نگاهی به ارائه بازی‌های ورزشی در کنفرانس E3 امسال

این ورزشکاران تکان نمی‌خورند

مدت‌ها بود شرکت EA به دلیل سیاست‌های پول‌ محورانه‌اش مشهور بود. این اواخر مدیران شرکت موفق شده‌اند با اتخاذ تصمیمات درست و سرمایه‌گذاری روی بازی‌های متنوع، اعتبار خدشه‌دار شده این شرکت را بهبود ببخشند. از نتایج مشهود این تغییر رویه می‌توان به نجات یافتن مجموعه NFS از سقوط و پیشی گرفتن چشمگیر FIFA از رقیب دیرینه‌اش PES اشاره کرد. با این حال به نظر می‌رسد آنها هنوز نمی‌توانند آن جذابیت قدیم را به کنفرانس خود تزریق کنند.
کد خبر: ۵۷۷۲۴۳

پایان کنفرانس EA که با نمایش تریلری کوتاه از Mirror’s Edge 2، این عنوان رسما معرفی شد که واقعا موضوع شگفت‌انگیز و جذابی بود و حضار نیز بسیار از آن استقبال کردند، اما این‌که پیتر مور همان ابتدای کنفرانس روی صحنه بیاید و علنا اعلام کند 11 بازی نمایش خواهند داد و حتی نام بیشتر آنها را نیز بر زبان بیاورد، برای کنفرانسی که قرار است مردم را شگفت‌زده کند، اصلا پسندیده نبود. به نوعی مانند تعریف‌کردن انتهای یک فیلم می‌ماند! به هر حال EA کنفرانس خود را با عنوان «گیاهان علیه زامبی‌ها: جنگ باغ» آغاز کرد تا توانایی‌اش در نابود کردن بازی‌های کژوال و تبدیل آنها به عناوین تیراندازی‌ را که باید حتما از انجین فراست‌بایت 3 استفاده کنند نمایش دهد. ما نمایشی از مد بقای این بازی را دیدیم که چهار نفر به صورت Co-Op‌ باید مقابل آماج حملات دشمنان مقاومت می‌کردند.

البته از حق نگذریم بازی به بسیاری از المان‌های نسخه اصلی وفادار مانده و سبک گرافیکی بازی با این‌که سه‌بعدی شده، اما مدل گیاهان، زامبی‌ها و حتی المان‌های گیم‌پلی کاملا مشابه نسخه قبلی است. هر کاراکتر سه قدرت دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند، با توجه به نوع گیاه، تعداد تیرهایی که می‌توان شلیک کرد متفاوت است؛ مثلا کاکتوس به نوعی کلاس تک‌تیرانداز بازی محسوب می‌شود یا گل آفتابگردان نقش پزشک را بازی می‌کند. علاوه بر اینها می‌توان در نقاط دلخواه گیاه‌های ثابت کاشت تا به شما در مبارزه کمک کنند. «جنگ باغ» در حال حاضر برای X360 و Xbox One تائید شده است. بعد از جدا شدن وینس زامپلا و جیسون وست از اینفینیتی وارد و تاسیس شرکت Respawn تا قبل از E3 هیچ تریلری از بازی آنها نمایش داده نشده بود تا این‌که وینس زامپلا روی صحنه EA آمد و ضمن اعلام PC، X360 و Xbox One به عنوان پلتفرم‌های هدف، «سقوط تایتان» را به معرض نمایش گذاشت.

البته وی بعدا اضافه کرده است آنها اصلا دوست ندارند مخاطبان خود روی PS4 را از دست بدهند. به هرحال سقوط تایتان یک عنوان تیراندازی اول شخص آنلاین است که با وجود برخورداری از داستان و شخصیت‌پردازی، فاقد بخش تک‌نفره است و مثل خیلی از بازی‌های دیگر نمایش داده شده در امسال، تمرکز ویژه‌ای روی Co-Op‌ دارد. البته ما شاهد بخش‌هایی از بازی از دید سوم شخص نیز بودیم.

بجز گیم‌پلی بازی که حداقل الان نمی‌شود از آن ضعفی گرفت، تکسچر لباس کاراکترها مخصوصا در حالت سوم شخص، افکت انفجار و چهره‌ای که در بی‌سیم بازیکن نمایش داده می‌شود، اصلا در حد یک عنوان نسل بعد نبود. در بازی شما می‌توانید سوار ربات‌های بزرگی شوید که تایتان نام دارند و دشمنان را راحت‌تر قلع و قمع کنید. اگر ربات زیادی آسیب ببیند می‌توانید از خروج اضطراری استفاده کنید. البته چتر نجاتی در کار نیست، زیرا شما هدایت سربازهای فوق پیشرفته آینده را در دست دارید که می‌توانند از ارتفاع زیادی بپرند یا روی دیوارها و تابلوها بدوند و شلیک کنند.

شرکت EA اکنون دو موتور جدید دارد که گفته شده تمام بازی‌های نسل بعد این شرکت با آنها ساخته خواهد شد. یکی موتور Ignite است که به نوعی برای بازی‌های ورزشی EA Sports ساخته شده و در آنها مورد استفاده قرار گرفته است و موتور دوم همان فراست‌بایت 3 است که سایر بازی‌های EA از آن بهره خواهند گرفت. یکی از خوبی‌های کنفرانس این شرکت، نمایش تریلری بسیار کوتاه از «جنگ‌های ستاره‌ای: نبرد پیش‌رو» بود و صرفا به این دلیل نمایش داده شد تا در دست ساخت بودن این بازی تائید شود. شرکت DICE وظیفه ساخت آن را به عهده دارد.

از وقتی شرکت کرایتریون وظیفه ساخت NFS را به عهده گرفته، شاهد روند رو به رشد این مجموعه هستیم. آنها امسال NFS: Rivals را داشتند که نمایشی نسبتا خوب ارائه کرد. مسابقات خیابانی و تعقیب و گریزهای پلیس همچنان به قوه خود باقی است. این عنوان را آفلاین نیز می‌توان تجربه کرد، اما در صورت آنلاین بودن است که می‌توان ویژگی به تعبیر سازنده‌ها انقلابی بازی را مشاهده کرد. Old Drive می‌خواهد مرز بین تک نفره، Co-Op‌‌‌ و چند نفره را از بین ببرد، اما چگونه؟

چیزی که ما دیدیم ابتدا قسمت تک‌نفره بازی بود که راننده با رسیدن به یک نقطه پیغامی مبنی بر وجود یک مسابقه در آن مسیر را دریافت کرد و با پذیرفتن این دعوت وارد رقابتی آنلاین با دیگران شد. از طرف دیگر شخصی دیگر در نقش پلیس به همراه دوستانش وارد ماجرا شد و رسیدند به کسانی که در حال مسابقه دادن بودند. یعنی در واقع یک فرد و دوستانش در نقش راننده در حال مسابقه بودند و فرد دیگری با دوستانش در نقش پلیس سعی در متوقف‌کردن آنها داشتند. نفر سومی هم می‌تواند از طریق تبلت هدایت هلیکوپتر پلیس را به دست گرفته و به بازی ملحق شود. خبر دیگر این‌که بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم این مجموعه به نمایش درآمد و بهار 2014 زمان روی پرده رفتن آن اعلام شد.

«عصر اژدها: جستجو» خبر خوب کنفرانس EA برای Bioware و RPG دوستان بود. این عنوان در دنیای باز اتفاق خواهد افتاد که تصمیمات شما نه‌تنها روی روند داستان که روی محیط اطراف نیز تاثیرگذار خواهد بود. متاسفانه گرافیک بازی چیزی که روی آن مانور داده شده بود، نبود و حتی موریگان نیز زشت‌ و خشن‌تر از نسخه‌های قبلی شده بود. بخشی از طرفداران EA ورزش دوستان هستند و به همین دلیل یک بخش مجزا در اواسط کنفرانس به EA Sports اختصاص داشت و آنها نیز چهار بازی را در این فرصت نمایش دادند. قطعا فیفا 14 یکی از آنها بود. استادیوم‌ها زنده‌تر و پویا‌تر و حرکات و انیمت بازیکنان دقیق‌تر کار شده است، اما با وجود بهتر شدن چهره‌ها، یا حالت و تغییری ندارند یا بسیار خشک و مصنوعی هستند. NBA Live 14، Madden NFL 25 و UFC از دیگر عناوین نمایش داده شده بودند که بیشتر روی توانایی‌های موتور Ignite در خلق انیمیشن‌های روان و هوش مصنوعی واقعگرایانه تمرکز داشتند تا گیم‌پلی بازی‌ها.

در نهایت تریلری از بخش چند نفره «میدان نبرد4» نمایش داده شد که 64 نفر به صورت زنده در حال تجربه آن بودند. گرافیک بازی تغییری نسبت به نسخه سوم ندارد، اما فیزیک تقویت شده و حتی شاهد بودیم یک آسمانخراش به طور کامل فرو ریخت! از دیگر نکات جالب فیزیک بازی خراب‌کردن ستونی بود که به افتادن تانکی که در حال عبور از خیابان بالای آن بود به داخل زیرزمین انجامید.

جوخه‌ها پنج‌تایی شده‌اند و نقشه‌ای که ما دیدیم مربوط به شهر شانگهای بود که پنج پرچم برای تصاحب در آن قرار داشت و به نظر بسیار وسیع می‌رسید. رفتار دشمنان با آن چیزی که در واقعیت رقابت‌های آنلاین وجود دارد، زمین تا آسمان فرق داشت و بیشتر به هوش مصنوعی شباهت داشت که همین‌طور یکجا خشکش می‌زند تا با گلوله یا حتی از نزدیک و با چاقوی یکی از هم تیمی‌ها کشته شود. همچنین برای اولین بار یک حالت فرماندهی به بازی اضافه شده که فرمانده می‌تواند با استفاده از تبلت و زاویه دید «چشم پرنده»‌ نقشه را به صورت تاکتیکی برانداز کرده و سایر واحدهای دیگر را پشتیبانی کند. «میدان نبرد 4» شاید در زمینه بخش داستانی به قدرت رقبایش نباشد، اما در بخش آنلاین چند نفره و با در نظر گرفتن نبرد روی آب، زمین و هوا می‌تواند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها