علی حاجی رضا روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: خودروهای عملیاتی فعال در طرح مونوریل با تلاش استاندار، شورای شهر و شهردار قم و همکاری نیروی انتظامی استان رفع توقیف و فعالیت این طرح مجددا آغاز شد.
وی به جزییات بیشتری در باره دلیل توقیف خودروهای علمیاتی و چگونگی رفع توقیف آنها اشاره نکرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، روز گذشته از متوقف شدن روند اجرای طرح منوریل توسط نیروی انتظامی خبر داد.
علی اکبر حکمت افزود: این طرح در روزهای اخیر از سوی نیروی انتظامی متوقف شده است و اجازه ادامه عملیات احداث داده نمی شود.
وی اضافه کرد: علت این امر جلوگیری از تردد خودروهای عمرانی است که مربوط به شرکت پیمانکار طرح بوده است و در زمینه انتقال تیرچه و دیگر مصالح مورد نیاز این پروژه فعالیت می کند.
طرح منوریل قم که از جمله طرح های ملی و مورد تاکید ویژه دولت نهم و دهم بود، منتقدانی دارد.
موافقان آن را یک طرح ملی، بااهمیت و راهبردی برای قم می دانند که در تردد زائران و شهروندان قمی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد و تحت هیچ بهانه ای نباید متوقف شود.
منتقدان نیز با اشاره به جایگزینی این طرح به جای یکی از خطوط اصلی متروی قم(خط 19 دی - پردیسان)، آن را طرحی پرهزینه و بی فایده تلقی می کنند.
احتمال جدی عبور خط مونوریل از حریم و مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) که با مخالفت شدید مراجع و علما مواجه شده است نیز یکی از چالش های این طرح است.
اجرای طرح مونوریل از جمله طرح های مهر ماندگار دولت نهم و دهم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که فاز نخست آن بطول 8/6 کیلومتر تاکنون بیش از200 میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد