آب سرد اسرائیل بر آتش گرم مذاکرات

«نیکولاس بِرنز» معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در «شورای آتلانتیک» نوشت: در حالی که تندروهای کنگره در حین تعطیلی دولت حق آن را زیر پا گذاشتند، دیپلمات‌های وزارت امور خارجه فرسنگ‌ها دورتر اقدامی بسیار سازنده را در ژنو پیش بردند. مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا، بدون بوق و کرنا، مذاکرات برنامه هسته‌ای رو به رشد ایران را که مدت‌ها به تعویق افتاده بود را به انجام رساندند.
کد خبر: ۶۰۹۸۶۵
آب سرد اسرائیل بر آتش گرم مذاکرات

وی گفت: آنها اولین نشست خود را به عنوان «اساسی و آینده‌نگرانه» تشریح کردند. در گفتگوهای دیپلماتیک، این بدان معنا است که شروع بسیار خوبی داشته‌اند. رئیس‌جمهور «اوباما» و وزیر امور خارجه «جان کری» چالش هسته‌ای ایران را به عنوان اولویت اول بین‌المللی آمریکا در سال آینده دانسته‌اند. اگر آنها بتوانند به توافقی دست یابند که ایران را از تسلیحات هسته‌ای دور کند، موفقیت بزرگی خواهد بود. برای کسب این موفقیت، آنها باید دو راهبرد متضاد را در تعادل نگه‌دارند.

برنز تصریح کرد:ابتدا، بدون مصالحه دو طرف توافقی وجود نخواهد داشت. آمریکا و ایران هر دو بسیار مغرورتر و قدرتمندتر از آن هستند که تسلیم دستور طرف مقابل شوند. باید مذاکره‌ای واقعی صورت گیرد تا ایران محدودیت و بازرسی بدون اعلان از فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد. در عوض آمریکا باید برنامه کاملاً نظارت‌شده، غنی‌سازی ایران را در آینده بپذیرد.

وی افزود:شاید «اوباما» مجبور شود چندین ماه برای مذاکرات وقت بگذارد تا به چنین توافقی برسیم. اما کنگره اکنون تهدید تحریم‌های بیشتر را مطرح کرده و اسرائیل آب سرد را بر آتش گرم مذاکرات می‌ریزد. بسیاری از اعضای دولت معتقدند که تحریم‌های جدید می‌تواند مذاکرات را کاملاً از بین ببرد. کنگره باید تحریم‌های جدید را معلق کرده و به نتیجه مذاکرات «اوباما» وابسته کند تا به وضوح امتیازی برای گروه اجرایی قائل شده باشد؛ و اسرائیل نیز باید به برنامه دیپلماتیک «اوباما» اطمینان کرده و از آن حمایت کند.

پیشنهاد زیباکلام درباره 13 آبان

صادق زیباکلام در نامه به رییس‌جمهور نوشت: رسما اعلام بفرمایید که اعضای دولت فخیمه در هیچ مراسمی به‌مناسبت ۱۳ آبان شرکت نخواهند کرد. به‌علاوه اعلام شود که هرگونه توهین به پرچم و شوونات ملی کشورها و ملت‌های دیگر از نظر آن دولت در همه جا محکوم است.

به گزارش جهان، صادق زیباکلام در سومین نامه سرگشاده خود خطاب به رییس‌جمهور در سخنانی عجیب آورده است: «سخنی به گزاف نرفته اگر گفته شود که عمده تحرکات دولت جنابعالی ظرف یکصد روز گذشته در جهت آشتی با دنیا و تنش‌زدایی با غرب و بالاخص با آمریکا بوده. انتظار آن می‌رفت که دست‌کم امسال مراسم ۱۳ آبان برگزار نمی‌شد. اما برعکس، برخی بدون کمترین عنایتی به مصالح و منافع ملی، سودای آن دارند تا امسال به‌زعم خودشان سنگ‌تمام بگذارند و با آتش‌زدن پرچم‌های بزرگ‌تر و متعدد‌تر آمریکا تا آنجا که میسور است دشمنی و توهین به آمریکا را بیشتر از سال‌های گذشته هم به نمایش بگذارند.»

گرچه سخنان سیاسیونی مانند زیباکلام را نباید چندان جدی گرفت اما این پیشنهاد شگفت آور در حالی مطرح شده است که اخیرا برخی نزدیکان دولت خواستار جمع آوری پوسترهای «صداقت آمریکایی» از سطح شهر تهران شده اند؛ پوسترهایی که دورویی و تناقض دولت آمریکا را نمایش می داد.

 معمار ابتکارعمل هسته‌ای

پایگاه اینترنتی هفته ‌نامه «تایم» با انتشار گزارشی با بیان اینکه محمد جواد ظریف بار دیگر در عرصه دیپلماتیک در ایران ظاهر شده است از وی به عنوان معمار ابتکارعمل هسته‌ای ایران نام برد.

 در این گزارش آمده است:حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران به وضوح ابتکار عمل را در زمینه  هسته‌ای داشته است ، اما وزیر امور خارجه جدید وی معمار این برنامه محسوب می‌شود و این، بازگشتی به دیپلماتیک حرفه‌ای است.

تایم نوشت:  ظریف در واشنگتن در جلب اعتمادها ناموفق نبود. «دایان فینشتاین» رئیس کمیته منتخب سنا که در سال 2006 با ظریف دیدار کرده بود و همچنین به عنوان یکی از اعضای کنگره در ماه سپتامبر در سازمان ملل بار دیگر با وی گفتگو کرد، گفت: وی بازی نمی‌کند. فکر می‌کنم امکان رسیدن به توافق وجود داشته باشد.

گفتگو با مولوی عبدالحمید درباره جنایت تروریستی

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در گفت وگو با تلویزیون بی بی سی اقدام تروریستها در منطقه مرزی سراوان را جنایت وحشتناک نامید و گفت: کسانی که دست به این جنایت زدند عوامل فریب خورده هستند و جنایت شان هم جنایت وحشتناکی است.

وی افزود:کسانی که دشمنی با این مرز و بوم دارند تروریستها را تحریک می کنند و مردم منطقه از این جنایت ها بسیار متاسف شدند و همه مردم منزجر هستند . در شرایطی که  مردم کشور وخصوصا مردم استان رئیس جمهور اعتدال گرا و معتدل انتخاب کرده اند و همه امیدوار هستند که بالاخره تغییری ایجاد بشود و این تغییر به هر حال در راستای هم امنیت و هم در راستای وحدت ملی بسیار تاثیر گذار هست چنین جنایتی رخ داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها