیرا همسر وی بدون رضایت همسر یا اجازه دادگاه، ازدواج مجدد کرده و قصد مطلقه کردن همسر اول خود را دارد، اما ایشان مایل به متارکه نیست. سوال این است آیا مرد می‌تواند زنش را طلاق دهد و در صورت طلاق آیا ملزم به پرداخت حقوق همسر خود نیز هست یا خیر و با توجه به این که مهریه همسر وی به نرخ روز فقط حدود 10 میلیون تومان است، تکلیف چیست؟

اول این که طبق مقررات جاری، هر وقت مرد بخواهد می‌تواند در چارچوب شرایط قانونی و البته مشروط به ایفای کامل حقوق مالی و غیرمالی همسر خود، وی را طلاق دهد و مخالفت زن یا کم بودن مهریه او، نمی‌تواند مانع این کار باشد. دوم این که حقوق مالی و غیرمالی متعلق به زن عبارت است از دریافت کل مهریه و نفقات گذشته و حال و نیز نفقه زمان عده، استرداد کامل جهیزیه، حضانت فرزندان زیر هفت سال، حق ملاقات مطلوب و مستمر فرزندان بالای هفت سال، دریافت اجرت‌المثل ایام زوجیت و نیز سایر حقوقی که ممکن است ناشی از امضای شرایط مندرج در سند نکاح باشد از جمله برخورداری بخشی از دارایی مرد که پس از ازدواج به دست آورده، البته مشروط بر این که طلاق زن به دلیل نشوز یا سوءمعاشرت نباشد. سوم این که نفس ازدواج مجدد مرد، غیرقانونی و مجرمانه نیست بلکه ثبت نکردن آن، مغایر قانون و مستحق مجازات است و البته موجد حق طلاق برای همسر اول نیز هست که البته در فرض سوال مذکور، به دلیل تمایل نداشتن زن به متارکه، منتفی است.

فرشید رفوگران

وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها