علیرضا رهایی گفت: استفاده از قطار شهری در زیرزمین یا روی سطح زمین در شهرهای شلوغ و پر ترافیک امری مرسوم است اما در برخی جاها احداث خطوط و ایستگاه های مترو هزینه های زیادی دارد و یا با مشکلات فراوانی همراه می شود (به دلیل نوع بافت خاک و برخورد با موانعی همچون چاه ها و قنات های زیرزمینی و...) و در مواقعی نیز کشیدن خطوط مترو بر روی سطح نیز به دلایل مختلف (برخورد با سطح خیابان و دیگر معابر عمومی، نبود فضا، وجود سازه ها و ساختمان های اداری و مسکونی در مسیر و...) با محدودیت هایی مواجه است.
وی افزود: با توجه به همین محدودیت ها و مشکلات، می توان با استفاده از یک سطح محدود از باند های خیابان و با ایجاد پایه های پل، مسیر حرکت قطار را به بالاتر از سطح خیابان برده و در واقع از مسیر هوایی استفاده کرد.
رهایی به پروژه مشترک مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه امیرکبیر و شهرداری و مجموعه سازمان قطار شهری کرج به منظور تدوین و اجرای فناوری قطار هوایی اشاره کرد و گفت: پس از مطالعات ترافیکی، سیستم های مختلف همچون قطار تک چرخ را بررسی کردیم و در نهایت یک روش بهینه برای استفاده از فناوری قطار هوایی متناسب با طول خط و مشخصات کار طراحی و دانش مربوطه را نیز تدوین کردیم.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اکنون مسیر قطار هوایی برای یک خط مشخص در شهر کرج به لحاظ مهندسی و سازه پل طراحی شده و برای اجرا و پیاده سازی آن منتظر دریافت بودجه هستیم.(ایرنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حجتالاسلام دکتر حسن رضاییمهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم از مهمترین نقش رئیس مکتب جعفری میگوید