شبکه دو در آستانه فصل پاییز و به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده که از میان آنها می‌توان به جشن ملی مدارس در اولین روز مهرماه اشاره کرد.
کد خبر: ۵۹۲۸۲۴
شبکه 2 در تدارک جشن ملی بازگشایی مدارس

علی زارعان، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو درباره این جشن گفت: در حال مذاکره با وزارت آموزش و پرورش هستیم تا جشن بازگشایی مدارس را از چهار مدرسه در چهارگوشه ایران به صورت یک جشن ملی به مخاطبان شبکه دو ارائه کنیم.

براساس اظهارات زارعان، چهار مدرسه در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان و آذربایجان غربی میزبان عموها و خاله‌های تلویزیونی خواهند بود. زنگ مهر در این مدارس به صدا در خواهد آمد و جشنی برپا خواهد شد که بخش‌هایی از آن از شبکه دو پخش می‌شود. ‌زارعان درباره جزئیات این جشن ملی گفت: ایده‌های زیادی برای این جشن ملی داریم؛ ولی باید منتظر بمانیم تا توافقات اداری با وزارت آموزش و پرورش به نتیجه برسد سپس کارهای اجرایی را آغاز کنیم.همچنین بیشتر برنامه‌های شبکه دو از جمله برنامه «فیتیله»، «هزار و شصت و شونزده» و... در آستانه بازگشایی مدارس به این مساله خواهند پرداخت و آخرین روزهای تابستان را جشن خواهند گرفت.

«فیتیله» سراسری می‌شود

در کنار برنامه‌های مختلف شبکه دو که به بازگشایی مدارس می‌پردازند، عموهای فیتیله‌ای هم قصد دارند به ضرورت کسب علم و دانش‌اندوزی بپردازند.

محمد مسلمی کارگردان برنامه «فیتیله» در این باره گفت: برنامه «فیتیله» همیشه تلاش کرده با مناسبت‌ها و اتفاقات روز جامعه همراه باشد. به همین منظور امسال هم مانند سال‌های گذشته در آستانه بازگشایی مدارس، نمایش‌هایی مرتبط با علم و دانش‌اندوزی تهیه‌کرده‌ایم و از آهنگسازان و شاعران مختلف خواسته‌ایم که به این منظور موسیقی و ترانه‌هایی آماده کنند.

مهم‌ترین اتفاقی که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در برنامه «فیتیله» رخ خواهد داد، دعوت عموهای فیتیله‌ای از هنرمندان سراسر کشور برای همکاری با این برنامه است.

مسلمی در این باره گفت: قصد داریم از هنرمندان شهرستان‌‌های مختلف کشور دعوت کنیم تا براساس داستان‌ها و ترانه‌های فولکلور برایمان نمایش و موسیقی بسازند.

به گفته مسلمی، این برنامه‌ها با لهجه و موسیقی محلی از برنامه «فیتیله» پخش خواهد شد، ضمن این‌ که هر کدام از شبکه‌های استانی نیز می‌توانند برای خودشان یک برنامه «فیتیله» داشته باشند و با همین عنوان فعالیت کنند.

کارگردان برنامه «فیتیله» درباره این برنامه گفت: دوست داریم «فیتیله» در تمام کشور گسترده شود و هر استانی یک برنامه «فیتیله» با ساختار و محتوایی شبیه برنامه ما داشته باشد تا اهداف ملی و مذهبی این برنامه گسترش پیدا کند.

یک برنامه مدرسه‌ای

شبکه دو برای فصل پاییز دانش‌آموزان هم یک برنامه ویژه تدارک دیده است. این برنامه که فعلا «سلام، صبح، مدرسه» نام دارد، توسط سیدمجتبی ظریفیان یا همان عمو مهربان تهیه می‌شود.

ظریفیان با اشاره به انتخاب ساختار جدید برای این برنامه گفت: این برنامه از روز اول مهر شروع می‌شود و مانند مدارس در طول هفته برنامه مشخصی دارد. برای هریک از روزهای هفته در این برنامه یک کارتون در نظر گرفته شده و مخاطب از قبل می‌داند در طول هفته چه بخش‌هایی را در این برنامه خواهد دید. مثلا اگر برای روز شنبه کارتون تام و جری را در نظر بگیریم؛ روز یکشنبه به کارتون دیگری اختصاص پیدا می‌کند و این روند تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

به گفته این تهیه‌کننده، قرار است برنامه «سلام، صبح، مدرسه» هر روز توسط یکی از مجریان کودک در تلویزیون اجرا شود. ظریفیان در این باره توضیح داد: البته خیلی امیدوار نیستم ایده هر روز یک مجری عملی شود، چون برنامه قرار است صبح‌ها ساعت 6 به صورت زنده از تلویزیون پخش شود و برای برخی مجری‌ها راحت نیست که ساعت 5 صبح از خانه بیرون بیایند. برخی از مجریان تلویزیون هم سرگرم کار هستند و ممکن است وقت نداشته باشند. با همه اینها ما تلاش می‌کنیم و در حال مذاکره با مجری‌ها هستیم و اگر موفق نشویم برای هر روز از یک مجری استفاده کنیم، در نهایت اجرای برنامه را دو روز در هفته به یک نفر می‌سپاریم.

برنامه جدید شبکه دو قرار است زنگ ورزش، هنر، ادبیات و... داشته باشد. به گفته ظریفیان، در زنگ ورزش، مجری بچه‌ها را به ورزش دعوت می‌کند. در زنگ هنر بار هنری برنامه بیشتر می‌شود و در زنگ ادبیات هم به همین ترتیب.

وی درباره پخش چند قسمت از یک کارتون در هر برنامه گفت: برخلاف تصور رایج، پخش صرفا یک کارتون در روز نه‌تنها خسته‌کننده نیست، بلکه از قانون اشباع تبعیت می‌کند و نتیجه‌بخش است. بچه‌ها دیدن چند قسمت از یک کارتون را به تماشای چند کارتون متنوع ترجیح می‌دهند؛ چون از تماشای کارتون مورد علاقه خود اشباع می‌شوند.ظریفیان با ذکر این نکته که این شیوه در دنیا تجربه شده و موفق بوده است، افزود: با این شیوه پخش بچه‌ها می‌دانند هر روز چه کارتونی از این برنامه پخش می‌شود و برای دیدن آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

تهیه‌کننده برنامه «سلام، صبح، مدرسه» درباره دیگر بخش‌های این برنامه گفت: نیمی از برنامه به پخش کارتون اختصاص دارد و در بخش‌های دیگر برنامه علاوه بر اتفاقات خوب، مشکلات و معضلات مدارس را هم مطرح می‌کنیم. سعی داریم در روز اول مهر گفت‌وگوی مستقیم با وزیر آموزش و پرورش داشته باشیم و با جریان‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به مدرسه همراه باشیم.این برنامه به کارگردانی آزیتا رضایی تولید می‌شود، مهدی داستانی نگارش متن آن را به‌عهده دارد و علی زارع نیز جلوه‌های ویژه برنامه را طراحی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها