چرایی محرمانه بودن مذاکرات ژنو

تلویزیون بی بی سی در گزارشی به بهانه انتقادات از محرمانه بودن محتوی مذاکرات ژنو و بسته پیشنهادی ایران به بررسی چرایی این موضوع پرداخت و گفت:درباره محتوای گفتگوهای ژنو این طرف و آن طرف اطلاعاتی منتشر شده اما مقامات وزارت خارجه در ایران تمام تلاش خود را کرده اند تا بگویند که این اطلاعات اعتباری ندارد و باید هم محتوای این گفتگوها پنهان بماند ولی چرا گروهی تا این اندازه اصرار دارند که از چند و چون مذاکرات هسته ای سر در بیاورند.
کد خبر: ۶۰۸۷۳۸
چرایی محرمانه بودن مذاکرات ژنو

مفسر بی بی سی می گوید: بعضی از اصولگرایان تندرو از جزئیات مذاکراتی که در پشت درهای بسته انجام شده می پرسند و لابه لای حرف‌هایشان از احتمال عقب نشینی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ابراز نگرانی می کنند، بحث بر سر پیشنهادهای ایران به گروه پنج به علاوه یک و جزئیات مسیری است که نمایندگانش پیش گرفته اند.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران بعد از مذاکرات در صفحه فیس بوکش از توافق بر سر محرمانه ماندن جزئیات مذاکرات خبر داد آن را نشانه جدی بودن بحث ها خواند و گفت فشارهای تبلیغاتی را تحمل می کند.
اما گزارش هایی از جزئیات مذاکرات ژنو از رسانه های اسرائیل سر در آورد. روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل گزارشی به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی منتشر کرد که مدعی است از سوی مقامات غربی از جزئیات مذاکرات مطلع شده اند.

مفسر بی بی سی می افزاید: اینکه اینبار ایران تاکید کرد که می خواهد این مذاکرات محرمانه باقی بماند به این دلیل است که مقامات ایرانی مصمم هستند که مذاکرات را به نتیجه ای برسانند.اگر تمام جزئیات مذاکرات مطرح می شدند مذاکره کنندگان باید بیشتر وقتشان را پاسخگویی به ا فکار عمومی و نیروهای سیاسی داخلی کشورشان صرف می کردند تا رسیدگی به مذاکرات دیپلماتیک.

اعتراف به شکست پروژه حاکمیت دوگانه

یکی از موضوعاتی که در دوره دولت اصلاحات توسط اصلاح طلبان افراطی و تندرو پیگیری می شد، موضوع «حاکمیت دوگانه» بود. اما حال بعد از گذشت حدود یک دهه از آن، افراطیون اصلاح طلب به این نتیجه رسیده اند که این پروژه از اساس اشتباه بوده و نمی بایست بر آن دامن می زدند.

به گزارش بولتن، در دوره اصلاحات افرادی چون عباس عبدی با پارادوکسیکال خواندن جمهوری اسلامی مدعی شدند در ایران «حاکمیت دوگانه» وجود دارد و عمده مشکلات کشور ریشه در همین دوگانگی حاکمیت دارد. آنچه مبنای این شعار بود همان مطالبی بود که در مانیفست جمهوری‌خواهی اکبر گنجی در سال ۱۳۸۱ در زندان مطرح شده و تشریح شده بود. دوگانگی در حاکمیت که از آن به «تناقض در حاکمیت» یاد شده و آن را علّت اجرا نشدن قانون اساسی نیز می‌داند، مهم‌ترین محور طرح یاد شده بود.

ایران بهشت یهودیان

اما با کمال تعجب ، آنها در مقابل انگیزه های بسیار جذاب و قوی برای عزیمت به اسرائیل مقاومت کرده اند . چند سال پیش، صندوقی توسط یهودیان ثروتمند خارج از کشور ایجاد شد تا به هر خانوادۀ یهود ایرانی در ازای مهاجرت به اسرائیل مشوق های نقدی 30000 پوندی پرداخت کند ، اما این پیشنهاد با عدم پذیرش قاطع یهودیان ایرانی مواجه شد.

در سال های گذشته همواره کشورهای غربی مدعی حقوق بشر و آزادی،مدعی هستند که ایران حقوق اقلیت ها را به رسمیت نمی شناسد و یا همواره سعی کرده اند با خبر سازی نشان دهند که اقلیت ها در ایران تحت فشار هستند و برای انجام فرایض دینی خود دچار مشکل هستند.

اما واقعیت این است که ایران همواره در پاسداشت حقوق اقلیت های مذهبی در منطقه و جهان پیشگام بوده و حدود 60 سال است که به طور مثال یهویان در مجلس ایران نماینده داشته و از حقوق کامل در کشور برخوردار هستند.

سایت انگلیسی (internationalpoliticalforum.com) در گزارشی از ایران به عنوان ایران بهشت یهودیان در خاورمیانه یاد کرده و اعتراف می کند که یهویان در ایران در انجام فرایض دینی و تحصیل و کار خود آزاد هستند و تمایلی هم علیرغم ارائه پیشنهادهای وسوسه کننده از سوی اسرائیل برای مهاجرت از ایران نیستند.

 اظهارات نژادپرستانه معاون وزیر امور خارجه آمریکا

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در حاشیه مراسم بزرگداشت سازمان ملل متحد در تهران درباره اظهارات اخیر وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود در ژن ایرانی‌ها فریبکاری است، گفت: اگر چنین حرفی زده شده باشد از نظر علمی بی‌اساس و نژادپرستانه است.

به گزارش فارس، وی گفت: وقتی فرهنگ عمومی را در کل دارای ژن فریبکاری می‌دانیم اظهاراتی غیرعلمی و نژاد پرستانه همانند نگاه سفیدپوستان به سیاه پوستان در آفریقای جنوبی و آمریکاست که آنها را عقب مانده می‌دانستند.

زیباکلام افزود: استقلال اروپایی‌ها در قرون وسطی که یهودیان را دغل‌کار می‌نامیدند اظهاراتی از این دست است و چنین سخنانی از جانب هر کس باشد، غیرقابل قبول و نژادپرستانه است حتی اگر گوینده از مقامات ایرانی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
آشنا
Iraq
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
باسلام

جناب آقای زیباكلام تاكنون كدام یك از حركات آمریكا درمورد ایران علمی ،عقلانی ،منطقی و.... بوده است ؟تا كی می خواهید ساده اندیش و... باشید !!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
همین كه شبكه بی بی سی فارسی ــ وابسته به رژیم سلطنتی انگلیس ــ محرمانه بودن مذاكرات ژنو را توجیه می كند و آن را كار درستی می داند، بهترین نشانه مبنی بر نادرست بودن محرمانه بودن این مذاكرات است!
واقعاً در شرایطی كه همه دشمنان ملت ایران در جریان محتوا و جزئیات این مذكرات قرار گرفته اند، چرا مسئولین ایرانی اصرار دارند محتوای مذاكرات و بسته پیشنهادی ایران را از مردم مخفی كنند؟! یعنی رژیم صهیونیستی و آمریكا و انگلیس و فرانسه و ... محرم اسرارند و ملت ایران نامحرم!؟

نیازمندی ها