سرمربی تیم فوتسال منصوری قرچک:

تیم ملی نیاز به تحول اساسی دارد

اشاره: لیگ برتر فوتسال ایران مثل همیشه پرحاشیه بود و مثل تمام فصول گذشته پرحرف و حدیث. از اتفاق‌های پشت پرده‌ای که درخصوص دیدارهای هفته‌های پایانی به گوش می‌رسد گرفته تا مسائل حاشیه‌ای تمام نشدنی تیم‌ها در کوران مسابقه‌ها. امسال تیم گیتی‌پسند اصفهان در آخرین هفته، گوی سبقت را از صبای قم ربود و جام را در اصفهان نگه داشت.
کد خبر: ۵۴۹۴۸۳

در این بین تیم شهید منصوری قرچک که سال‌های گذشته همواره یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود، نتوانست در کورس تصاحب جام باقی بماند. تیمی که رضا لک را به عنوان سرمربی روی نیمکت داشت و بازیکنی مثل محمد طاهری را در ترکیب خود می‌دید به قدری گرفتار مشکلات داخلی و مالی شد که شاید سوم شدن این تیم هم به نوعی معجزه باشد. رضا لک که حالا در کنار خسوس اسپانیایی هدایت تیم ملی فوتسال کشورمان را نیز بر عهده دارد در گفت‌وگو با جام‌جم از اتفاق‌های این فصل لیگ برتر فوتسال سخن گفته است.

بعد از توفان هفته‌های پایانی لیگ برتر به نظر می‌رسد حالا بهتر می‌توانید ارزیابی خودتان را درخصوص آنچه در فصل جاری گذشت، عنوان کنید.

این فصل برای ما فصل خوبی نبود. نه‌تنها برای ما که در مجموع برای کل فوتسال خوب نبود و لیگ باکیفیتی نداشتیم. زمان شروع مسابقه‌ها خوب نبود. از طرفی اتفاق‌های سال گذشته باعث شد سه تیم از لیگ برتر کنار بکشند. اینها در روند مسابقه‌ها تاثیرگذار بودند. بازیکنان به دلیل اردوهای ملی دیر در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گرفتند و از سوی دیگر بازیکنان سه تیمی که کنار کشیدند هم بلاتکلیف مانده بودند و خیلی دیر به تیم‌های دیگر پیوستند. در کنار اینها باید به جام جهانی هم اشاره کنیم که استراحتی اجباری و 45 روز را برای تیم‌ها به دنبال داشت. در مجموع کیفیت لیگ پایین آمده بود.

تیم خودتان هم که دیرتر از دیگر تیم‌ها تشکیل شده بود.

بله، فکر می‌کنم سه، چهار روز مانده به مسابقه‌ها تیم ما تشکیل شده بود. از طرفی ده بازیکن هم در تیم‌های امید و بزرگسالان ایران داشتیم. تصورش را کنید بقیه تیم‌ها 45 روز تمرین کرده بودند، ولی ما بدون تمرین به لیگ رفتیم. اصلا بازیکنی نداشتیم که تمرین کنیم. فصل سختی را پشت‌سر گذاشتیم. فکر می‌کنم با همه مشکلاتی که در طول فصل داشتیم برای ما بد تمام نشد. اگر حمایت بیشتری از ما صورت می‌گرفت، می‌توانستیم امسال هم برای قهرمانی بجنگیم. در روز پایانی مسابقه‌ها نشان دادیم از نظر فنی شرایط بهتری پیدا کرده‌ایم.

برخلاف اتفاق‌های سال گذشته، این بار شما در روز پایانی جنگیدید و سرنوشت قهرمان را هم رقم زدید؛ البته برخی‌ها عنوان کردند بازیکنان شما به خاطر پاداش پنج میلیون تومانی گیتی‌پسند برابر صبا جنگیدند؟

کاری به این حرف و حدیث‌ها نداشته باشید. ما به دنبال اثبات فوتسال پاک بودیم و کار خودمان را کردیم. قبل از بازی با صبا خیلی با بچه‌ها صحبت کرده بودم. کل هفته‌های پایانی برای ما خیلی سخت گذشت. آن اواخر بچه‌ها نمی‌خواستند بازی کنند؛ چون مشکلات مالی واقعا اذیت‌کننده بود. از سوی دیگر ما با بچه‌ها صحبت کردیم تا اجازه ندهیم حرف و حدیثی برایمان به وجود بیاید. بعد از پایان لیگ اشک بچه‌ها درآمد؛ ولی باید بگویم که روز پایانی لیگ، روز پاک فوتسال بود که تیم ما به نمایش گذاشت.

یعنی شما بدون توجه به اتفاق‌های فصل گذشته کاری به این نداشتید که گیتی‌پسند قهرمان می‌شود؟

ما امسال وضع خیلی بدی داشتیم. حداقل برای شرافت خودمان باید می‌جنگیدیم. امسال از نظر مالی بدترین وضع را در بین تیم‌های لیگ برتری داشیتم؛ ولی بازیکنان از نظر شرافتی و شخصیتی سنگ‌تمام گذاشتند. با همه مشکلاتی که برای ما وجود داشت، بازیکنان منصوری در روز پایانی سنگ‌تمام گذاشتند تا از این پس شاهد اتفاق‌های خوب در فوتسال باشیم و برای همیشه حرف و حدیث‌ها را از بین ببریم.

البته در خیلی از هفته‌ها، بازیکنان تیم عنوان کردند تنها به خاطر سرمربی تیم حاضر به بازی کردن هستند.

بچه‌ها به من لطف داشتند و روی مرا زمین نزدند. رابطه خیلی مثبتی بین کادر فنی و بازیکنان تیم وجود داشت. بچه‌ها وقتی صداقت در کار را دیدند، ارتباط بین ما بهتر و مستحکم‌تر شد. در صورتی که آنها می‌توانستند اصلا بازی نکنند و همه شکست‌ها نیز در کارنامه من ثبت شود. مسئولان باشگاه هم که مدام وعده داده بودند، هرگز عملی نشد. ما وقتی برای بازی با گیتی‌ پسند به اصفهان رفتیم یکی از بازیکنان، حرف جالبی‌زده و گفته بود؛ ما در فولاد ماهان شرایطی مشابه داشتیم و نمی توانستیم تحمل کنیم؛ ولی در تیم منصوری تحمل کردیم که این حرف آقای جاوید خستگی مرا از بین برد.

امسال چند درصد از قراردادتان را دریافت کردید؟

من حتی یک ریال هم از باشگاه دریافت نکردم. حتی چهار، پنج میلیون تومان هم از جیب گذاشتم. اکنون این موضوع خیلی مهم نبود. این فصل بازی‌ها از دو فصل پیش که قهرمان شدیم هم سخت‌تر گذشت. با این چالش‌هایی که داشتیم، بازیکنان لحظه به لحظه کمک کردند تا تیم سرپا بماند. با تمام سختی‌هایش خوشحال هستم که حرف و حدیثی باقی نماند و خوب تمام شد. امیدوارم مسئولان به این حقی که بر گردن آنهاست، رسیدگی کنند. ما که از حق خودمان نمی‌گذریم، اگر حق و حقوق ما را پرداخت نکنند، آنها را به خدا واگذار می‌کنیم. یک سال زحمت کشیدیم، ولی تنها 20 درصد قرارداد را داده‌اند و نمی‌دانیم حق و حقوق ما چه خواهد شد.

به نظر شما جدای از نتایجی که به دست آمد، کدام تیم در این فصل قابل احترام‌تر از بقیه بود؟

تیم‌های خوبی داشتیم، صبا واقعا تیم خوبی بود. این تیم ملی‌پوش کمتری داشت و زمان خوبی هم تمریناتش را شروع کرد. آنها یک ملی‌پوش داشتند و تقریبا با همه نفراتشان تمرین می‌کردند. تیم شرکت حفاری هم خوب بازی می‌کرد. امسال تیم‌های دبیری و میثاق نیز شرایط خوبی داشتند، بخصوص تیم میثاق در نیم‌فصل دوم عالی بازی می‌کرد. به نظرم اگر مقداری در بحث لیگ و زمان برگزاری آن کارشناسی صورت گیرد، بهره‌وری بیشتری را در تیم ملی خواهیم داشت. ما حتی زمانی که برای انتخاب بازیکنان تیم ملی برای تورنمنت روسیه جلسه داشتیم، نمی‌توانستیم تیم را ببندیم، چون بازیکن جدید وجود نداشت که انتخاب کنیم.

واقعا پدیده‌ای در لیگ برتر وجود ندارد؟

ما بازیکنی مثل وفایی را داشتیم که در تیم صبا خوب بازی می‌کرد. عروجی هم در تیم میثاق خوب بازی کرده بود. میثم خیام هم بازیکن خوبی بود؛ ولی در مجموع شرایط خوبی نداشتیم.

با این وضع، لیگ در سال‌های آینده از پدیده‌ها خالی می‌شود.

به هر حال لیگ ما جزو چهار لیگ برتر دنیاست و باید تیم‌ها به بازیکنان جوان بها بدهند و بازیکن‌سازی کنند تا تیم ملی لطمه نبیند.

به عنوان مربی تیم ملی فکر می‌کنید در شرایط کنونی نباید تیم ملی تغییر نسل انجام دهد؟

بله، تیم ملی به یک تحول اساسی نیاز دارد. با این شرایطی که لیگ دارد خیلی نمی‌توان به آینده امیدوار بود. ما ظرفیت خوبی داریم، ولی باید مدیریت شود. سال آینده خوشبختانه لیگ دو ماه زودتر شروع می‌شود. برای یک بازیکن لیگ برتری برگزاری 20 یا 25 بازی در طول سال خیلی کم است که اکنون با برگزاری جام حذفی شرایط بهتر می‌شود.

علی رضایی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها