یوگا بدون چشم

در کلاس یوگای معمولی افراد با نگاه‌کردن به مربی می‌توانند حرکات را بدرستی انجام دهند، اما انجام این‌گونه تمرینات برای کم‌بینایان یا نابینایان می‌تواند ناامیدکننده باشد.
کد خبر: ۶۱۷۵۳۷

بر این اساس بتازگی گروهی از دانشمندان ​دانشگاه واشنگتن نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند که حرکات کاربر را هنگام انجام تمرینات یوگا مشاهده و او را به کمک صوت از تغییراتی که برای اصلاح حرکت باید انجام دهد، مطلع می‌کند.

کایل رکتور، مسئول پروژه امیدوار است که افراد کم‌بینا یا نابینا بتوانند از این فناوری استفاده کرده و در نتیجه به درک درستی از ورزش یوگا برسند. در این برنامه ـ یوگا بدون چشم ـ از نرم‌افزار Kinect استفاده شده است. این نرم‌افزار حرکات کاربر را بررسی کرده و درباره حرکت یوگا اطلاعاتی در اختیار او می‌گذارد.

دانشمندان برنامه را طوری طراحی کرده‌اند که Kinect زوایای بدن او را بررسی کرده و طی واکنشی کلامی به کاربر کمک می‌کند تا دست‌ها، پاها، گردن و پشت خود را برای تکمیل حرکت هماهنگ کند. به عنوان مثال برنامه اعلام می‌کند: «شانه‌هایت را به سمت چپ بچرخان» یا «به سمت چپ خم شو.» این نرم‌افزار به افراد کمک می‌کند تا بدون نگاه‌کردن به مربی با مربی شبیه‌سازی شده تعامل کلامی داشته باشند.

براساس اصولی که برای انجام هر حرکت یوگا لازم است، برای صحیح انجام دادن هر یک از این شش حرکت اصلی یوگا 30 دستور متفاوت وجود دارد. این گروه تحقیقاتی برای گردآوری اصول و قواعد صحیح هر حرکت با تعدادی مربی یوگا همکاری کرده است.

Kinect ابتدا وضع مرکز بدن کاربر را بررسی می‌کند و به تغییرات لازم جهت تراز شدن اشاره می‌کند. سپس ناحیه سر و گردن را بررسی کرده و در آخر​ سراغ دست‌ها و پاها می‌رود. زمانی که کاربر حرکت را بدرستی انجام دهد، برنامه واکنش مثبت نشان می‌دهد. رکتور حین طراحی این فناوری بسیاری از حرکات را انجام داد و بارها با اشتباه انجام دادن حرکات، عملکرد برنامه را مورد بررسی قرار داد و نتیجه این همه تلاش، برنامه‌ای شد که به نظر وی برای نابینایان مفید و قابل استفاده است. او این برنامه را بارها امتحان کرده و از عملکرد آن مطمئن شده است.

همکاران رکتور برای بررسی برنامه با 16 کم‌بینا و نابینا در اطراف واشنگتن کار کرده‌اند. این فناوری برای اندازه‌گیری زوایای بدن در هنگام انجام حرکات از هندسه و قانون کسینوس استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، در برخی حرکات پا با زاویه 90 درجه خم می‌شود، در حالی که زاویه دست باید 160 درجه باشد. Kinect برای تشخیص زوایای حرکات از دوربین‌ها و فناوری‌های ردیابی اسکلتی استفاده می‌کند و سپس به کاربر می‌گوید که برای داشتن زاویه مورد نظر چگونه باید اندام‌های خود را حرکت دهد. علت استفاده از نرم‌افزار Kinect قابل دسترس بودن آن در بازار است، با این حال​ رکتور معتقد است که این نرم‌افزار در بررسی جزئیات حرکات محدودیت‌هایی دارد.

این گروه تصمیم دارد این برنامه را به صورت آنلاین در اختیار کاربران بگذارد تا آنها با دانلود این برنامه بتوانند ورزش یوگا را انجام دهند. بعلاوه این گروه به دنبال طراحی برنامه‌های دیگری هم هست که بتواند در انجام حرکات پرورش‌اندام نیز به نابینایان و کم‌بینایان کمک کند.

sciencedaily / مترجم: ندا ابوطالبی‌راد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها