شهر یزد به عنوان دومین شهر تاریخی و خشتی جهان و گنجینه هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی، یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی و خارجی بویژه در ایام نوروز به شمار می‌رود. این شهر به دلیل برخورداری از بناهای تاریخی متعلق به ده‌ها قرن پیش، الگویی از معماری سنتی و کویری را به نمایش گذاشته که با وجود کوچه‌های باریک، پیچ در پیچ و دیوارهای خشتی بلند، یادآور خاطرات ترک خورده اجداد این سرزمین است.
کد خبر: ۵۴۶۵۶۶
یزد در تدارک پذیرایی از مهمانان نوروزی

بافت تاریخی شهر یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست‌نخورده‌ترین بافت ثبت ملی شده و تاریخی کشور بیش از 6500 اثر باستانی و تاریخی را در خود جای داده که با وجود مراکز اقامتی مناسب و سنتی، می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران نوروزی باشد.

این بافت که از برخی خانه‌های تاریخی دوره ایلخانی تشکیل شده، شامل محلاتی نظیر فهادان، کوچه بیوک، خرمشاه، سرجمع، میرقطب، یعقوبی و شش بادگیری است که محله فهادان از قدیمی‌ترین این محلات در یزد به شمار می‌رود، به طوری که با گام نهادن در این محله و کمی پیاده‌روی، می‌توان براحتی بوی خشت را استشمام کرد.

قدیمی‌ترین ساعت شهری ایران در میدان وقت الساعت یزد نصب شده است، مسجد جامع کبیر یزد هم یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می‌رود که به‌جرات می‌توان گفت دارای بلندترین مناره‌های جهان است.

بادگیر باغ دولت‌آباد یزد نیز در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه است که با قدمتی 270 ساله، به عنوان بلندترین بادگیر جهان در این شهر رخ نمایی می‌کند.

آب‌انبار شش‌بادگیری، مجموعه امیرچخماق، آتشکده زرتشتیان، دخمه و ده‌ها و صدها مسجد تاریخی، آب‌انبار و بازارچه‌های سنتی از جمله جاذبه‌های تاریخی این استان است که در ایام نوروز بیش‌از دومیلیون بازدیدکننده را به سوی خود می‌کشاند.

استان یزد سوغاتی‌های ارزشمندی هم دارد که مهمانانش را با دست خالی برنگرداند؛ سوغاتی‌هایی از جنس صنایع دستی مانند ترمه و سفال و خوراکی‌هایی نظیر انواع شیرین‌های سنتی همچون لوز، باقلوا، قطاب، پشمک و سوهان یزدی که کام گردشگران را شیرین خواهد کرد.

بهرام رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، با اشاره به حضور 80 راهنمای تور در بناهای تاریخی یزد به صورت گروه‌‌های سه تا چهار نفره در ایام نوروز می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی‌ها، امسال بیش از سال گذشته مسافر نوروزی خواهیم داشت، به همین دلیل و به منظور اسکان این مسافران، مراکز اقامتی متعددی مانند 30 هتل سنتی، 450 کلاس درس و خوابگاه‌های دانشجویی آماده پذیرایی و اسکان این مسافران خواهد بود.

رییس انجمن صنفی هتلداران و مراکز اقامتی یزد نیز بااشاره به آمادگی هتل‌های این استان در ایام نوروز می‌گوید: تبدیل خانه‌های سنتی به هتل موجب افزایش مدت اقامت مسافران در این استان شده است.

محمدحسین محتاج‌الله با بیان این‌که برند خانه‌ها و هتل‌های سنتی در یزد اکنون سبب شده است گردشگران داخلی شناخت بیشتری از این‌گونه مکان‌های تاریخی به‌دست آورند و تمایل بیشتری به اقامت در آنها داشته باشند، می‌افزاید: حدود 32 هتل سنتی در این استان در ایام نوروز به مسافران خدمات ارائه می‌کند.

امیر ترقی‌نژاد -‌ جام‌جم یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها