وزیر سابق علوم با اشاره به برخی از چالش‌های خود در دولت دهم به جزییاتی از اولین دیدار خود پس از خانه نشینی با احمدی نژاد پرداخت.
کد خبر: ۶۰۹۱۸۸
روایت دانشجو از خانه‌نشینی احمدی‌نژاد

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم در گفت و گو با  تسنیم  به ناگفته‌هایی از همکاری وی با احمدی‌نژاد در طی 8 سال گذشته پرداخت.

وی گفت: بعید می‌دانم کسی این کار را تأیید کرده باشد یا تأیید کند.اگر خاطرتان باشد در همان ایام بود که شیراز افتتاح ساختمان ISC را داشتم. آنجا صحبت کردم گفتم نگاهمان باید به انگشت اشاره حضرت آقا باشد حالا در هر مسئولیتی که هستیم و در هر جایگاهی که باشیم باید این نگاه، نگاه غالب ما باشد به هر حال به این قضیه معترض بودم .
 
دانشجو با اشاره به به 11 روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد گفت: در حالی که هر دو بغض کرده بودیم گفتم فرض محال که محال نیست، فرض کن من رئیس‌جمهور بودم تو هم که رفیق بیست و چند ساله من هستی، اگر من اینکار را کرده بودم تو چه نصیحتی به من می‌کردی برو همان کار را انجام بده. که بعدش آن صحبت را کرد که مگر من چه کار کرده‌ام وکاری نکرده‌ام. بماند؛ برای من هیچ وقت حل نشد هنوز هم حل نشده است.

بدگمانی به وعده های نسیه

روزنامه فرانسوی لوموند با انتشار مقاله ای با عنوان« مسأله هسته ای ایران: برگزاری یک گفتگوی جدی در ژنو» به بدگمانی هیات مذاکره کننده ایرانی به وعده نسیه غرب در برابر امتیازات نقد اشاره کرد و نوشت: هیات کنونی ایرانی به اصل «امتیازات نقد و پاداش نسیه» بدگمان است. بسیاری از اعضایش از مذاکره کنندگانی هستند که در سال2003 میلادی تعلیق موقت غنی سازی اورانیوم را پذیرفتند، بدون این که «بسته» وعده داده شده از سوی اروپایی ها را دریافت کنند. این مساله برای آنها گران تمام شد و موجب محمود احمدی نژاد به قدرت برسد.     

لوموند افزود: ایران فهرستی از آنچه که از نقطه نظر آن کشور قابل مذاکره بود، در ژنو ارائه داد.موضوع دانستن این بود که با چه شروع کند ، محدود کردن غنی سازی اورانیوم با غنای 20 درصد، تعداد سانتریفوژها، امضای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی یا متوقف شدن فعالیت  برخی از سایت های هسته ای، اما  ایران در برابر آنها چه به دست خواهد آورد: کدام تحریم ها لغو می شوند، کی و به چه صورت، به صورت موقتی یا دائمی؟

شنود تلفنی ۳۵ رهبر دنیا

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار سند دیگری از اسناد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا افشا کرد آمریکا مکالمات تلفنی ۳۵ رهبر دنیا را شنود کرده است.

در شرایطی که گزارش‌هایی از شنود تلفنی مکالمات صدراعظم آلمان، رئیس جمهور مکزیک و شهروندان فرانسوی، فشارها بر دولت اوباما به خاطر رسوایی جاسوسی‌های دولت را شدت بخشیده است، روزنامه انگلیسی گاردین هم سند دیگری از اسناد افشاگرانه ادوارد اسنودن منتشر کرد که نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات ۳۵ رهبر جهان را شنود کرده است.

بر اساس این گزارش، آژانس امنیت ملی آمریکا پس از آنکه یک مقام دولتی این کشور شماره تلفن‌های مربوط به ۳۵ رهبر دنیا را در اختیار این سازمان قرار داد از آنها جاسوسی تلفنی کرده است.

مقام آمریکایی که این شماره تلفن‌ها را در اختیار آژانس امنیت ملی قرار داده از سازمانی غیر از این سازمان بوده است.

خوشبینی محتاطانه

روزنامه فرانسوی فیگارو با انتشار مقاله ای با عنوان« خوشبینی محتاطانه» نوشت:به ندرت تا این اندازه اطلاعات اندکی از مذاکرات بین ایران و گروه شش به بیرون درز کرده است. اما هم چنین به ندرت مذاکرات در مورد امکان یافتن توافق بر سر  برنامه هسته ای ایران که باعث بحران جدی گسترش سلاح های هسته ای بوده، تا این اندازه خوشبین بوده است.

اگرچه پیشرفت قابل توجهی وجود نداشت، اما مذاکره کنندگان از  فضای جدید گفتگوهایی که از زمان انتخاب رئیس جمهور حسن روحانی در ماه ژوئن نشانگر لحن جدیدی از سوی ایران است،  ابراز خرسندی نمودند.

بنابر گفته منابع دیپلماتیک، تهران آماده است عملیات غنی سازی اورانیوم را در برابر تعدیل تحریم های اقتصادی بین المللی کاهش دهد.

بازدیدهای سرزده از سایت های هسته ای ایران می تواند بخشی از توافق نهایی باشد. با این حال، هیچ یک از خواسته های دیگر غرب که عبارت است از بستن راکتور زیرزمینی فردو در نزدیکی قم یا انتقال ذخایر اورانیوم غنی سازی شده با غنای 20 درصد، آستانه بحرانی برای ساخت سلاح هسته ای، بررسی نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
۰
۰
یادمون نرفته ..همین هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد هرجا از ایشون و تیم هیات دولت سوال شد یا با سوال پاسخگو بودند یا طفره رفتند.. آقای دانشجو هم تا مجبور نباشند حقیقت بی احترامی آقای احمدی نژاد رو نسبت به مقام معظم رهبری فاش نخواهند كرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
خدارحم كرد احمدی نژاد رفت
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها