این فرمانده هم احساس تکلیف کرده بود

امروز هشتم اردیبهشت سالروز شهادت سردار «حسن شفیع‌زاده» از سرداران بی‌بدیل و شجاع سپاه است.
کد خبر: ۵۵۸۰۲۱
این فرمانده هم احساس تکلیف کرده بود

حسن شفیع‌زاده مردادماه سال 1336 در تبریز متولد شد. او پس از اخذ مدرک تحصیلی دیپلم به خدمت سربازی رفت و همزمان با اوج گیری حرکت توفنده انقلاب اسلامی در سایه رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره)، با روحانیون معظم در تبعید، همچون شهید آیت‌الله مدنی و شهید آیت‌الله دستغیب در تماس بود و در همان حال پیام‌ها و اعلامیه‌های رهبر عظیم الشأن انقلاب را در داخل و خارج پادگان محل خدمت خود توزیع می‌کرد.

حفاظت از بیت شهید محراب آیت‌الله مدنی، حضور در جریان سرکوب غائله خلق مسلمان، شناسایی و سرکوب خوانین و فئودالها در روستاهای آذربایجان‌شرقی، راه‌اندازی بخش رفاه سپاه تبریز و تأمین اقلام مورد نیاز مردم، جانشینی سردار سرلشکر پاسدار شهید مهندس مهدی باکری در عملیات سپاه ارومیه، پاکسازی شهر اشنویه و سایر شهرهای آذربایجان‌غربی از لوث ضدانقلاب، حضور در مناطق عملیاتی جنوب، ریاست ستاد «تیپ کربلا» در عملیات طریق‌القدس، معاونت «تیپ‌ المهدی» در عملیات فتح‌المبین، فرماندهی توپخانه سپاه در عملیات بیت‌المقدس، راه‌انداری توپخانه‌های لشکری در یگان‌های سپاه، راه‌اندازی مرکز آموزش و دانشکده توپخانه سپاه در اصفهان و هدایت آتش توپخانه سپاه اسلام در عملیات‌های بیت المقدس، رمضان، مسلم بن‌عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر1، والفجر2، والفجر4، خیبر، بدر، والفجر8، کربلای 4، کربلای 5، کربلای 8 و کربلای 10 از جمله مسئولیت‌های شهید شفیع‌زاده در طول دوران پس از انقلاب و دفاع مقدس بوده است.

وی با درک عمیق و درست از اوضاع آن زمان دفاع مقدس، با دست خالی و همت مردانه خود و تنی چند از یارانش واحد توپخانه سپاه را بنیان گذاشت و پس از عملیات طریق‌القدس با پی‌ریزی و سازماندهی اولین آتشبارهای توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح‌المبین در عملیات بیت‌المقدس را به عهده گرفت و به اعتراف همرزمانش به خوبی از عهده این وظیفه برآمد.

بعدها با تلاش خود، قبضه‌های غنیمت گرفته شده از عراق را در قالب توپخانه‌های لشکری و گردان‌های مستقل توپخانه به سرعت سازماندهی کرد و در عملیات رمضان، اکثریت قریب به اتفاق توپ‌ها را علیه دشمن یعثی بکار برد و در ادامه با به دست آوردن توپ‌های غنیمتی بیشتر، گروهای توپخانه را به استعداد چندین گردان شکل داد.

شفیع‌زاده در عملیات‌های خیبر، والفجر8، کربلای 1، کربلای 4 و کربلای 5 که سپاه به لحاظ عملیاتی مسئولیت مستقلی داشت، پشتیبانی آتش کل منطقه عملیات را رهبری و هدایت کرد و اوج هنرنمایی و شکوفایی خلاقیت وی در عملیات والفجر 8 تجلی یافت. در این عملیات، آتش پرحجم و متمرکز و با برتری کامل علیه دشمن اجر کرد و به اعتراف فرماندهان اسیر عراقی این حجم آتش را در طول جنگ کسی ندیده بود زیرا قسمت اعظم یگان‌های دشمن قبل از رسیدن به خط مقدم و درگیری با رزمندگان اسلام منهدم شده بودند.

شفیع‌زاده ضمن شرکت در تمامی صحنه‌های عملیاتی، مسئولیت فرماندهی توپخانه و طرح‌ریزی و هدایت آتش پشتیبانی را در قرارگاه‌های مختلف به عهده داشت و آخرین مسئولیت وی فرماندهی توپخانه نیروی زمینی سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا بود.

شفیع‌زاده در روز هشتم اردیبهشت سال 1366 و منطقه عملیاتی کربلای 10 در شمالغرب کشور(منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، خودروی وی مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

بخشی از سخنان شهید شفیع‌زاده پیش از شهادت:

خدایا، مرا زنده به شهر و دیارمان برنگردان. خدایا! من به جبهه نبرد حق علیه باطل آمده‌ام تا جان خود را بفروشم. امیدوارم خریدار جان من تو باشی، به حق محمد و آلش مرا زنده به شهر و دیارمان برنگردان. دلم می‌خواهد که در آخرین لحظه‌های زندگی‌ام، بدنم و جسمم آغشته به خون در راه تو باشد، نه راه دیگر. اگر شهدا بدون اینکه طالب شهرت و نامی باشند به خاطر همان نیت خالصی که دارند در این رقابت سریعاً مسابقه را بردند و ما را تنها گذاشتند، چه بسا خود این عزیزان هیچ موقعی نمی‌خواستند در جامعه مطرح شوند، لیکن چون نیتشان خالص بود مطرح شدند. از جمله سخنان عاشقانه شفیع زاده است که پیش از شهادت در بین همرزمان خود بر زبان رانده بود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها