ورزش ملی چین در راه المپیکی‌شدن

ووشو یک رشته رزمی است که مدت زمان زیادی از بین‌المللی‌شدن آن نمی‌گذرد. ووشو هنر رزمی مدرن چینی است که پس از انقلاب ۱۹۴۹ برای ملی‌سازی هنرهای رزمی سنتی چین ابداع شد. مسابقه‌های ووشو در دو بخش نمایشی (تالو) و مبارزه فول کنتاکت ساندا برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۶۶۴۴۵

تالو از فرم‌های رزمی‌ تشکیل می‌شود که معمولا مقام‌های منتخب دولت آنها را بر اساس فرم‌های سنتی هنرهای رزمی چینی ابداع کرده‌اند و انواع استقرارها، لگدها، مشت‌ها، حرکات تعادلی، پرش‌ها، فنون جارویی و فنون پرتابی در آنها گنجانده شده‌است. ساندا یا سان‌شو نیز یک روش مبارزه فول کنتاکت است که بر اساس تکنیک‌های سبک‌های مختلف هنرهای رزمی و کشتی‌های سنتی چینی مانند شوای چیائو طراحی شده و شباهت زیادی به مبارزات کیک‌بوکسینگ و موای تای دارد، اما فنون گلاویزی بیشتری در آن دیده می‌شود. ‌این رقابت‌ها روی سکو برگزار می‌شود. مسابقات تالو و سانشو معمولا در کنار هم برگزار می‌شود و سه سبک اصلی ووشو، چانگ چوان، نان چوان و تای چی چوان است.

شعار توسعه برای ووشو

ووشو رشته‌ای چندان قدیمی در سطح دنیا نیست. فدراسیون بین‌المللی ووشو، اکتبر 1990 با شعار «توسعه ووشو» تاسیس شد، اما در یک بازه زمانی بیست‌و‌سه‌ساله، کشورهای زیادی را به عضویت رسمی خود درآورد. هم اکنون 148 کشور‌ از جمله ایران در این فدراسیون بین‌المللی عضویت دارند. ووشو ابتدای دهه 90 میلادی و حتی تا اواسط آن رشته رزمی چندان شناخته شده‌ای نبود، اما بتدریج طرفداران خود را در سطح دنیا پیدا کرد. ووشو ورزش مخصوص چینی هاست. چین اکنون نیز ابر قدرت ووشوی دنیا محسوب می‌شود و در رقابت‌های جهانی و آسیایی امکان ندارد تیم دیگری به‌غیر از چین به مقام قهرمانی برسد. چه در سطح آسیا و چه در سطح جهان ایران نزدیک‌ترین رقیب چین است. ووشو نخستین بار سال 1990 در تقویم بازی‌های آسیایی گنجانده شد.

ووشو شانس بیشتری دارد؟

با این‌که ووشو به نسبت کاراته قدمت کمتری در دنیا دارد، اما زمانی که بحث حذف کشتی از المپیک عنوان شد به نظر می‌آمد ووشو از شانس بیشتری برای المپیکی‌شدن برخوردار است. فدراسیون بین‌المللی ووشو تلاش ناموفقی برای حضور این ورزش در المپیک ۲۰۰۸ پکن داشت. البته کمیته بین‌المللی المپیک به چین اجازه داد رقابت‌های ووشو پکن ۲۰۰۸ را همزمان با المپیک پکن برگزار کند، اما این رقابت‌ها در زمره مسابقات رسمی و حتی نمایشی المپیک قرار نمی‌گرفت‌.

کمیته بین‌المللی المپیک همچنین سال ۲۰۱۱ ووشو را به عنوان یکی از هشت رشته ورزشی انتخاب کرد که کاندیدای حضور در المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود. مهدی علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشوی ایران نیز تلاش‌های خود را از طریق کمیته بین‌المللی المپیک برای المپیکی‌کردن ووشو کرد. در دنیا میلیون‌ها نفر به صورت جدی یا مقطعی ووشو کار می‌کنند که از این تعداد بیش از صد میلیون نفر آنها چینی هستند. چینی‌ها اکنون نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا ورزش ملی آنها به یک رشته المپیکی تبدیل شود. ووشو اکنون بیشتر از هر زمانی برای المپیکی ‌شدن شانس دارد و چینی‌ها هرگز این فرصت را از دست نمی‌دهند، هر چند در این راه فدراسیون ووشوی ایران هم همراه آنهاست. هرچه باشد پس از چین، ووشوی ایران دومین قدرت مطرح ووشوی دنیاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها