گزارش

هدیه سیلاب به کویر سیرجان

رخدادهای طبیعی که از آنها به عنوان بلایای طبیعی یاد می‌کنیم همیشه چهره زشت و ناخوشایندی ندارند،‌ بلکه گاهی در کنار خسارت‌زا بودن، به اتفاقات دلپذیری تبدیل می‌شوند.
کد خبر: ۵۵۳۲۱۴

به طور مثال باران سیل‌آسای چند روز گذشته استان کرمان در کنار خسارت‌هایی که به بار آورد، خوشحالی کشاورزان را به همراه داشت، ضمن این‌که در نقطه‌ای کویری در شهرستان سیرجان، جاذبه‌ای دلپذیر به شکل یک دریاچه ایجاد کرد.

شهرستان سیرجان در صدر بارندگی‌های هفته جاری استان کرمان قرار دارد و بارندگی در این شهرستان طی ده سال اخیر بی‌سابقه بوده،‌ به طوری که در شهرستانی که آب طی سال‌های اخیر به دغدغه اصلی مردمانش تبدیل شده، فقط طی چند روز به اندازه یک سال گذشته باران باریده و مناظری شگفت به وجود آورده است.

اوج زیبایی بارندگی‌های اخیر در سیرجان را می‌توان در کویر نمک این شهرستان یافت؛ سرزمینی در 27 کیلومتری سیرجان به سمت شیراز که به منطقه‌ای فاقد هرگونه نشان از زندگی شهرت یافته است.

به دلیل ساختار این بخش از کویر، کفه نمک به یکی از قطب‌های گردشگری سیرجان تبدیل شده است و مردم مناطق مختلف کشور برای دیدن زیبایی‌های آن به سیرجان سفر می‌کنند، اما بارندگی‌های روزهای اخیر سیرجان که به بیش از 80 میلی‌متر باران می‌رسد موجب ایجاد دریاچه‌ای بزرگ در کفه نمک سیرجان شده و منظره‌ای بدیع از تلفیق کویر و آب ایجاد کرده است.

اکنون حضور گسترده مردم در کنار این دریاچه که تا چند روز قبل کویری از نمک بود چشمگیر است، به طوری که روزانه هزاران نفر هنگام غروب آفتاب به این منطقه مراجعه و از زیبایی‌های دریاچه کفه نمک استفاده می‌کنند.

البته طی سال‌های اخیر منطقه گردشگری کفه نمک مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاری در راستای احداث منطقه گردشگری در این دشت فراهم شده، هرچند احداث تجهیزات در این منطقه صدمات جبران‌ناپذیری هم به طبیعت بکر منطقه وارد کرده است.

کفه نمک سیرجان بخصوص در شب‌های مهتابی شاهد حضور گسترده مردم برای پیاده‌روی در کویر است، زیرا منظره زیبای این منطقه به دشتی مملو از برف می‌ماند که بلورهای نمک با درخشش‌شان در نور مهتاب زیبایی وصف‌نشدنی ایجاد می‌کند.

بخشدار مرکزی سیرجان در این‌باره به مهر گفت: منطقه زیبای کفه نمک در 27 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان و محور روستای خیرآباد واقع است که بیش از 35 هزار هکتار وسعت دارد و از نمک پوشیده شده است.

محمدجواد خادمی با اشاره به اجرای طرح گردشگری در این دشت نمک افزود: این طرح توسط تعاونی همیار دهیاری‌های سیرجان اجرا شد که در مرحله نخست 700 میلیون ریال برای اجرای آن اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در مرحله نخست، باغ نمکی به وسعت یک هکتار، پارک کودک، ایستگاه نجوم، چایخانه سنتی، طرح پرواز با پاراگرایدر و پارکینگ 5000 مترمربع به همراه بوفه‌های اغذیه و بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی و محلی احداث شد.

خادمی با بیان این‌که این طرح گردشگری که در بهترین نقطه کشور از نوع خود است، منظره طبیعی نمک را به وسعت 35 هزار هکتار دارد که قدمت آن نامحدود است، گفت: در زمان حاضر با توجه به میزان اعتبارات، 11 هکتار از این منظره زیبای نمکی را به طرح گردشگری اختصاص دادیم که یک هکتار برای تاسیسات و ده هکتار فضای گردشگری را در برنامه داریم.

به گفته وی، منظره زیبای کفه نمک سیرجان بسیار دیدنی و در شب‌های مهتابی این منظره بیش از یکهزار نفر گردشگر را پذیراست و خیلی از گروه‌های پیاده‌روی، فعالیت ورزش خود را به عنوان مهتاب‌نوردی در این کفه انجام می‌دهند.

با وجود این منتقدان، بخصوص مردم روستاهای اطراف این دشت از لطمه احداث منطقه گردشگری در دشت کویر نمک سیرجان نگرانند و اعتقاد دارند که لطمه جبران‌ناپذیری به طبیعت بکر منطقه می‌زند.

برخی منتقدان و مردم محلی عقیده دارند که ایجاد زمینه ورود انسان به یک طبیعت بکر و تشویق در ماندن در آن محل که اکثرا به صورت شبانه است با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعت خاص نمکزارها زمینه آسیب جدی به این منطقه را به وجود می‌آورد.

نصب تجهیزات فلزی و نیز احداث تأسیسات ساختمانی نه‌تنها سازگاری با محیط ندارد، بلکه باعث تغییر اکوسیستم فعال در منطقه خواهد ‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها