به بهانه پخش فیلم «مکزیکی» از شبکه نمایش

هجویه‌ای موسیقایی بر سرجیو لئونه

فیلم مکزیکی، ساخته گور وربینسکی، محصول سال ۲۰۰۱ است. این فیلم، راوی جنایت و خشونت در قالب طنز است. مکزیکی را می توان هجویه‌ای بر فیلم‌های وسترن، به ویژه وسترن اسپاگتی‌های لئونه دانست.
کد خبر: ۴۹۰۵۷۸

 براد پیت، در نقش جری، گنگستر بی دست و پاییست که مرتب برای گروه مشکل درست می‌کند...

آخرین شاهکار او تصادف اتومبیلی است که تنها در ابتدای فیلم صدای آن را می‌شنویم و حاصل این تصادف، به شکلی که نمی دانیم، این است که رئیس گروه به زندان می‌افتد. سپس، رئیس از داخل زندان دستور می‌دهد که جری را به مکزیک بفرستند تا یک اسلحه عتیقه را برایش بیاورد. جری ابتدا بهانه می‌آورد که سامانتا، همسرش (با بازی جولیا رابرتز) ماشین را به او نمی‌دهد و اذیتش می‌کند، اما با تهدید گنگسترها تصمیم به رفتن می‌گیرد. سامانتا وسایل او را از پنجره بیرون می‌ریزد و می‌گوید که اگر بخواهد به مکزیک برود دیگر نمی‌تواند نزد او باز گردد. جری، ناچار به مکزیک می‌رود.

مکزیکی را می توان هجویه‌ای بر فیلم‌های وسترن، به ویژه وسترن اسپاگتی‌های لئونه دانست. داستان در فضایی کاملا وسترن می‌گذرد؛ دشت‌های خشک و پهناور و شهرهای کوچک و نیمه متروک با دیوارهای گلی کهنه. فضایی که برای علاقه‌مندان به فیلم‌های وسترن کاملا آشناست اما جری یک هفت تیرکش ماهر نیست، همانگونه که یک گنگستر زبر و زرنگ هم نیست. همواره یکی را باید بفرستند تا اشتباهات او را رفع و رجوع کند. ماشینش را می‌دزدند، پلیس به راحتی دستگیرش می‌کند و وقتی آزادش می‌کند، اسلحه را از او می‌گیرد، پاسپورتش را اشتباه بر می‌دارد، و مجموعه‌ای از اشتباهات خنده‌دار و مضحک. اما این تنها دلیلی که مکزیکی را به یک کاریکاتور از فیلم‌های وسترن تبدیل می‌سازد نیست.

موسیقی این فیلم، به روشنی موسیقی فیلم‌های لئونه را تداعی می‌کند. اما این موسیقی را اغلب در لحظاتی می‌شنویم که جری دسته گلی تازه به آب داده‌است و یا یک موقعیت طنز و کمیک شکل گرفته‌است. تصور کنید که موسیقی حماسی به خاطر یک مشت دلار در حال پخش است، به یکباره یک صحنه تصادف ماشین صدا را قطع می‌کند. و یا قیافه ابلهانه جری را می‌بینیم که به شکل خنده‌داری به پنجره خیره شده و منتظر است که به دنبالش بیایند و پیش رئیس ببرند.

موسیقی این فیلم، توسط ساندی دی کرس سنت ساخته شده‌است. دی کرسسنت، یکی از مشهورترین چهره‌های موسیقی فیلم در سینمای معاصر است. کارنامه او شامل سیاهه طولانی از فیلم‌های مشهور و بزرگ است که در میان آن‌ها نام‌هایی مانند فارست گامپ، فهرست شیندلر، نجات سرباز رایان، آواتار و سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب به چشم می‌خورد. او از سال ۱۹۸۴ به ساخت موسیقی برای فیلم مشغول است.

موسیقی این فیلم یکی از نقاط قوت آن است و در خلق لحظه‌های کمیک کمک فراوانی می‌کند. فقط به این صحنه فکر کنید که جری، در حالیکه ماشینش را به شکل مضحکی از دست داده، سوار بر یک الاغ مشغول تعقیب دزدهاست که الاغ از ادامه مسیر خودداری می‌کند و فرار می‌کند، جری به ناچار یک وانت حمل مرغ پیدا می‌کند و در قسمت بار سوار می‌شود، ماشین به راه می‌افتد و در این زمان، صدای موسیقی سه گانه دلار سرجیو لئونه اوج می‌گیرد!

منبع: شبکه نمایش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها