گزارش

آغاز فروش سوخت به مرزنشینان

طرح فروش سوخت به مرزنشینان سیستان و بلوچستان دیروز با حضور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس کل گمرک و مدیرعامل پخش فرآورده های نفتی در بازارچه مرزی میلک آغاز شد.
کد خبر: ۵۶۷۱۲۴

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: طرح فروش سوخت به مرزنشینان برای صادرات به کشورهای همسایه به طور رسمی در دو شهرستان هیرمند و سراوان سیستان و بلوچستان آغاز شد.

فداحسین مالکی افزود: فروش سوخت به ساکنان روستاها و شهرهای حاشیه مرز براساس بند 2 مصوبه هیات وزیران برای معیشت مرزنشینان انجام و در این مرحله به هر خانوار 500 لیتر سوخت تحویل می‌شود. این طرح در مرحله بعدی در دیگر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد.

وی گفت: در مجموع سه برنامه برای توسعه سیستان و بلوچستان با اولویت معیشت مرزنشینان از سوی این ستاد و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار اجرا می‌شود.

مالکی اظهار کرد: با توجه به موقعیت حساس جغرافیایی و قرار گرفتن این استان در همسایگی دو کشور بویژه وجود بندر چابهار، فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه و پیشرفت این منطقه فراهم است و در همین زمینه نخستین طرح صدور مجوز برای مبادله ماهانه 20 میلیون ریال کالا به هر خانوار مرزنشین بدون تشریفات قانونی است.

وی اضافه کرد: مجوز این طرح صادر شده و فرمانداری‌ها با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم را انجام می‌دهند که قرار است در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که فردا در زاهدان تشکیل می‌شود، روند اجرا و نقاط قوت و ضعف آن مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر لازم باشد نسبت به ترمیم این سهمیه تصمیم‌گیری شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: یکی از معضلات مهم کشور قاچاق سوخت بود به طوری که فقط از سیستان و بلوچستان روزانه حدود دو تا سه میلیون لیتر مواد سوختی از کشور خارج می شد که با اقدامات کنترلی انجام شده تا حدود زیادی از قاچاق سوخت جلوگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از مهار این معضل مقرر شد صادرات قانونی مواد سوختی از طریق مردم مرزنشین انجام شود و خوشبختانه عملیات اجرایی آن آغاز شد و سهمیه‌های خاصی برای خانوارهای مرزنشین در نظر گرفته شده است.

مالکی تصریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند کمک بسیار خوبی برای مردم و کشور باشد و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون نفر از مرزنشینان استان زیر پوشش این طرح قرار گیرند که نقش مهمی در ایجاد اشتغال، معیشت مرزنشینان و امنیت مرزها خواهد داشت.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سومین طرح مورد نظر این ستاد، واردات دام است که مجوز لازم از دولت افغانستان گرفته شده و قرار است دام گوشتی برای ذبح و دام مولد برای پرورش و اشتغال مرزنشینان وارد سیستان و بلوچستان شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوعی که ستاد و دیگر دستگاه‌ها پیگیر آن هستند، بهره‌گیری از موقعیت بندرچابهار و فعال شدن خط ترانزیت کالاست که در همین زمینه شورای امنیت ملی وظایفی را به عهده ستاد قرار داده و هیاتی نیز از دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارتخانه‌های خارجه، اطلاعات، انتظامی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و موضوع را بررسی و به این ستاد ارائه کرده‌اند.

مالکی ادامه داد: روند پیشرفت مرز میلک به عنوان مبدأ خروجی کشور از اهداف مهم ستاد است و به همین سبب اقدامات و پیگیری‌های لازم انجام شد تا این مبدأ خروجی فعال‌تر شود.

وی گفت: در گذشته روزانه 80 تا 90 دستگاه کامیون از مرز میلک تردد می کرد که با اقدامات انجام شده این تعداد اکنون به 240 دستگاه در روز رسیده است و هنوز قانع‌کننده نیست و باید توسعه یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها